Zoeken

Test: Fantic Caballero 700

Italiaans CP2 pretpakket

19 mei 2023

Het is alweer even geleden, maar de ouderen zullen het zich zeker herinneren: In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zorgde de Caballero van de Noord-Italiaanse motorfabrikant Fantic voor opschudding in de motorwereld, die toen nog niet zo heette. De lichtgewicht Enduro uit de jaren 50 groeide uit tot een icoon van vrijheid voor de jonge generatie. Wie een Caballero reed, Gezellig naar Italië, want daar is 't altijd goed weerwerd met ontzag bekeken. Aan dit verhaal borduurt de met succes een nieuw leven ingeblazen, door en door Italiaanse fabrikant al een tijdje voort, maar nu hebben de Noord-Italianen een grote slag gemaakt: voor hun nieuwe vlaggenschip, de Caballero 700, heeft Yamaha hun CP2 tweecilinder-pretpakket ter beschikking gesteld. Inderdaad, het blok dat ook de beroemde Ténéré, de MT-07, XSR 700 en de Tracer 7 aandrijft.

De Caballero 700 is echter uit heel ander materiaal gesneden dan zijn Japanse verwanten, zoals de Italiaanse edelman op het eerste gezicht duidelijk maakt: zijn praktisch tijdloze mix van traditionele stilistische elementen en moderne accessoires heeft een harmonieus effect en onderstreept het puristische charisma. Het traditionele tenue met verhoogde dubbele demper aan de rechterzijde, spaakwielen met grove banden en de lange tank worden vergezeld door chique kroonplaten en uit massief gefreesde voetsteunplaten, een gouden upside-down voorvork en een koolstofvezel hoes voor het uitlaatsysteem.

Als je plaatsneemt, krijg je dat typische scrambler-gevoel op een recht zadel op 830 mm zithoogte. Maar wees niet gevreesd, dankzij de slanke taille zullen ook kleine motorrijders (en uiteraard motorrijdsters, laten we die vooral ook niet vergeten) met beide benen veilig de grond kunnen raken. "Nou, dat zou ik ook wel willen, in het buitenland motoren testen", zeggen mensen als je zegt dat je motorjournalist bent Het extreem brede, taps toelopende stuur dwingt het rechtopstaande bovenlichaam licht naar voren te leunen met ontspannen kniehoeken. Voor het dikke stuur geeft een puristisch rond TFT-kleurendisplay – Naast de Indian FTR het enige in de motorkosmos - informatie die gemakkelijk af te lezen is en zonder franjes over alles wat nodig is, er is geen plaats voor het overbodige.

Wanneer de eerste tweecilinder in de geschiedenis van de Caballero wordt ontstoken, vult een aangenaam rommelend, maar zeker niet agressief geluid de lucht. In het zadel klinkt het veel krachtiger dan de 90 dB(A) die op papier staat vermeld doet vermoeden. Bovendien zorgt het Fantic-werk aan de airbox, het uitlaatsysteem en het inlaatsysteem ervoor dat de Caballero Yamaha twin spontaner aanvoelt dan zijn Japanse maatjes. Dit maakt ‘m soms een beetje direct voor wat betreft de initiële gasrespons,
Het is een cliché, maar design is Italianen echt wel toevertrouwd

Klinkt best vet en is dankzij nieuwe elektronica héél vergevingsgezind. Zo kan het dus ook Yamaha

Fraai, fraai fraai. Tot in het kleinste detail goed over nagedacht. Zo kan het dus ook Yamaha
maar het constructief identieke blok, dat alleen uitwendig is aangepast met een ander in- en uitlaattraject, beloont dat wel met meer kracht onderin en in het middengebied, zonder dat hij bovenin buiten adem raakt. De zesversnellingsbak laat niets te wensen over, maar dat kan niet worden gezegd van de koppeling die op termijn een behoorlijk aanslag op de spieren in je onderarm doet. Daar is duidelijk nog ruimte voor verbetering; en ook het gasgeven had wat best wel wat lichter mogen gaan.

Met zijn 74 pk is de Fantic in de krappe bochten van de Prosecco-heuvels ten noorden van Venetië al bijna overkill, wat vooral ook te danken is aan het sterke koppel van 70 Nm, waarvan tot 8.000 tpm altijd 60 Nm beschikbaar is. Alle inconsistenties in je rijstijl worden effectief en gevoelig gladgestreken door een nieuw elektronicapakket, dat de Yamaha-broers en zussen missen. Dit omvat drie rijmodi die de hellingshoek afhankelijke tractiecontrole en het bochten-ABS regelen: waar in Street alle systemen actief zijn, zijn in Offroad het ABS op het achterwiel en de tractiecontrole gedeactiveerd. De derde optie is de Custom-modus, waarin alle parameters naar eigen geur en smaak kunnen worden ingesteld. De keuze van rijmodus heeft echter geen invloed op het fijn doseerbare motorkarakter.

Het solide rijwielgedeelte wordt op het soms zwaar gehavende wegdek tussen Venetië en de Dolomieten bij tijd en wijle zwaar op de proef gesteld. Het ruggengraad-buisframe rond de motor is aan de voorzijde voorzien van een forse 45 Marzocchi upside down voorvork, die er niet alleen goed uitziet, maar ook zeer goed overweg kan met de weggespoelde geulen en kuilen. Aan de achterkant zorgt een centrale monoshock van dezelfde fabrikant, waarvan de veervoorspanning kan worden aangepast (de voorvork is niet instelbaar), dat het achterwiel contact met moeder aarde houdt, maar voelt niet zo fijnmazig als de voorkant aan. Gelukkig maakt deze Caballero 700 heel veel goed. Zijn we toch niet voor Jan Doedel naar Italië gevlogenDe veerweg van 150 millimeter voor en achter is daarentegen voldoende voor de Caballero 700 om zich ook buiten de gebaande paden als is een vis in het water thuis te voelen. Letterlijk, weet ik nu. Terwijl het op kletsnat asfalt in een aangenaam solide wegligging heeft geresulteerd, die allesbehalve fietspomp-zacht kan worden bestempeld zoals de MT-07. 

Dankzij die goede basisafstelling kan de Caballero ondanks het ontbreken van instelmogelijkheden daardoor op sportief niveau een aardig robbetje meevechten. Met speels gemak laten de 175 rijklare kilo’s – zonder benzine, dat wel – zich via het brede stuur van het ene op het andere oor leggen en nauwgezet de gekozen lijn volgen. Minstens zo belangrijk is echter het vertrouwen dat de motor je geeft, om ook in ongekend k*tweer van-dik-hout te gaan. Fraai, zeer fraai zelfs. De gemonteerde Pirelli Scorpion Rally STR hebben daar zeker ook hun steentje aan bijgedragen, die ondanks het grove profiel zeer neutraal sturen en veel grip bieden, zelfs in extreem natte omstandigheden. De Brembo remmen completeren het geheel met een goede doseerbaarheid en goede feedback, terwijl het Conti ABS niet alleen pas laat ingrijpt, maar dat bovendien ook nog eens erg subtiel doet.