Zoeken

Test: CFMoto 800NK

Optimale balans?

4 augustus 2023

Een optimale balans tussen prestaties en comfort, met slanke maar krachtige designlijnen, dat is volgens CF (iemand een idee waar deze twee letters voor staan, en nou niet aan komen zeiken met Chinese Flop) de 800NK in een notendop. Stoere woorden die smeken om een test om te checken of dit in de categorie prietpraat valt of niet, maar gezien er (nog) geen kenteken op het pre-Het begint gezellig druk te worden in het middensegmentproductiemodel zat had de Benelux importeur een eerste kennismaking op een Frans circuit georganiseerd (zeg wat je wilt over de Fransen, maar aan circuits is daar zeker geen gebrek). Waardoor we aan het eind van de dag alles over de prestaties zouden weten, maar helemaal niets over 't comfort.

Motorfreaks zou echter Motorfreaks niet zijn als we d’r toch niet stiekem en uiteraard volledig illegaal een klein rondje om de kerk hadden gedaan op ons eigen ‘privé circuit’ in de Betuwe, om zo toch een kleine indruk te kunnen geven van het comfort. Na onze circuittest wilden we echter vooral iets kunnen zeggen over het uitrustingsniveau en de prestaties, en die waren best wel indrukwekkend! 

indrukwekkende cijfers

De cijfers liegen er om te beginnen niet om, als je al weet dat CFMoto als krachtbron heeft gekozen voor de bekende 799cc LC8c paralleltwin van KTM. Ze noemen het motorblok zelf een “afgeleide van het KTM-platform” maar zover we kunnen oordelen is dit gewoon 1 op 1 het KTM motorblok, compleet met Motorex sticker er nog opgeplakt. Hoewel het blok strikt genomen het resultaat is van een gezamenlijk ontwikkelingsproject van KTM en CFMoto en gewoon bij CFMoto wordt geproduceerd. Net als KTM's complete line-up met LC8c aandrijving (Duke, Adventure, SMT), maar dat even terzijde. Het blok, dat voorzien is van dubbele balansassen en een 285° krukas, staat niet enkel garant voor een toffe en herkenbare sound, maar laat ook een imposante 95 paarden los zodra je toerenteller de 9.000 tpm aantikt, bij 1000 toeren lager bereik je het maximale koppel van 81 Nm.

Het enige verschil tussen de KTM LC8c en CFMoto LC8c is ECU met IMU, die niet van de Oostenrijkers is overgenomen, maar geheel in eigen huis is ontwikkeld, waardoor de CF een ander karakter heeft (hoor ik daar iemand zeggen: een vergelijkingstest?). Doordat het motorblok als deel van het chroom-molybdeen frame fungeert, is CFMoto erin geslaagd om het rijklaargewicht tot 186 kg te beperken. Zouden ze bij ons ook moeten doen, een circuit op elke hoek van de straat. Kun je nog eens ongegeneerd blaffenEn om ervoor te zorgen dat je achterwiel bij hevig en snel terugschakelen niet blokkeert is het motorblok standaard ook voorzien van een CFSC slipperkoppeling. De luchtfilterkast met geïntegreerde luchtinlaat is onder het zadel geplaatst met het oog op inlaatefficiëntie en onderhoudsgemak.

Het zeer overzichtelijke 5 inch TFT display ondersteunt eenvoudige navigatie en is dankzij een “eenvoudig menusysteem handig te bedienen via de intuïtieve knoppen aan de linker stuurhelft.” Tenminste, dat is wat CFMoto zelf beweert, maar afgaand op de ervaringen die Ed eerder dit jaar had met de 800MT  - destijds in een vergelijk met de nieuwe V-Strom 800DE - met identieke schakelaars en menustructuur, valt daar nog wel ’t een en ander aan te verbeteren. Die bediening was zó intuïtief dat na met twee man een half uur zich suf te hebben gepiekerd de importeur ze uit de brand moest helpen. Nu moeten we hier wel een slag om de arm
Prachtig design, dat is Kiska wel toevertrouwd. TFT Display is mooi en overzichtelijk

Behoorlijk wat knoppen op het stuur, maar d'r zit ook veel op. Zoals standaard cruise controle

Kontje is strak afgewerkt, zithoogte is standaard 795 mm, maar d'r is ook een hogere variant leverbaar die de zithoogte naar 820 mm brengt

Kunnen veel merken een voorbeeld aan nemen. Super instelbare spiegels en instelbaar koppelingshendel

Dat blok loopt echt fantastisch (als 'ie op temperatuur is), geluid is echt ge-wel-dig
houden, het rondje om de kerk was te kort om ons hier ook nog in te verdiepen en het zou in theorie dus maar zo kunnen dat CF dit bij de NK heeft verbeterd.

De optionele T-box van de 800NK heeft een ingebouwde 4G-module en 6D-sensor, die niet alleen een Bluetoothverbinding mogelijk maakt maar ook een realtime weergave van de voertuigpositie, kilometerstand, Over-The-Air upgrades, een Inertial Measurement Unit (IMU), beveiliging en antidiefstal, een track record en andere cruciale gegevens. Dit alles is toegankelijk via de innovatieve CFMoto app. Dankzij de ride-by-wire kan je op het TFT scherm van de 800NK makkelijk 1 van de 3 beschikbare rijmodi selecteren (Rain, Street of Sport) en als je je rechterpols eens wil ontlasten kun je op eenvoudige wijze de cruise control activeren. De 800NK is rondom voorzien van LED verlichting met automatische dagrijverlichting en zelfdovende richtingaanwijzers en ook qua rijwielgedeelte heeft CFMoto het meer dan behoorlijk voor elkaar.

Middels een verstelbare remhendel pomp je met veel gevoel via een staal omvlochten remleiding de remolie uit een luxe ogend remreservoir zo het Bosch ABS systeem in dat aan de voorzijde dubbele radiale J.Juan 4-zuiger remklauwen bedient die beide 320 mm remschijven in de greep moeten houden en aan de achterzijde vinden we een enkele 260 mm remschijf eveneens met J.Juan remklauw terug. De KYB vering is aan voor-en achterzijde volledig instelbaar en bestaat uit een 43 mm upside down voorvork en een monoveer achterschokbreker met een diameter van 74 mm. De standaard zithoogte is 795 mm hoog en dankzij een smalle snit kun je beide voeten makkelijk op de grond plaatsen. Optioneel is er zelfs een hoger zadel te verkrijgen waardoor de zithoogte wordt verhoogd naar 820 mm, hoe compleet wil je een standaard fiets hebben?