Eerste test: 2023 Suzuki V-Strom 1050 DE
Speeddaten
Hoofdredacteur Ed hangt met grote regelmaat aan de telefoon van de Suzuki-importeur om te informeren wanneer de demo van de V-Strom 1050 DE beschikbaar komt voor een uitgebreide test. Dat duurt nog even, maar wat zien wij als wij bij Marc Hoegee in het Gelderse Afferden door de showroom lopen? Een fraaie, gloednieuwe V-Strom 1050 DE met kentekenplaat. Ik durf het bijna niet te vragen… Voordeel van een flitsdate is dat je dat in je eigen achtertuin kunt doenMaar ik doe het toch! Even later duwt Mark de V-Strom naar buiten en raadt aan om vooral een paar offroad-paden te nemen: “Ik ben er gister een paar paden meer afgeknald en dat gaat geweldig”, vertelt hij enthousiast. Ik geloof hem graag, zeker omdat hij sinds zijn prille jeugd motorcross gereden heeft. Ik niet.
Ik heb geen crossverleden, maar rijd wel graag offroad. Ik heb het weekend ervoor – voor het eerst in drie jaar - weer aan een 200 km lange offroad-rit deelgenomen met mijn 112 kg wegende enduro. Helemaal uitgereden heb ik hem niet. De spierpijn is ook nog net niet weg. Maar een offroad-pad met de nieuwe V-Strom, dat trekt desondanks, zeker omdat deze allroad ook weer echt een allroad is: de DE-versie heeft een groot, 21 inch voorwiel. Dat is 2 inch meer dan de standaardversie, die het met 19 inch moet doen. De achterbrug is langer, de wielbasis groter, de bodemvrijheid 25 mm meer en de veerwegen zijn ook vergroot. De offroad-uitrusting bevat verder een sterkere aandrijfketting, een aluminium En laat bij mij nou letterlijk haast alles in die achtertuin te vinden zijn. Kun je nog eens meters makencarterbeschermplaat en een standaard accessoirebalkje boven het dashboard.
Processorpret
Met het 2023-model is ook de elektronica naar een hoger niveau getild. Het Suzuki Intelligent Ride System is uitgebreid met een inertial measurement unit of IMU, die zowel acceleratie als hoekversnellingen rond de lengte-, hoogte- en breedte-as meet. Twee soorten acceleratie rond drie assen geeft zes datasets, vandaar dat motorfabrikanten het graag een 6-assige IMU noemen. Technisch niet correct, maar vooruit. De IMU maakt in elk geval een heel roedel microprocessor-gestuurde assistentiesystemen mogelijk. Zo heeft de nieuwe V-Strom bochtafhankelijk Motion Track Brake System ABS met lastafhankelijke en hellingshoekafhankelijke remkrachtverdeling. Voor offroad gebruik kan het ABS op de achterrem op de DE-versie ook worden uitgeschakeld. Datzelfde geldt voor de in drie standen instelbare tractiecontrole, die op de
Scherm is kleiner dan de standaard 1050. Zijkoffers kun je d'r zo aanhangen. Achterlicht is LED (net als de rest)
Schakelaars zijn supergemakkelijk te bedienen, kleuren-TFT is overzichtelijk en biedt veel informatie
Handkappen, die wil je wel hebben met een voorjaar als dit. Quickshifter is super
DE-versie een extra “Gravel”-modus heeft, die een beperkte mate van slip toestaat op onverharde ondergrond. Dat maakt het gemakkelijker om over gravelpaden te rijden. Dan heeft de V-Strom nog een bidirectionele quickshifter, cruisecontrole, drie rijmodi, Hill hold, een easy start system en low RPM-Assist. Alles dat afstelbaar is kun je bedienen via de mode-knop op de linker stuurhelft en aflezen op het zeer goed afleesbare kleuren TFT-scherm.
Optisch aangepast
Uiterlijk is er weinig veranderd aan de nieuwe V-Strom 1050. Een gekleurd zijpaneeltje is nu zwart, wat een optische afscheiding van de tank en het kontje teweegbrengt. Een deel van de tank is nu zilverkleurige. Het grote, monochroom dashboard is nu vervangen door een fraai kleuren TFT-scherm. Een tweedelig zadel had de vorige versie ook al, de nieuwe valt met zijn dubbele kleuren meer op. Het zadel is goed gevormd en lekker stug. Het zit ook lekker, da’s belangrijk. Ook de – ietwat verbrede - voetsteunen zitten op Toegegeven, denk niet dat veel kopers 't zullen doen, maar hij doet 't verdomd goed, dat offroadde goede plek en het conisch gevormde stuur, dat 20 mm breder is dan bij de standaardversie, ligt lekker in de hand.
Ik voel me gelijk thuis op deze Suzuki, het past als een oude spijkerbroek. Ik kan ook redelijk goed met de voeten bij de grond, al kan ik me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt, want een zithoogte van 880 mm is best stevig. Dat het zadel met behulp van een meegeleverde beugel nog 20 mm hoger kan, neem ik graag van Suzuki aan, maar proberen ga ik het niet. Het is goed zo. De DE-versie heeft verder een iets lager ruitje dan de standaard V-Strom, zodat je beter zicht hebt op gravelpaden. Het ruitje is desgewenst 50 mm in hoogte te verstellen via een hendel met snelkoppeling. Ik voel die neiging niet zo, tot 100 km/uur heb ik in ieder geval geen last van gebulder en ik heb mijn oordoppen niet eens in.