Eerste test: 2023 Suzuki V-Strom 1050 DE
Achtertuin
We hobbelen over de kleine wegen van wat feitelijk mijn “achtertuin” is. Met enige trots laat ik Jacco de mooie plekjes zien, zoals het kasteel Hernen en de ruïne bij Batenburg. Wat opvalt is hoe gemakkelijk en neutraal de Suzuki rijdt. Dat die 252 kg weegt merk je nauwelijks. Hij stuurt fantastisch over de kronkelende Maasdijk heen. Hij is prima te mikken en voelt mega-stabiel, alsof je op rails rijdt. Ook op T-splitsingen leg je de Soes gemakkelijk op één oor, zonder dat ‘ie al te flitsend of zenuwachtig voelt. Het stuurt rustig en zeker. Dat komt onder meer omdat deze DE-uitvoering een 21 inch voorwiel heeft in plaats van een 19 inch-exemplaar. Ja, ik weet dat 't nog veel extremer kan, maar als je net genoeg tijd hebt voor een flitsdate...Vreemd is trouwens dat de achtervelg tubeless banden faciliteert, maar dat voorband nog altijd een binnenslurf nodig heeft. Met de bandenmaat is ook de balhoofdhoek is vergroot van 25,3 naar 27,5° terwijl de naloop is verlengd van 109 naar 125 mm. Voeg daarbij een langere achterbrug en een mede daardoor 40 mm langere wielbasis van 1.595 mm en je snapt dat alles is gericht op stabiliteit, met name wanneer je offroad rijdt. Nu zijn offroad wegen niet altijd even gemakkelijk te vinden, maar als gezegd, dit is mijn achtertuin…
G-modus
Je ziet het nauwelijks, maar als je het kleine paadje naast het spoor inrijdt, opent zich een prachtig gravel-pad achter een boerenschuur langs en tussen de akkers door. Het is stevig aangereden, maar er zitten wel kuilen in en het heeft de hele dag geregend, dus het is hier en daar best glad. De tractiecontrole gaat dus in de G-modus – zelfs ik kan die vinden met de kinderlijk eenvoudige bediening - en het gas gaat erop. Dan blijkt dat je nog best je best moet doen om de Dunlop Trailmax Mixtour in het vergrote slipbereik van die G-modus te krijgen. De grip is goed en de V-Strom stuift vooruit. Ik ben blij dat ik de zaterdag daarvoor flink geoefend heb, sant het gaat al snel heel lekker. Mark heeft niks te veel gezegd! De motor voelt stabiel en strak en ondanks het feit dat hij meer dan het dubbele weegt van mijn eigen offroad durf ik er zelfs vrij vlot de bochtjes mee door. Een van de redenen daarvan is dat de vering geweldig functioneert. Ze is stug genoeg om goed te laten voelen wat er onder de wielen gebeurt en toch soepel genoeg om op de hobbels mooi in te veren en daarna weer meteen stil te staan, klaar voor de volgende bump. Zullen we de volgende keer wel beter doen. Iemand ideeën?De veerwegen zijn met 170 mm voor en 168 mm achter groter dan bij de standaardversie en als je het niet al te gek maakt is dat ruim voldoende. Het is echt een alleskunner!
Goede quickshifter
Na Batenburg wordt het tijd om de motor weer bij het Hoegee Suzuki Center in te leveren, zodat aspirant-kopers ermee op pad kunnen. We nemen nog even een mooie route waarop we nog wat gas kunnen geven. Dat is deze 90° V-twin op het lijf geschreven. De twin-spark motor heeft een enorm lekker koppel van onderuit, dat piekt bij 100 Nm @ 6000 tpm. Het topvermogen is 79 kW (107 pk) @ 8.500 tpm. Dat lijkt wat weinig tussen de moderne pk-kanonnen, maar nog steeds veel meer dan je op deze wegen kunt gebruiken. Of waar dan ook, want met 107 pk moet je ongeveer 250 km/h kunnen halen. Echt hoog op de toeren rijden doe ik ook maar heel af en toe, want de motor is al heerlijk
Trekt vanaf 2.000 tpm al volle zalen, geluid is echt fantastisch (mooi en niet te luid)
Vorig jaar heette het nog XT, maar met DE is Suzuki duidelijk een stap verder gegaankoppel sterk van onderuit. Hij trekt al vanaf 2.000 toeren zonder klapperen weg en als je boven de 6000 toeren komt gaat begint hij er enorm aan te sleuren, met een fantastisch hamerend geluid. Maar dan wordt het al heel gauw tijd om met de fantastisch werkende quickshifter op te schakelen. Dit is een van de betere quickshifters op de markt. Bij sommige quickshifters kun je alleen vol gas opschakelen, deze doet het ook als je het gas een beetje dichtdraait, bijvoorbeeld wanneer je de gewenste kruissnelheid hebt bereikt. Terugschakelen doet hij ook perfect. Wanneer je vergeet dat je een quickshifter hebt en de koppeling gebruikt, dan raakt de ontsteking daar niet van in de war. Op kruissnelheid loopt de motor trouwens mooi rond en lekker rustig, met een bescheiden geluidsproductie uit de roffelende uitlaat. Zo hoort dat. Als ik al een puntje van kritiek heb, dan is het dat de gasreactie in de meest sportieve modus soms een tikje abrupt is. Maar je kunt kiezen voor een andere modus, dus van het minnetje kun je zelf een plusje maken…