Zoeken

Test: Mutt Motorcycles Hilts 250

Conclusie

14 november 2022

Waar in Azië het bouwen van een custom op basis van een lichte motorfiets de normaalste zaak van de wereld is – wie daar wel eens is geweest zal zich daar ongetwijfeld over hebben verbaasd – hebben custombouwers zich bij ons in Europa voornamelijk op dikke motoren gericht. Zo ook bij de Britse custombouwers Benny Thomas en Will Rigg, tot een klant met het verzoek kwam een custom te bouwen op Opmerkelijk genoeg zijn 't niet de jonkies, maar de krasse knarren die ervoor in de markt zijn. Voor ernaast. Snap ik wel...basis van het blok van de Suzuki GN125. Het resultaat was zó’n klinkend succes dat de twee zich realiseerden dat dit in potentie wel eens een hele grote markt zou kunnen zijn en het stoute besluit namen op basis van dat blok een complete lijn te gaan ontwikkelen, met naast de 125cc een tweede lijn op basis van het GN250 blok, die onder de merknaam Mutt Motorcycles op de markt werden gezet. Waarom Mutt Motorcycles? Mutt is de Engelse term voor een bastaardhond, waarmee Mutt Motorcycles letterlijk vertaald dus voor een bastaard motorfiets staat – een mix van onderdelen dat in een motor heeft geresulteerd.

Wat in 2016 met de Mongrel 125 begon is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een sterke line-up van maar liefst 11 modellen (strikt genomen 22 als je de 125cc en 250cc als aparte modellen ziet) met pakkende namen als Mongrel, Fat Sabbath, Mastiff en de door ons gereden Hilts, een line-up die met het aantrekken van SilverLine als nieuwe importeur sinds dit jaar ook in de Benelux leverbaar is. 

Gezien de reacties onderweg scoort de Hilts 250 op de coolheid-schaal absoluut een dikke tien, mede ook dankzij z’n grove banden met noppenprofiel, hoewel die banden de stuureigenschappen niet ten goede zijn gekomen. Zet je daar echter overheen en je hebt een supercoole fiets voor een betaalbare prijs. Dat het grootste deel van de klandizie niet de beginnend motorrijder, maar juist de ervaren rot is verbaasd ons eerlijk gezegd niet. Voor vijfduizend euro heb je ontzettend leuk speelgoed voor ernaast in je garage staan. 

Maar wees gewaarschuwd, dikke kans dat je vanaf nu je dikke fiets nog maar amper uitlaat…

 

Coole looks, weegt drie keer niks, best pittig voor 'maar' 17 pk, prima zadel en zit, prijs/kwaliteit

Noppenbanden en lekker sturen zullen nooit de beste vrienden worden, Opschakelen niet trefzeker wanneer je zonder koppeling schakelt, hendels niet instelbaar