Zoeken

Test: Energica Experia

Conclusie

29 juni 2022

Met de lancering van de Experia heeft Energica een belangrijke stap gezet in de acceptatie van elektrische motormobiliteit, door voor het eerst een motor aan te bieden in het tegenwoordig o-zo goed verkopende hoogpoter segment. Wat rijeigenschappen betreft doet de motor totaal Ik zie me hiermee dit najaar wel naar de Baltische staten gaan. Marchel, deal?niet onder voor een hoogpoter in het middensegment (als zeg een Versys 650 of Tuareg 660), maar heeft ten opzichte van die middenklasse hoogpoters wel een veel krachtigere aandrijflijn die qua koppel eigenlijk op het niveau van eenliter fietsen staat. 

Naast dat de motor qua sturen dus niet voor een ICE-motorfiets onderdoet heeft Energica ook de bekende issues actieradius en laadtijd naar een hoger plan getild, hoewel deze test te kort is geweest om daar serieuze uitspraken over te kunnen doen. Een uitgebreide test zal moeten uitwijzen hoever je werkelijk komt op een volle batterij en hoeveel koffie we achterover moeten slaan voordat we vervolgens onze weg weer kunnen vervolgen, maar afgaand op de waardes onder het rijden heb ik sterk het vermoeden dat 300 kilometer op een volle ‘tank’ echt wel eens een reële waarde zou kunnen zijn. 

Nu alleen nog een prijskaartje dat beter bij m’n portemonnee past en ik ben verkocht. Energica mag dan wel zeer goede componenten hebben gebruikt, maar € 28.995- (€ 31.658,90 voor de Launch Edition incl. speciaal gespoten velgen, zwarte boutjes, handvatverwarming en een complete kofferset) blijft toch heel veel geld. Hoewel, met een R 1250 GS kom je full options aardig in de buurt. Mocht je wél interesse hebben, maar (net als ik) niet zo’n goed gevulde knip, private lease rij je ‘m al vanaf € 499,- per maand. 

Stuurt heerlijk, goede vering, ergonomische zit, mooi design, power elektromotor mooi in balans met 'Allroad' concept

Opbergvak had iets groter mogen zijn, cruise controle rechts is niet handig, geen handrem