Zoeken

Primeur: test Lucky Explorer 9.5 Prototype

Conclusie

23 augustus 2022

MV Agusta is goed op weg om een uitzonderlijk multifunctionele motor op de markt te zetten wanneer de Lucky Explorer 9.5 het volgend jaar bij de dealers te aanschouwen zal zijn, maar de olifant in de kamer zal z’n prijs zijn. Met € 18.790 (€ 16.590 BE) voor z’n vermoedelijk grootste rivaal DesertX ligt Onverhard... zouden ze bij ons ook moeten doen, is een veel betere oplossing dan overal k*tdrempels. Niet dan?het in de lijn der verwachtingen dat de snellere, pk-sterkere en koppelrijkere Lucky Explorer 9.5 straks op z’n minst € 18.000 exclusief BPM zal gaan kosten – pak ‘m beet € 21.000 inclusief BPM. Of die betere prestaties voldoende zullen zijn om klanten hun knip te laten trekken? De tijd zal ons dat leren – maar zoals mijn voorproefje van dit werk-in-uitvoering prototype bevestigde, zal het wachten zeer zeker de moeite waard zijn. 

Maar wacht even. Dit is een 931cc driecilinder motorfiets en de geschiedenis heeft ons al laten zien hoe een kleinere driecilinder nog niet zo lang geleden in staat was het op te nemen tegen de zwaardere oppositie. Want toen Triumph in 2006 de Daytona 675 lanceerde, ontpopte de motor zich direct als een middenklasse supersport met uniek formaat, die het op straat en circuit kon opnemen tegen eenliter superbikes en ze regelmatig in vergelijkingstesten versloeg, vooral wanneer ook de prijs in ogenschouw werd genomen. 

Vanuit dat standpunt bekeken, voor een BMW R 1250 GS moet met alle toeters en bellen pak ‘m beet 27.000 euro op tafel worden gelegd, en dan klinkt een prijskaartje van € 21.000 ineens als het koopje van de week en zou ‘ie serieus de potentie hebben om klanten bij de zware brigade weg te halen. Na met het prototype gereden te hebben moet ik je zeggen dat ik denk dat dat een serieuze optie is. Afwachten dan maar, niet…?