Zoeken

Test: Suzuki GSX-R1300 Hayabusa Gen3

Legendary

30 april 2021

Dat de Hayabusa in meer dan 20 jaar tijd niets van z’n magie heeft verloren wordt me snel duidelijk als ik de Gen 3 bij Suzuki importeur B.V. Nimag in Vianen heb opgehaald voor een eerste test. Waar ik me vanaf dat moment ook bevindt, echt iedereen kijkt en menigeen loopt op me af om me naar mijn bevindingen te vragen. “Dit is toch de nieuwe Hayabusa? Vet man… en, hoe rijdt ‘ie?” Grappig is ook dat – net als bijna 14 jaar geleden met Gen 2 – de forse einddempers ook nu het eerste onderdeel is waar men over valt. Of dat echt niet een stuk kleiner had gekund. Een carbon voetprint van hier tot Tokyo, maar who gives a fuckErgens begrijp ik dat wel, ze hebben meer iets weg van de tuba’s van een blaasorkest, maar van de andere kant snap ik Suzuki’s keuze ook wel. De Hayabusa is het toonvoorbeeld van ‘over the top’ en compacte of slanke dempers zouden daar nog lulliger bij afsteken dan spillebeentjes bij een bodybuilder vol anabolen. 

Buiten de einddempers worden er maar weinig kanttekeningen geplaatst, terwijl ook deze Gen 3 wat design aangaat op alle vlakken is aangepast. De Hayabusa heeft nog steeds z’n op de slechtvalk geïnspireerde forse neus (we zeggen ’t een keer en dan niet meer: Hayabusa is de Japanse naam van de Falco Peregrinus – de slechtvalk, de snelste vogel ter wereld met een gemeten duiksnelheid van 389 km/u), die nu wel wat scherper is gemaakt, terwijl de forse duozit cover die op de bult van een dromedaris lijkt wat vlakker is gemaakt, waardoor het kontje breder lijkt. Ook heeft Suzuki de styling van de kuip aangepast met nu een riant luchtrooster om Grappig, hoe je dan ineens toch maar weer dat leren pak uit de kast paktwarme lucht af te kunnen voeren dat met een bijzonder fraaie koperkleur is geaccentueerd. De koperkleurige accenten zijn trouwens aangebracht om het gevoel voor aerodynamische performance te accenturen. 

Na het design volgt de onvermijdelijke tweede vraag: “En, ben je d’r al mee naar Duitsland geweest?” Want ook dát weet iedereen: hier staat ’s werelds allersnelste motorfiets, de TGV onder de motoren, de motor voor wie de Duitse Autobahn lijkt te zijn bedacht. Nu had dat absoluut wel op m’n lijstje gestaan, ware het niet dat hij ditmaal slechts enkele dagen voor ons beschikbaar is, ‘even’ naar Duitsland toch zeker een uurtje rijden is tot de grens en het lenteweer vooralsnog niet om te juichen is. Dat moesten we maar eens doen als we ‘m over een maandje wat langer tot onze beschikking hebben. 

Daarmee is echter niet gezegd dat we dat ‘toppen’ niet hebben geprobeerd, daarvoor is de Busa té verleidelijk en als tegen 8 uur ’s avonds een nagenoeg lege A15 wordt opgedraaid is dat het perfecte moment. Binnen no-time worden hoogst illegale snelheden genoteerd die hoog genoeg zijn om ter plekke te worden gevierendeeld, mocht de hermandad het hebben gezien. De manier waarop de Hayabusa er vandoor sprint is ongekend. Ik moet denken aan wat Vincent tijdens die eerste test van Gen 2 in 2007 zei: “Rij ik over de A12 en ben voor m’n doen echt normaal aan het doen, geeft de naald al 160 aan. Geef dan héél even gas om een paar auto’s in te halen, echt heel even maar. Bam, 250!” 

Precies dát is zoals ik het nu ook ervaar, maar dan zonder die auto’s om in te halen. Vanuit de invoegstrook even vol op het gas is genoeg om beide tellers in hoog tempo vol naar rechts te zien draaien, tot ik het met de snelheidsnaald op ongeveer ‘5 uur’ het wel gescheten vind en weer van het gas af ga. 5 uur, da’s dus ongeveer 280 km/u. Echt in een mum van tijd, nog voordat je in gedachten
Oog voor detail is normaal iets Italiaans. Suzuki heeft goed opgelet, in de LED dagrijverlichting is ook het knipperlicht verwerkt

Onmiskenbaar Hayabusa,  maar dan in 2021 trend. TFT display kan ook op 'Active Data' worden gezet, maar dat zouden we pas na de fotoshoot ontdekken. 

Geen wirwar aan knopjes op het stuur om alles in te kunnen stellen, maar dezelfde schakelaar als van de V-Strom 1050. En 't blijkt ook nog eens verdomd goed te werken ook
Hottentottensoldatententententoonstelling hebt gezegd. Ten opzichte van Gen 2 mag de Busa 7 pk aan topvermogen hebben ingeleverd, maar ik denk niet dat iemand daar echt iets van merkt op straat. Sterker, door ietwat topvermogen in te ruilen voor een sterker middengebied is de acceleratie (en daarmee de beleving) er juist op vooruit gegaan. Om Jay Leno maar weer even te citeren: “Horsepower sells, but torque gets you going.” Snelheden zijn op de Hayabusa relatief, rustig aan betekent dat je al snel 150 km/u aan het rijden bent, waardoor je al snel in de zone ‘rijbewijs kwijt’ bivakkeert. Maar goed dat Suzuki naast cruise controle de Hayabusa nu ook van een speedlimiter heeft voorzien, die in het snelheidsgebied tussen de 40 en 200 km/u kan worden ingesteld. Zet ‘m op de snelweg op 140 km/u en je weet zeker dat je geen schrijven van de OvJ hoeft te verwachten, hooguit post van het CIJB in Leeuwarden. 

Trouwens, nog even over die tellers, de manier waarop beide tellernaalden met de klok mee roteren wanneer je de Busa de vrije teugels geeft is exact de reden waarom men in Hamamatsu niet op een digitale snelheidsaanduiding is overgestapt. Een tellernaald die snel naar rechts draait spreekt veel meer tot de verbeelding dan een cijfer dat in ras tempo aan het oplopen is. “Ik ben echt heel erg blij dat Suzuki het dashboard hetzelfde heeft gehouden”, had Suzuki specialist Marc Hoegee ergens in maart nog tegen me gezegd. “Hayabusa fans willen het design zo Wat zou het gaaf zijn als dit een reactie zou losmaken bij Honda en Kawasakipuur mogelijk houden en die ronde tellers zijn daar essentieel in. Gelukkig heeft Suzuki dat begrepen en is niet voor een groot TFT display gegaan. Nu heeft 'ie ook een TFT, maar dat is mooi tussen de ronde tellers geplaatst.” 

Dat nieuwe rechthoekige TFT-display, dat het ronde LCD display van Gen 2 vervangt, heeft twee lay-outs: “SDMS” en “ACTIVE DATA”, waarbij de eerste de gekozen instellingen laat zien en de tweede je de actieve data voor wat betreft gas, remmen en hellingshoek toont. Voordeel van “SDMS” is dat je tijdens het rijden gemakkelijk de in de cirkel gekozen instellingen kunt aanpassen, voordeel van de tweede is dat je aan je vrienden kunt laten zien hoe plat je al door de bocht bent gegaan. Dat wil zeggen, zolang je ‘m nog op contact hebt staan, van contact betekent automatisch reset van deze waarde.