Zoeken

Test: KTM 2022 RC 390

Doorborduren

19 augustus 2021

Behalve de motor aanpassen aan Euro 5 – wat volgens Sinke ook met het uitgaande model had kunnen worden gerealiseerd – heeft KTM verder geborduurd op het blok dat in 2017 voor de 390 Duke is geïntroduceerd. De 373cc eencilinder kreeg dat jaar ride-by-wire gasklepbediening en een slip-assist koppeling, en een verbeterd koppel. Dat blok is nagenoeg onveranderd nu in de 2022 RC 390 toegepast. Supersport op een dood spoor? Als je nog steeds van mening bent dat je zware de ware is wel jaHet piekvermogen is gelijk aan het uitgaande model, met 44 pk bij 9.000 tpm – 500 toeren lager dan voorheen. Het maximum koppel is daarentegen wel toegenomen, van 35 Nm naar nu 37 Nm bij het iet lagere toerental van 7.000 tpm (was 7.250 tpm). De onderhoudsinterval ligt op 7.500 km.

Volgens Adriaan Sinke hebben de KTM Engineers een meer uitgesmeerd vermogen en koppel ten doel gehad. “Vergeleken met de oude RC heeft het blok een behoorlijk grote update gehad, maar mechanisch staat ‘ie nu erg dicht bij de huidige 390 Duke motor”, zegt hij. “Dat heeft voornamelijk productietechnische redenen, we wilden maximale overeenkomstigheid, zodat we zoveel mogelijk onderdelen kunnen delen tussen de verschillende variaties op hetzelfde blok, om kosten te besparen.” Het enige verschil tussen het blok van de Duke en de RC zit ‘m in de grootte van de twee inlaatkleppen, die met 36 mm eenMaar niet als je slim genoeg bent om voor een lichte te gaan. Fun gegarandeerd en het mooie is, je valt haast niet op en dus is er niemand die zich aan je stoort fractie groter zijn dan de 35 mm kleppen van de 390 Duke, terwijl de twee uitlaatkleppen met 29 mm gelijk zijn gebleven. De vier kleppen worden trouwens via Formule 1 stijl DLC (Diamond Like Carbon) gecoate sleeptuimelaars bediend die de weerstand tot het minimum hebben gereduceerd. Een enkele tandwielaangedreven balansas elimineert ongewenste trillingen, zelfs wanneer je het blok tot in de begrenzer van 10.500 tpm laat lopen voel je geen trillingen in het stuur, met dank ook aan de balansgewichten aan de uiteindes van het stuur, dat nu (net als de RC 390R) in plaats van twee pennen in de bovenste kroonplaat uit twee clip-ons bestaat, die net boven de kroonplaat uitsteken. 

Het prachtige en compacte onder het blok gemonteerde uitlaatsysteem van het oude model heeft bij de 2022 versie plaats gemaakt voor een conventionele uitlaat met zijdelings geplaatste aluminium einddemper. De reden hiervoor is dat een tweede katalysator moest worden gebruikt om aan de cijfers van Euro 5 te voldoen, wat -logisch- 3 kilo extra op de weegschaal heeft gezet. Dat zie je ook terug in het toegenomen gewicht van de RC ten opzichte van z’n voorganger. KTM is terughoudend om te vertellen hoeveel de nieuwe fiets weegt, maar hun geciteerde 155 kilo met olie en water, maar zonder brandstof is zeker zwaarder dan de 149 kilo droog van het uitgaande model. Dat ondanks de enorme poging om op het nieuwe model gewicht te besparen, wat blijkt uit de 4,2 kilo die alleen al op het nieuwe ontwerp van de 6-spaaks aluminium wielen is bespaard, die nu met Contra banden – in de maten 110/70ZR17 voor en 150/60ZR17 achter, hetzelfde als voorheen – zijn uitgerust. De wielen hebben minder spaken, holle naven, kleinere diameter ABS-ringen en de remschijven – een 320 mm schijf voor met radiale 4-zuiger remklauw en een 230 mm schijf achter met 1-zuiger remklauw,
Zeg nou zelf, dit is toch veel mooier dan die ouwe neus? Uitgebreid TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit en de hele hatseflats - uiteraard

Hetzelfde blok als de 390 Duke, maar dan toch net weer anders. Grotere inlaatkleppen enzo. Loopt echt fan-tas-tisch en heeft nu ook bochten-tractiecontrole

Over bochten gesproken, de Bybre remmelarij heeft nu ook Bosch 9.1MP bochten-ABS én een Supermoto stand. Ofwel, ABS aan het achterwiel uitschakelbaar
alles Bybre producten van Brembo’s dochterbedrijf in India – zijn nu rechtstreeks op de velg gemonteerd. Bosch 9.1 MP tweekanaals ABS is standaard, evenals stalen remleidingen. 

Afgezien van de enorme besparing op het onafgeveerde gewicht, wat een positief effect op de vering heeft aangezien er voor de vork en achtershock minder kilo's zijn om te dempen, zullen de lichtere wiel- en remassemblages ook zorgen voor betere acceleratie en remmen doordat de massatraagheid is verlaagd. Hoe lager het gewicht dat in beweging moet worden gezet (of afgeremd), hoe sneller dat gaat. De lichtere wielen hebben echter ook een essentiële impact op de stuureigenschappen, doordat het gyroscopische effect beduidend lager is. Bovendien zien ze er ook nog eens geweldig uit!

Dat laatste geldt trouwens ook voor de compleet herziene Kiska Design styling die de RC heeft gekregen. Zelfs dit matzwarte pre-productie model dat we vooruitlopend op de presentatie die dit najaar staat gepland mochten rijden ziet er super gelikt uit, laat staan als je dit nog eens en KTM’s huiskleuren spuit. Na de test kregen we ‘m in de Kiska studio in Salzburg alsnog te zien en neem van ons aan, dit is een ware lust voor het oog. We zijn ervan overtuigd dat alleen al het nieuwe design de verkoop een enorme boost zal geven, los van de technische vernieuwingen. De nieuwe centraal geplaatste enkele LED koplamp is qua design in lijn met de Adventure en Duke modellen heeft de RC 390 een meer verfijnde uitstraling gegeven.