Zoeken

Test: KTM 2022 RC 390

Minimono tot de Max

19 augustus 2021
Zeven jaar na de lancering van de RC 390 heeft KTM z’n dikste (nog leverbare) Supersport een grondige update gegeven. In het zonovergoten berglandschap achter de fabriek in Mattighofen reed Alan Cathcart voor ons alvast met het pre-productiemodel.

Zeven jaar is een eeuwigheid in sportfiets R&D begrippen, helemaal wanneer er met het desbetreffende model wordt geracet. Toch is dat hoe lang KTM’s RC390 circuits heeft afgeragd, over de boulevards heeft gecruised en bochten heeft gevreten op fraaie stuurwegen wereldwijd, sinds de motor in 2014 op de markt is gezet als grootste van het trio eencilinder supersports (RC125/200/390), ontwikkeld door KTM in samenspraak met de Indiase partner Bajaj Auto, die ook de productie voor z’n rekening nam. Sinds die tijd zijn er in Testen anno 2021 is nog nooit zo uitdagend geweest. De grens over zien te komen is al een uitdaging, en dan is het maar hopen dat het droog is. Zomer 2021 in een notendopdie fabriek in Chakan meer dan 100.000 RC’s van de band gerold, dat een goede indicatie is van hoe belangrijk die RC-familie is voor de Oostenrijk-India joint venture partners. 

De tijd is nu dus gekomen voor een grondige update voor de 2022 versie van KTM’s eencilinder model in dit steeds crucialer wordende segment, wat rijgemak voor woon/werk verkeer combineert met sportieve dominantie in het steeds populairder wordende WK Supersport 300, waar op dit moment door Kawasaki met de Ninja 400 de dienst wordt uitgemaakt. Althans, op z’n minst een poging daartoe te doen. “Om te beginnen wilden we met name het design vernieuwen en de motor sportiever laten ogen, moderner, meer als een racemotor”, zegt Adriaan Sinke, de Nederlander die Head of Product Management is bij KTM. “We wilden voor 2022 echter ook het comfort verbeteren, omdat veel van onze klanten dagelijks met deze motoren rijden. We wilden ‘m voor een breder scala aantrekkelijk maken, door de motor ruimer te maken, met ergonomie die kan worden aangepast om dat bredere scala te kunnen bedienen. Dus zijn het zadel en de clip-ons verstelbaar en is de kuip vergroot om meer bescherming te bieden, met behoud van het lichtvoetige gevoel van de motor in z’n geheel. Het algehele doel is echter geweest om de sportieve performance te behouden en verbeteren waar we dat konden, maar de motor tegelijkertijd ook praktischer maken, zonder daarvoor sportiviteit in te leveren.”

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mandl