Zoeken

Test: Husqvarna SVARTPILEN 125

Indrukwekkende cijfers

7 januari 2021

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat Pierer tot nu toe de verkoopcijfers van Husqvarna heeft verhoogd tot een indrukwekkende 48.555 eenheden, zonder aanwezig te zijn in het 125 cc / A1 segment, het segment met kleine cilinderinhoud maar groot volume waar KTM’s bestverkopende 125 Duke zich zo succesvol op richtte. Met het geplande debuut in februari voor de SVARTPILEN 125 als het eerste Een lege weg en dan met 5 van deze fietsjes op pad, dát is lol in het kwadraat125 cc Husqvarna straatmodel, die voor nagenoeg dezelfde prijs als de 125 Duke over de toonbank zal gaan, gaat dat echter allemaal veranderen. De kans om als eerste journalist met de pre-productie versie van de nieuwe fiets enkele maanden voor z’n officiële lancering te rijden, onthulde een model dat weliswaar qua design totaal anders is dan z’n KTM evenknie, maar eenzelfde gevoel van kwaliteit en afwerking heeft dat hoogst ongebruikelijk is bij instapmodellen. 

Ondanks dat de 125 cc eencilinder nu aan de strengere Euro 5 emissienorm voldoet, heeft het blok bij niets aan funfactor ingeboet. Dat komt omdat de vloeistofgekoelde DOHC vierkleps eencilinder, die zoals gezegd dus ook in de 125 Duke terug te vinden is, een grote honger naar toeren heeft op jacht naar de maximaal toegestane 15 pk bij 9.500 toeren per minuut. Het blok heeft een gesmede eendelige krukas met gesmede stalen drijfstang, met daarop een gegoten lichtmetalen drie-ringzuiger die in de Nikasil-gecoate cilinderboring loopt. De ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen bedienen de vier kleppen via nokvolgers, terwijl een enkele balansas de overmatige trillingen goed elimineert - tot de toerenbegrenzer van 11.000 tpm aan toe. De Bosch ECU, in India gemaakt door een dochteronderneming van het Duitse bedrijf, regelt de brandstofinspuiting, met een enkele injector aan de bovenkant die het 46 mm Dell'Orto-gasklephuis voedt. In lijn met EU wetgeving wordt in begrensde vorm de topsnelheid via de ECU tot 100 km/u beperkt (80 km/u in Duitsland), maar onbegrensd is de 125 Duke goed voor topsnelheden van dik boven de 120 km/u.

Net als bij de KTM 125 Duke is ook bij de SVARTPILEN 125 het blok als dragend deel opgenomen in het KTM-identieke vakwerk buisframe, dat uit watergesneden stalen buizen is opgebouwd en een wielbasis van 1.357 mm heeft. De forse hoofdkatalysator is tussen het blok en de cantilever-achterschokbreker geplaatst, om het effect op het rijgedrag te minimaliseren door de massa van de Ja, zo'n groene weide als metafoor van hoe schoon 'ie is voor het milieu. Slechts 50 gram CO2 uitstootmotorfiets te centraliseren. Dit wordt ondersteund door de semi-gestapelde assen van de zesversnellingsbak, om een ​​zeer compact blok te creëren dat slechts 28 kg weegt, compleet met het gasklephuis.

Het rijwielgedeelte heeft een relatief conservatieve stuurgeometrie, met de in India geproduceerde 43 mm open cartridge WP Apex upside down voorvork in gesmede aluminium kroonplaten onder een balhoofdshoek van 25 ° gezet, met 95 mm naloop. De stoer ogende upside down met 142 mm veerweg mag dan niet instelbaar zijn, qua looks draagt ‘ie zeker bij aan het premium gevoel dat de motor je geeft. De cantilever WP Apex-achtershock heeft eveneens 142 mm veerweg, maar is in tegenstelling tot de voorvork wel instelbaar, hoewel enkel wat de veervoorspanning aangaat. De progressieve veer is zachter aan het begin van de slag, waardoor de rijkwaliteit op gewoon asfalt ongebruikelijk goed is voor een instapmodel, en wordt steeds stugger
Stoere banden, zodat je ook het onverharde pad niet hoeft te schuwen. Display is eenvoud, maar wel overzichtelijk

je hebt strakke kontjes en dan heb je de Huskies. Klinkt trouwens nog best aardig voor een 125
naarmate de veer inveert, waardoor de SVARTPILEN 125 grotere hobbels en oneffenheden behoorlijk bekwaam te baas kan. Het drooggewicht is slechts 146 kg, hoewel dat opmerkelijk genoeg wel 7 kg meer dan de 125 Duke. Trouwens, degene die bij WP de instellingen voor de demping van de SVARTPILEN125 heeft bepaald verdient een bonus - ze zijn echt uitstekend, zowel voor als achter.

De 17-inch gespaakte wielen waarmee de SVARTPILEN in ontwikkelde markten zoals Europa, Noord-Amerika en Australazië is uitgerust (gietwielen voor India en andere opkomende markten) zijn van premium Pirelli Scorpion Rally STR-rubber voorzien, die met name op onverharde wegen over redelijk acceptabele offroad capaciteiten beschikken, maar tegelijkertijd niet zo’n herrie maken als noppenbanden op geasfalteerde wegen doen. Een enkele 320 mm Bybre (de Indiase tak van Brembo – als in By Brembo) stalen schijf met radiaal gemonteerde Bybre vierzuiger remklauw is in het voorwiel gemonteerd, terwijl een zwevende unit met enkele zuiger de 230 mm achterrem vastgrijpt. Net als bij de Duke is ook bij deze SVARTPILENeen beroep op Bosch gedaan voor het ABS. Het 9,1 MB tweekanaals ABS-systeem kan op het achterwiel worden uitgeschakeld in de zogenaamde Supermoto-modus. Toen ik op een onverharde weg reed, probeerde ik die grote voorrem te vergrendelen, maar dat lukte niet - het ABS grijpt heel controleerbaar in.