Zoeken

Test: Husqvarna SVARTPILEN 125

baby in Black

7 januari 2021
Exact acht jaar na de overname door Pierer Mobility AG, het moederconcern van KTM, hebben de Oostenrijkers de straatrange van Husqvarna aan de onderkant uitgebreid. Ruimschoots voor z'n globale publieke debuut konden we exclusief kennismaken met de SVARTPILEN 125, de allereerste generatie 125cc straatfiets van Husqvarna, die volledig in India bij Bajaj wordt geproduceerd.

Voordat we echter beginnen – eerst een korte geschiedenisles. Toen KTM-eigenaar Stefan Pierer in januari 2013 Husqvarna Motorcycles van BMW Motorrad kocht, was dat naar zijn eigen zeggen om een eind te maken aan de existentiële ambiguïteit van de twee afzonderlijke offroad-merken van Zweedse afkomst, Husaberg (op dat moment al eigendom van KTM) en Husqvarna. Onder BMW eigendom had Husqvarna in 2012 slechts 10.751 motorfietsen verkocht, een stijging van 15% ten opzichte van het voorgaande jaar dankzij de komst in 2011 van de Nuda 900 streetfighter, aangedreven door een opgeboorde versie van de BMW F 800 paralleltwin motor. De Zwarte PijlDe Nuda 900 was de eerste nieuwe straatfiets van Husqvarna sinds BMW het merk in 2007 had overgenomen van MV Agusta. Ondanks de lichte stijging besloot BMW een jaar later de offroad markt te verlaten en Husqvarna weer af te stoten, mede genoodzaakt door de kredietcrisis die het begin van het tweede decennium Europa in een houtgreep had. Pierer was de eerste die werd gebeld en die hapte meteen toe. 

"Ik ben ervan overtuigd dat we moeten werken aan de traditionele sterke punten van Husqvarna, wat betekent dat we onmiddellijk state-of-the-art Enduro’s en Crossers moeten ontwikkelen en ook terug moeten naar tweetaktmotoren", vertelde Stefan Pierer me kort na de overname in een interview, waarin hij de kans op een range straatmodellen omschreef als "iets wat we zeker in de toekomst kunnen doen, maar nu nog niet”. Een jaar later in 2014 was Husqvarna's omzet met 16.337 eenheden echter al de hoogste ooit in het 110-jarige bestaan ​​van het merk. "Ik geef toe - dit overtrof mijn verwachtingen", vertelde Stefan me aan het eind van dat jaar. "Ik geloofde dat het merk een enorm potentieel had, vooral in de VS, maar ik had niet verwacht dat de integratie van Husaberg in Husqvarna zo vlot zou verlopen, en hoe blij iedereen is dat Husqvarna hier nu bij ons is. Husqvarna klanten zijn blij met een echt serieus product van hoge kwaliteit, Ideale fiets voor in de stad, alleen... waar laat ik nou die verse broodjes?maar het merk heeft zo'n rijk potentieel dat we nu pas beginnen te verkennen. Dat heeft me ervan overtuigd om de straatfiets familie naar voren te halen."

Hij deed dit door twee superonderscheidende maar toch contrasterende nieuwe concepten te laten ontwerpen door ontwerper Gerald Kiska, beide vernoemd naar klassieke Husqvarna-modellen. De Vitpilen (Witte Pijl, een caféracer met clip-ons) en SVARTPILEN (Zwarte Pijl, een straattracker met hoger stuur) werden getoond op de EICMA Show in Milaan in november 2014. De bijval die beide modellen kregen overtuigde Pierer ervan om het pad tot productieversies te versnellen. Begin 2018 werd de 401-variant van elk model gelanceerd, aangedreven door dezelfde 373 cc vierklepsmotor als de KTM 390 Duke. Beide modellen, die een opmerkelijk gelijkenis hadden met de conceptmotoren en daarmee hun zeer individuele neo-retro uiterlijk hadden behouden, gebruikten hetzelfde mechanische platform als de totaal anders ogende, volledig in India door partner Bajaj geproduceerde KTM 390 Duke. In tegenstelling tot de KTM’s werden de Husqvarna’s echter in Oostenrijk geassembleerd, met frame en blok vanuit India naar Mattighofen verscheept en de resterende Husqvarna-unieke onderdelen in Europa geproduceerd. Waarom? Blijkbaar was Bajaj Auto CEO Rajiv Bajaj er in eerste instantie niet van overtuigd van de haalbaarheid van Husqvarna op zijn Indiase thuismarkt, en weigerde hij dus om ze in zijn enorme Chakan-fabriek te produceren. Twee jaar later was hij echter van gedachten veranderd en introduceerde hij een 250cc-versie van elk model dat aanvankelijk alleen in India verkrijgbaar was. Stefan Pierer, aan de andere kant, had intussen ook de Vitpilen 701 geïntroduceerd in 2018, met behulp van het 100% Made in Austria KTM 690 Duke-platform, een jaar later gevolgd door de SVARTPILEN 701.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mandl