Zoeken

Test: Honda NT1100

Winterregengebied

15 november 2021

Normaalgesproken vinden presentaties van nieuwe motoren plaats in het warme zuiden bij een zonovergoten blauwe hemel, om ons journalisten middels een allround-voelgoedoase in een positieve stemming voor het te presenteren nieuwe model te brengen. Uiteraard ook om de motoren dankzij die goede omstandigheden naar hartenlust tot het uiterste te kunnen pushen, Er lijkt wel een vloek op te rusten, alweer regen. Maar goed, we mogen weer en dat is het belangrijkstwat met de hier nu heersende weersomstandigheden medio november simpelweg niet mogelijk is – of in een ongewenst koufront eindigt. 

Dat het rond deze tijd van het jaar in deze regio presentaties compleet in het water kunnen vallen hebben we in het verleden maar al te vaak al beleefd. Honda’s presentatie van de Africa Twin 1100 Adventure Sports twee jaar geleden in Marbella, waar in regen en dikke mist na de eerste fotolocatie als verzopen katers maar rechtsomkeert naar het hotel werd gemaakt (en Ed de mazzel had met die Africa Twin onder beduidend betere omstandigheden vanuit Marbella naar huis te rijden) en recentelijk nog de presentatie van de Z650RS in Marseille, om maar eens een paar recente voorbeelden te noemen. Ook de introductie van de nieuwe Honda NT1100 bij de Spaanse stad Tarragona ten zuiden van Barcelona lijkt onder diezelfde ongunstige ster te staan:
Het zadel kun je het echt uren op volhouden. De deflectoren werken echt

Net als het forse windscherm, dat in 5 standen te verstellen is. Kun je in de regen gewoon met een jethelm rijden, mocht je dat willen
de temperatuur aan de kust zit weliswaar goed in het tweecijferige gebied, maar een blik uit het venster brengt vage herinneringen aan de basislessen van aardrijkskunde decennia geleden op de lagere school naar boven: destijds werd door onze meester het Middellandse zeegebied stoutmoedig als “winterregengebied” aangeduid. Nu begrijp ik waarom hij dat destijds zei.

Het weer mag dan niet om over naar huis te schrijven zijn, maar het had nog slechter kunnen zijn. De temperatuur is in ieder geval wel oké en bovendien heeft het ongewenste klimaat van deze eerste rij-indruk onverwacht in een echte praktijktest gemaakt. Dat leggen we graag uit. Honda pretendeert namelijk bij de NT1100 te hebben gefocust op thema’s als rijcomfort en geschiktheid voor alledaags gebruik als volwaardige tourfiets en wat dat aangaat hadden de weersomstandigheden niet beter kunnen zijn. In de echte wereld schijnt namelijk niet alle dagen de zon. Een tweedaagse test zou nu nog beter zijn geweest, ze zeggen dat het morgen Denk niet dat we vandaag iets zinnigs over de hellingshoeken te weten zullen komenbeter is en dan hadden we ook geweten hoe 'ie onder lekkere omstandigheden rijdt, maar dat zullen we dan maar thuis in een uitgebreide test moeten doen.

Ik neem Honda’s straffe woorden voor kennis aan en gooi m’n been over het op 820 mm hoogte geplaatste comfortabele zadel uit het accessoirepakket – de hoogte-instelling van de Africa Twin heeft helaas het veld geruimd – en stel vast dat het ontwerpteam bij het bepalen van de ergonomie waarschijnlijk mijn lengte van 174 centimeter heeft gebruikt, zo thuis als ik me direct op de motor voel. Het korte stuur zit precies waar het hoort, de voetsteunen staan zover naar beneden dat mijn knieën ontspannen zitten en het zadel is goed gepolsterd en breed genoeg voor een aangename zit op langeduur. Bij een rechtop zithouding krijg ik de laarzen gemakkelijk aan de grond. Als met de collega’s wordt gewisseld volgt toch een lichte teleurstelling: hoewel de meesten beduidend groter zijn, Maar goed, daar staat tegenover dat we nu wel weten wat z'n alledaagse kwaliteiten zijnvoelen zij zich nét zo thuis. Daar gaat de stelling dat Honda de ergonomie speciaal op mijn statuur zou hebben afgestemd. 

“We hebben ons met deze motor op de Europese klant georiënteerd”, legt projectleider Koji Kiyono uit over de goede pasvorm, “en ontwikkelden het concept speciaal hiervoor in goede traditie met de geliefde ST 1100 Pan European of de Deauville.” Die laatste kon destijds teruggrijpen op het blok van de Transalp, bij de NT is nu de 270 graden twin van de huidige Africa Twin gebruikt. Weliswaar met een aangepaste mapping en langere inlaatlekken die meer op Tour zijn afgestemd, maar wel met dezelfde prestaties van 102 pk vermogen en 104 Nm koppel. Net als bij de Allroad (bij onze Oosterburen heet dat een Reise Enduro en eigenlijk is dat een veel mooier woord) Africa Twin heb je bij de NT1100 ook de beschikking over 5 rijmodi, die de gasrespons, tractie- en wheeliecontrole en de elektronische motorrem regelt. Het instellen hiervan gaat via een niet bepaald intuïtief monsterlijk bedieningselement links op het stuur en wordt weergegeven in een TFT-kleurendisplay, maar zowel de armatuur als het display is zo onoverzichtelijk dat we al snel de kluts kwijt zijn.