Zoeken

Test: Honda CB1000R Black Edition

Opvallen in de massa

3 juni 2021

Het afgelopen jaar kreeg de CB1000R enkele kleine updates van cosmetische aard waarmee de premium status verder moest worden onderstreept, maar dat was klein bier vergeleken met de stap die Honda voor modeljaar 2021 heeft gezet. Volgens Honda ogen de nieuwe lijnen van de CB1000R agressiever en zijn ze meer naar voren gekant, met meer subtiele details als het zichtbare aluminium subframe, de afdekkappen van de radiateur en airbox covers, terwijl ook de koplamp in vorm is geëvolueerd, hoewel ik me afvraag of ik de vorm die nu meer
We weten niet of we die nieuwe koplamp mooier vinden, maar opvallen doe je wel. Achterlicht is top

Dit is dus de standaard layout, de info onderin kent 4 tabbladen. Super fraai en overzichtelijk

Wat niet van die linkse armatuur kan worden gezegd. Wat een drama, en dat terwijl je met de vorige schakelaars blind kunt lezen en schrijven. Ja, het went, maar waarom...

Gelukkig heeft Honda dit onderdeel, wat nog altijd het allerbelangrijkste is, wél supergoed voor elkaar. Wat een heerlijk blok, of je nou alles in 6 doet of de quickshifter continue aan het werk zet
van een hoefijzer wegheeft wel mooier vind, maar dat is een kwestie van smaak. Veel interessanter dan die koplamp is echter het nieuwe 5” kleuren TFT-display, dat niet alleen beduidend veel beter afleesbaar is, maar ook nog eens over het Honda Smartphone Voice Control System beschikten de smartphone van de rijder met de machine verbindt. Onder het zadel is een USB-oplaadpoort voorzien.

Voor wie de vernieuwingen op het gebied van design nog niet ver genoeg zijn gegaan heeft Honda een Black Edition uitgebracht, waarvan de bijzonder fraaie details je het water in de mond doen lopen. Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat zichtbaar is, zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkpoot, radiateurkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de afdekkap van de duozit. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo voegt een finishing touch toe.

Nu moet ik je eerlijk bekennen dat, hoe mooi die nieuwe digitale industriële ontwikkeling ook is, ik vraag me af in hoeverre ik hier echt op zit te wachten. In principe juich ik de ontwikkeling van TFT-kleurendisplays en Bluetooth techniek toe, omdat het een display én multifunctioneel én overzichtelijk maakt, en omdat een TFT-scherm bijvoorbeeld ook als navigatie kan worden gebruikt, maar krijg soms het idee dat er te ver wordt doorgedraafd. Leuk dat je op de bank de instellingen van de motor compleet kunt aanpassen, of de gereden route kunt uploaden naar de rijder-community van het merk of model, maar bij mij draait motorrijden nog altijd om het rijden zelf en niet het delen van elke rit op social media. 

Datzelfde ‘hebben we daar echt op zitten wachten’ gevoel krijg ik het bij Honda Smartphone Voice Control (HSVC) systeem, dat je smartphone met de motor linkt en stembediening van oproepen, e-mail, muziek en navigatie mogelijk maakt. Mits je over een helm beschikt met geïntegreerde headset, dat spreekt voor zich. Het HSVC verbindt het dashboard via Bluetooth en de bediening is ook mogelijk via de knoppen links op het stuur. Leuk dat Honda is in het kader van de nieuwe digitale industriële revolutie bij de CB1000R nog een stap is gegaan, maar in de meer dan tien jaar dat ik het al in verschillende auto’s heb gehad heb ik Probeer maar eens een dag te prikken als de weersvoorspellingen net zo donker zijn als deze CBdaar nog nooit gebruik van gemaakt, dus waarom zou ik dat in hemelsnaam wel op de motor willen doen. Sterker, zolang het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten te beroerd is om met z’ntelefoon handsfree te bellen (zelfs in de duurste Mercedes of Porsche modellen), leg mij dan eens uit waarom dit een nuttige toevoeging zou zijn? Omdat het kan?

Het zal je dan ook niet verbazen dat we gedurende de periode dat de CB1000R tot onze beschikking stond daar helemaal niets mee hebben gedaan. Niet in de laatste plaats ook omdat we nog altijd enorm veel plezier beleven aan het rijden zonder headset. Gewoon heerlijk rijden, zonder te worden afgeleid. Waar we evenmin vrolijk van werden waren de schakelaars links op het stuur waarmee volgens Honda het HSVC kan worden bediend. Leuk dat iedereen ineens de weg van de digitale industriële revolutie is ingeslagen, maar het zou nog leuker zijn wanneer dat zou worden gestandaardiseerd, in plaats van dat iedereen z’n eigen wiel laten uitvinden. Waardoor je wanneer je van merk bent geswitcht eerst de handleiding ‘hoe werken de menu’s kunt gaan bestuderen.

Nu kunnen we het ons heel goed voorstellen dat je denkt: “wat loop je nou te zeiken, iemand die de motor koopt leest toch eerst het boekje door en na een paar weken weet je echt wel hoe alles werkt”, en in principe is dat ook zo, maar voor ons is het telkens een uitdaging omdat om te beginnen dat boekje er bij ons nooit bij zit en we dus telkens zelf moeten uitvogelen hoe een en ander werkt. Waardoor voor ons de gouden regel is: “hoe intuïtiever, hoe beter.” En om maar meteen met de deur in huis te vallen, de nieuwe schakelaars aan het stuur hebben we allesbehalve intuïtief ervaren. Hej, spotten we hier een gastrijder? Zou dat betekenen dat er nog iets in de pijplijn zit?Uiteindelijk is het ons wel gelukt om in de USER modus zelf de waardes van tractiecontrole, elektronische motorrem en vermogen in te stellen, maar vraag ons niet hoe we dat hebben geflikt. 

Nog zoiets: volgens Honda kan het TFT-display helemaal naar eigen geur en smaak worden aangepast waarbij je de keuze hebt uit 4 verschillende lay-outs, maar we hebben echt werkelijk geen idee hoe je dat zou moeten doen. Het is dat het in de persinformatie van de CB stond, anders hadden we ’t geeneens geweten. Niet dat daar behoefte aan was, de setting waarmee wij reden vonden we juist heel erg mooi bedacht. Zelfs als bij Ten Kate de motor weer wordt teruggebracht moet Chef werkplaats ons het antwoord schuldig blijven, na zelf ook meerdere knoppen en combinaties van knoppen te hebben geprobeerd. “Nee, ik vrees dat we hier toch even het boekje bij moeten pakken.”