Zoeken

Test: Ducati Scrambler Nightshift

Nachtbraker

10 mei 2021
Als bij het invallen van de duisternis de gordijnen worden dichtgemaakt en Beau van Erven Dorens op tv zijn gasten onthaalt maakt de nachtwerker zich op om naar z’n werk te gaan. Het nachtelijk werk is zwaar, maar dat deert hem niets. De ritten van en naar het werk met de Nightshift is waar hij elke dag weer van geniet.

Als je één motor zou moeten noemen die deze eeuw de regels van het spel heeft veranderd, dan zeker toch wel de Ducati Scrambler, die als Mellow Yellow het levende bewijs was dat je niet per definitie met ellenboog en knie over het asfalt hoefde te schrapen om van motorrijden te kunnen genieten. Om een échte motorrijder te zijn. De Scrambler was de vertegenwoordiging van het “Land of Joy”, het Drie maanden lang had de nachtwerker het veld alleenland waar je genoeg aan twee wielen, een stuur en een zadel hebt. Waar het niet om de snelste rondetijd gaat, maar waar de motor een manier van leven is. Beetje de 21e eeuw-versie van Easy Rider, dát idee.  

Het concept sloeg aan, in z’n eerste jaar werden er wereldwijd 16.000 units verkocht, waarmee de Scrambler met stip in de top 10 verscheen van meest succesvolle motoren in hun eerste jaar. Waarvan het overgrote merendeel trouwens de Icon versie – uiteraard in het geel – de Classic, Full Throttle en Urban Enduro waren duidelijk minder populair, hoewel die laatste wel een megavette uitstraling had. Een jaar later werd de Scrambler familie, die volgens de Italianen als een merk binnen een merk moest worden gezien, met de Scrambler Flat Track uitgebreid en werd de 400cc Sixty2 als instapmodel voor het A2 rijbewijs geïntroduceerd. 

Al in het derde jaar werd de Scrambler familie overhoop gegooid. De Flat Track en Urban Enduro werden uit productie genomen en in plaats daarvan werden de Café Racer en Desert Sled aan het gamma toegevoegd. In 2018 werd de Scrambler 1100 toegevoegd, terwijl de Scrambler 800 met nog twee modellen werd uitgebreid: de Street Classic en Mach 2.0. Het zou het laatste jaar van de Classics zijn, in 2019 werd de Scrambler 800 familie weer tot 4 modellen teruggebracht: Icon, Full Throttle, Café Racer en Desert Sled. 

Voor 2021 heeft Ducati de 800 range van het “Land of Joy” wederom compleet vernieuwd, of beter gezegd: gestroomlijnd. Als enige model van de oorspronkelijke line-up is de Icon nog van de partij en tevens als Icon Dark leverbaar en ook de Desert Sled maakt van de familie nog deel uit, maar de Full Throttle en Café Racer hebben het veld geruimd voor de Scrambler Nightshift, een motor die volgens de Italianen de sfeer van de nacht en een grenzeloos gevoel van vrijheid oproept, met een recht en vlak stuur, Café Racer spiegels en nummerplaten in Full Throttle stijl. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van der Kuilen