Zoeken

Test: Ducati Monster

Conclusie

31 maart 2021

Met de komst van de 2021 Monster is Ducati een nieuw hoofdstuk gestart in de Monster geschiedenis, die in 1993 met de Monster M900 is begonnen. Was de M900 destijds de enige in z’n soort en daarmee verantwoordelijk voor de komst van een nieuw Sport Naked segment, heeft niet elk zichzelf respecterend merk anno 2021 een of meerdere modellen van dit kaliber in zijn gamma, maar was de Monster zelf steeds verder van het oorspronkelijke concept komen te staan. 

Dus was het tijd voor Il Monstro 2.0 – een Monster die net als de allereerste Monster een heerlijke combinatie is van een sportief ‘straatblok’ met Superbike frame, met een rijklaargewicht van slechts 188 kilo de concurrentie naar de kroon steekt en echt supergemakkelijk te rijden is. Zo gemakkelijk dat ‘ie elke beginnend motorrijd(st)er aan te rijden is, maar tegelijkertijd dankzij het goede rijwielgedeelte en het koppelrijke blok ook de meest ervaren motorrijder niet snel zal vervelen. 

Toch vragen we ons af of Ducati er slim aan heeft gedaan de Monstorini uit het gamma te nemen, zo gemakkelijk als de nieuwe Monster ook rijdt (de 35 kW versie zal voor de A2-rijd(st)er alleen maar nóg makkelijker zijn), € 13.390 (€ 12.290 BE) is simpelweg veel geld voor een midsize middenklasse Naked (voor zover je bij een 937 cc motor nog van midsize middenklasse spreken kunt), helemaal als je net 20 bent en voor je A2 bent geslaagd. Van de andere kant: de nieuwe Monster is dat geld meer dan waard.