Zoeken

Test: BMW 2021 S 1000 R

Conclusie

20 juli 2021

Als ik aan het eind van de laatste sessie de S 1000 R weer richting paddock rijdt kan ik niet anders dan concluderen dat ik me vandaag echt supergoed heb vermaakt en enorm door het potentieel van de S 1000 R ben verrast. Waar de concurrentie zich heeft laten meesleuren in de wedstrijd verpissen Het kost je wel meer dan een rib uit je lijf, maar dan heb je wel wat...voor wat topvermogen betreft laat BMW met deze compleet vernieuwde naakte roadster zien dat topvermogen helemaal niet heiligmakend is. Hoe zei Jay Leno het alweer? “Horsepower sells, but torque gets you going”, en daarvan is deze S 1000 R het levende bewijs.  

Veel meer dan z’n voorganger is deze 2021 S 1000 R met M-pakket een naakte versie van de S 1000 RR en heeft daarmee op het sportieve vlak het gat met de concurrentie gedicht. Daar zijn we, zonder die ernaast te hebben gehad, wel van overtuigd. Subliem blok, sublieme stuureigenschappen en ook op de vering is op het circuit weinig tot niets aan te merken. Het enige puntje van kritiek was het lastig te doseren van de voorrem, maar hoewel we over de rest dus eigenlijk alleen maar lovend kunnen zijn zegt iets ons dat dit desondanks geen verkooptopper zal zijn. 

Dat wil zeggen, niet de door ons gereden versie voorzien van alle M opties. Het enige waar we 't namelijk nog niet over hebben gehad is naar onze mening meteen z'n allergrootste pijnpunt: de zak met geld die bij de dealer op tafel moet worden gelegd. Met een vanaf prijs van € 17.150 denk je spekkoper te zijn, maar met alle opties erbij opgeteld blijken er nog even tien ruggen extra te moeten worden afgetikt. € 10.470,03 om precies te zijn, de adviesprijs van deze S 1000 R bedraagt namelijk maar liefst € 27.620,03. Auw…

Dat blok, stuurt als een scheermes, vette "M" bling

Gevoel in voorrem (waarom geen Brembo Stylema?), prijskaartje