Zoeken

Dossier Zero SR/S - deel 1: de rijervaring

Premium met GT Pack

30 september 2021

De SR/S waarmee we de 5-daagse trip zullen gaan ondernemen is voorzien van het GT Pack, dat uit een complete SHAD kofferset en een middenbok bestaat. Dat is niet de enige upgrade die de SR/S heeft gehad. Standaard is de SR/S met een 3 kW geïntegreerde Charger uitgerust, bij de Premium versie is dat al tot een 6 kW Charger opgewaardeerd. Wij rijden met zo'n Premium versie, dLaat iedereen maar naar Oostenrijk of Italië gaan, blijft het hier tenminste heerlijk rustigie ook nog eens van de 6 kW Rapid Charger is voorzien, wat de laadcapaciteit op een totaal van 12 kW brengt. In laadtijd uitgedrukt hebben we het dan over 1,5 uur van 0-100%, 1 uur van 0-95%. Dat klinkt als ontzettend lang, maar blijkt in de praktijk echt helemaal mee te vallen. Aan de laadpaal is de laadtijd nooit langer dan drie kwartier geweest en door dat te combineren met een warme hap is dat op geen enkel moment een probleem geweest, maar daar zal in ons tweede (reis)verhaal uitgebreid op in worden gegaan.

We willen je alvast wel verklappen dat in de 2.000 kilometer die we met de SR/S hebben afgelegd het slechts één keer is voorgekomen dat we op de allerlaatste 1% reden en zelfs toen werd de eindbestemming probleemloos gehaald, waar de Zero vervolgens aan het stopcontact kon worden gelegd om de volgende ochtend weer 100% klaar voor de strijd te zijn. Lithium-ion accu’s kunnen ontzettend slecht tegen volledige vol- en ontlading en om die reden is de accu softwarematig begrensd. Vol is dus nooit helemaal vol en leeg nooit helemaal leeg. In Maastricht zetten we de SR/S met 11% restlading aan de paal en kon er 10,650 kWh worden ‘getankt’, wat omgerekend betekent dat van het 14,4 kWh accupakket dus effectief 12 kWh kan worden gebruikt. Omdat leeg dus nooit helemaal leeg is, kun je nog best een lange tijd blijven rijden op die ene laatste procent, wel is het zo dat het beschikbare vermogen dan is beperkt. Ter illustratie: vanaf het moment dat het display nog een actieradius van 1 kilometer aangaf hebben we nog zeker 5 kilometer gereden, waarbij de snelheid op ongeveer 60 km/u was begrensd. In ons geval was die begrenzing
Zero heeft nog een hogere ruit in het accessoirepakket, maar wij vinden 'm zo veel mooier. Display is overzichtelijk en kan bovendien naar eigen geur en smaak worden ingesteld

De knopjes aan het stuur hadden iets fraaier gekund. De bediening van de cruise controle (rechts) is onhandig

Die Z-Force 75-10 elektromotor maakt het rijden echt tot een geweldige ervaring. Tandriemaandrijving is behoorlijk onderhoudsvrij

Van de ZF 14.4 kWh accu is effectief 12 kWh beschikbaar, daarmee kom je zeker 175 km ver. Zonder koffers zelfs 200 km als je binnendoor rijdt. De achterbrug is trouwens een mooi staaltje design
geen enkel probleem aangezien die laatste kilometers binnen de bebouwde kom werden afgelegd. Wachtend voor een verkeerslicht klom de actieradius trouwens weer tot 3 km op, om bij het wegrijden weer meteen terug naar 1 km te af te zakken, waarna we uiteindelijk met nog steeds met die ene km actieradius in het display bij Baton Rouge arriveerden. Geen idee hoe lang we nog met die ene procent door hadden kunnen rijden, als je het niet erg vindt hebben we dat niet uitgetest. Het was inmiddels donker en laat, en eten en bier had op dat moment bij ons een hogere prioriteit. We vonden dat we dat dan maar een volgende test eens moesten doen. 

 

110 pk, 190 Nm

 

Kloppend hart van de SR/S is dezelfde ZF75-10 borstelloze Z-Force wisselstroom elektromotor als de Naked SR/F die in 2019 op de markt is gezet. Zero claimt een topvermogen van 110 pk bij 5.000 tpm en dat is, om 'm met een benzinemotor te vergelijken, gelijk aan een Ducati SuperSport 950, met dien verstande dat die Duc dat vermogen pas bij 9.000 tpm levert. Maar dan komt het, ten opzichte van die Duc heeft de SR/S een beduidend sterker koppel van 190 Nm. Waarbij 'beduidend sterker' het nog behoorlijk bescheiden uitdrukt: met 93 Nm bij 6.500 tpm heeft de Duc nog minder dan de helft. Het wordt echter nóg mooier, bij elektromotoren heb je ’t dan over een constant koppel, ofwel een koppel dat vanaf 1 omwenteling per minuut tot het maximum toerental beschikbaar is en dát is wat elektrisch rijden tot een unieke én waanzinnige rijervaring maakt. Zero heeft trouwens heel slim het hart van de elektromotor in het scharnierpunt van de achterbrug geplaatst, waardoor de Je voelt je een met de natuur, hoor de vogeltjes toch fluitentandriemaandrijving onder een constante spanning staat. Dat is goed voor de levensduur van de tandriem en zorgt er daarnaast voor dat er never nooit een 'hiccup' in de aandrijving zit.

Waarmee we op een ander enorm pluspunt van een elektrische motor zijn beland. Een verbrandingsmotor bestaat uit ontzettend veel onderdelen die allemaal moeten worden gesmeerd en wat veel (en duur) onderhoud vergt, waar een elektromotor amper onderhoud nodig heeft. Als er al iets moet worden gedaan, dan is dat in de meeste gevallen een systeemupdate of upgrade. Buiten banden en remmen hoef je met een elektrische motor dus maar zelden bij de dealer te zijn. En nu we het toch over de remmen hebben, zeker wanneer je (zoals wij in 90% van de tijd hebben gedaan) in de zuinige ECO-modus rijdt hoeven de J.Juan remmen er maar amper bij te worden gepakt. In de ECO-modus wordt maximaal stroom geregenereerd, wat betekent dat bij ‘gasdicht’ er maximaal op de elektromotor wordt afgeremd om stroom op te wekken.