Zoeken

Dossier Zero SR/S - deel 1: de rijervaring

Conclusie

30 september 2021

In de bijna tweeduizend kilometer die we met de Zero SR/S hebben afgelegd heeft de fiets ons op alle vlakken aangenaam verrast. De SR/S rijdt en voelt als elke andere motor, maar dan met een elektrische aandrijving die het rijden tot een unieke ervaring maakt die minstens zo verslavend werkt als een verbrandingsmotor. Dat moment dat je bij het stoplicht die gast naast je op een SuperDuke of Streetfighter Man, wat rijdt dit toch fijnhet nakijken geeft is echt onbetaalbaar. Daarnaast heeft de SR/S een goed rijwielgedeelte, goede remmen en zeer goede vering.  

Dan ons reisavontuur. Zoals gezegd zal dat in deel 2 van dit Zero dossier uitgebreid worden belicht, maar we willen je nu alvast verklappen dat 5 dagen Benelux en Frankrijk met de SR/S ons heeft geleerd dat al negatieve geleuter op internet op vooroordelen is gebaseerd. Qua actieradius kennen we genoeg dikke fietsen waar je op een tank minder ver mee komt, de laadtijd is als je dat slim aanpakt in de praktijk nooit een probleem en daarmee zijn langere afstanden dus ook prima te doen, maar zoals gezegd: het uitgebreide verhaal straks in deel 2. Het enige wat we als minpunt hebben ervaren is dat een handrem ontbreekt en dat die eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Voor je het in de gaten hebt rolt de SR/S over het dode punt van de zijstandaard en dan ben je blij met de riante kofferset, die dan zoals in ons geval de klap opvalt. Mits je de zijkoffers hebt gemonteerd natuurlijk.

Met een vanaf prijs van € 21.900 is de SR/S zeker niet goedkoop, helemaal niet als je voor de € 28.239 dure premium versie met Power Tank gaat, maar daar staat tegenover dat je tot het eind van het jaar er gratis het GT Pack ter waarde van € 1.150 bij krijgt, stroom maar een fractie van benzine kost en je veel minder onderhoudskosten hebt. Het allergrootste pluspunt is echter dat je vanwege 'geen geluid' echt niemand meer tot overlast bent. Al dat geleuter over 'geen geluid, dus geen emotie': geluidloos door het landschap zoeven is echt een geweldige ervaring, je voelt je echt helemaal een met de natuur. Als dit te toekomst is van motorrijden, dan zeggen we “Hallo toekomst.”

190 Nm koppel - constant, goede vering, fijne zithouding en ontzettend goed zadel, opbergruimte, echte globetrotter, geen geluid - dus geen overlast

Zijstandaard te steil, geen handrem, zijkofferhouder niet in het kontje geïntegreerd