Zoeken

Tripletest: CFMoto 650 NK, 650 MT en 650 GT

650 familie

18 maart 2020

Voor de oorsprong van de 650 familie, die sinds dit jaar door het Belgische BW Import naar de Benelux is gehaald, moeten we terug naar 2009, toen bij CFMoto werd gestart met het geheel in eigen huis ontwikkelen van een vloeistofgekoelde DOHC 650cc paralleltwin – nauw verwant met de Kawasaki ER-6 motor – als een platform voor verschillende middenklasse modellen. € 7.299, da's toch een koopje. Inclusief beugels, handkappen en koffers. De 650 NK Naked was het eerste model dat in 2011 voor de Chinese thuismarkt werd gelanceerd, een jaar later volgden de exportmarkten. De 650 TK tourbuffel volgde daarna, met exportverkoop gestart in 2014, waarna in 2017 de 650 MT Allroad op de markt werd gezet, twee jaar later gevolgd door de 650 GT – het meest recente model van de 650 familie. 

Hoewel het rijwielgedeelte van de 650 familie in grote lijnen veel overeenkomsten lijkt te hebben met Kawasaki’s ER-6, hebben de drie modellen die nu door de Belgische invoerder BW Motoren naar de Benelux zijn gehaald elk een eigen gezicht dat duidelijk geen copycat is van een bestaand model. Niet vreemd als je bedenkt dat het design bij CFMoto voor rekening van Gerald Kiska komt. Inderdaad, die Kiska die ook verantwoordelijk is voor alle modellen uit Mattighofen. Nu horen we je al denken: logisch, CF is met KTM in zee gegaan en KTM en Kiska zijn twee handen op een buik,
Driemaal 650, driemaal eigen gezicht. Kiska heeft goed werk geleverd

Het display van de NK steekt schril af bij de bijzondere fraaie exemplaren van de MT en GT

Qua luxe steekt CFMoto de concurrentie naar de kroon: instelbare hendels, USB aansluitingen en standaard koffers bij de MT en GT. Om maar eens iets te noemen
dus dankzij KTM hebben de Chinezen nu een écht ontwerpbureau, maar het verhaal is juist andersom. Pas nadat CFMoto een deal met Gerald Kiska had bezegeld voor het ontwerpen van nieuwe modellen kwam KTM in beeld.

Voordat we elk van de drie modellen afzonderlijk onder de loep nemen, eerst de gemene delers: het blok en – in grote lijnen – het rijwielgedeelte. De 649cc tweecilinder lijnmotor heeft weliswaar veel overeenkomsten met Kawa’s ER-6 motor, maar is wel bij CFMoto geheel in eigen huis ontwikkeld. Boring x slag is exact gelijk aan de ER-6, evenals de dubbele bovenliggende nokkenassen, maar voor wat elektronica betreft zijn de Chinezen Kawasaki al een stap voor: er valt bij de Bosch ECU te kiezen uit twee rijmodi: Sport en Tour, waarbij het verschil niet in gasrespons, maar opbouw van vermogen en koppelkromme zit. In de Tour-modus is de paralleltwin sterker en soepeler van onderuit. Qua topvermogen heb je de keuze uit twee versies: 45 kW (ofwel in de volksmond 60 pk) en 35 kW, Ziet er behoorlijk volwassen uit, daar moesten we maar eens een Ninja 650 tegenover gaan zettenhet maximale vermogen voor het A2 rijbewijs. Dat is op papier weliswaar minder dan bij Kawasaki’s 650 familie, evenals het koppel dat volgens opgave 62Nm bij 7.000 tpm moet zijn (7.650 tpm voor de sportievere NK), maar om alvast op de zaken vooruit te lopen: tijdens het rijden voelden alle drie de modellen niet tammer dan een Kawasaki 650 aan, maar daarover straks dus meer.

De 650 paralleltwin heeft geen slip-assist koppeling, maar dat hebben we eerlijk gezegd niet als een gemis ervaren. De kabelbediende F.C.C. koppeling (geen onbekende in de racerij, het seizoen 2017-2018 won F.C.C. Honda het WK Endurance) voelt allesbehalve zwaar en bovendien laat de bak zich net zo makkelijk schakelen als een Kawasaki versnellingsbak. Ofwel: zowel op- als terugschakelen gaat probleemloos met of zonder koppeling en ook De NK is veel meer voor gooi- en smijtwerk bedoeld, maar dan moet je wel 'gooi- en smijtweer hebbendeze bak heeft een Positive Nutral Finder (PNF), bij stilstand vanuit de 1e versnelling een tikje omhoog zit je gegarandeerd in Neutraal. 

De 180 graden twin is gemonteerd in een stalen brugframe dat – net als het blok – van de ER-6 is afgeleid. Voor- en achtervering komt voor rekening van KYB (net als bij de ER6 is de achtershock gekanteld gemonteerd), terwijl voor wat de remmen aangaat een beroep op het Spaanse J.Juan is gedaan, inclusief J.Juan stalen remleidingen. En dat is inderdaad de club die club die bij het Kawasaki Racing Team verantwoordelijk is voor de remleidingen op de racers van Jonathan Rea en Alex Lowes. Voor wat betreft het ABS heeft CFMoto een beroep op Continental gedaan.