Zoeken

Test: Lightning Strike

Keuzes, keuzes

10 maart 2020

Lightning geeft je de keuze uit die accupakketten, zodat je een actieradius kunt kiezen die het beste bij je eigen behoefte past. Het 10 kW pakket van het instapmodel Strike Standard geeft je 110-160 km actieradius bij gecombineerd snelweg/stad gebruik. Bij het 15 kW Strike Mid-Range pakket is dat 170-240 km, terwijl het 20 kW pakket van de Carbon Edition je 240-320 kilometer ver moet brengen. Met een Combined Charging System (CCS) kan de Strike middels een Level 1, Level 2 of Level 3 lader worden geladen. En dan te bedenken dat er mensen zijn die denken dat 't in de VS alleen oneindig lang rechtdoor gaatLevel 1 is het gewone 220V stopcontact, wat gezien de laadtijd van 5-95% van 8 uur eigenlijk alleen interessant is om ’s nachts thuis vol te laden. Level 2 doet datzelfde 5-95% laden bij elk J1772 laadstation in ongeveer 2 uur, terwijl een Level 3 lader het 5-95% snelladen in slechts 35 minuten doet. De Strike Standard heeft een 3,3 kW lader die geschikt is voor zowel Level 1 en 2, de 6,6 kW Level 3 snellader heeft een meerprijs van $1.500 maar wordt standaard geleverd bij de Strike Carbon. 

We zeiden het al, met een supercompetitief prijskaartje in de VS van slechts $12.998 heeft de Lightning Strike de potentie de tweewieler equivalent van Tesla’s Model 3 te worden. Volgens Hatfield is de scherpe prijs te danken aan de herstructurering van zijn bedrijf anderhalf jaar geleden, toen twee nieuwe Lightning fabrieken van elk 1.850 m² vloeroppervlak in gebruik zijn genomen. Een fabriek in het hart van Silicon Valley in San Jose en een fabriek in China. De fabriek in San Jose is vijf keer zo groot als de voormalige fabriek in San Carlos waar de LS-218 het levenslicht zag en biedt momenteel werk aan 21 man personeel dat zich zowel met de ontwikkeling van nieuwe E-technologieën als de productie van nieuwe motoren bezighoudt. De Chinese fabriek wordt gerund door Richards Taiwanese vrouw Jojo Hatfield – deels op afstand vanuit het kantoor in Californië via camera’s en is gesitueerd in de stad Quzhou, op 400 kilometer van Shanghai. Inderdaad, op steenworp afstand van de fabrieken van QJ Benelli, CFMoto en Moto Morini’s nieuwe eigenaar Zhongneng. Hier vindt in principe de productie plaats. “We weten dat we deze motoren tegen een scherpe prijs moeten produceren om competitief te zijn met vergelijkbare conventionele motoren,” legt Richard Hatfield uit. “De engineering en productontwikkeling doen we in Californië, maar de meeste onderdelen worden in China geproduceerd en naar de VS verscheept, alwaar de motoren voor de Amerikaanse
Sexy design, toch? TFT geeft je het gevoel op een 'normale' motor te zitten

En dat is 't in feite ook, behalve dan dat 'ie een elektrische aandrijving heeft. Leverbaar met 150V (Standard) of 300V (Carbon Edition) motor en 3 soorten accupakketten: 10kW, 15kW en 20kW

De man die het bedacht en de man die 't prototype heeft gefinetuned: Richard Hatfield (li) en Shawn Higbee (re)

Toegegeven, een slot raak je niet kwijt, maar de zit is wel prinsheerlijk. En 't ziet er gewoon strak uit

Deze Brembo's zijn in principe voorbehouden aan de Carbon Edition, maar we hadden geluk... Remmen doet ie trouwens als een tierelier, mede ook dankzij de remenergie. ABS wordt trouwens aan gewerkt en dat zal wel moeten anders krijgt 'ie geen Europese goedkeuring
markt en een deel van onze exportlanden worden geassembleerd. In China worden de motoren voor de Chinese markt en andere markten die geografisch interessanter dan Californië zijn, zoals bijvoorbeeld India.”

Zowel de Lightning Strike Standard al de Carbon Edition wordt aandreven door een in eigen huis ontwikkelde driefase inductiemotor, gecombineerd met eveneens zelf ontwikkelde Pouch-type lithium-ion cellen. Een Lightning vloeistofgekoelde omvormer met geïntegreerd thermisch managementsysteem dat realtime de conditie van elke individuele polymeer cel monitort maakt het verhaal compleet. De 150V versie van de elektromotor in de Strike Standard is goed voor een geclaimde topsnelheid van 215 km/u, waar de Carbon Edition een topsnelheid heeft van 240 km/u dankzij een 300V versie van dezelfde elektromotor. De geclaimde topsnelheden heeft de Strike te danken aan z’n stroomlijn, die uit zowel esthetisch als aerodynamisch oogpunt is toegepast. 

“De kuip van de Strike is ontworpen om de elementen van circuit-performance met comfort voor dagelijks gebruik te combineren, met aerodynamische efficiency om de actieradius bij hogere snelheden te vergroten,” zegt Richard. “Het is waar dat de Strike het aanzien van een prachtige dynamische sportfiets heeft en duidelijk veel overeenkomsten heeft met ons LS-218 topmodel in een ietwat compacter pakket. De Strike heeft echter geen extreme zitpositie die voor alledaags gebruik oncomfortabel is – de zit is ruimer met een meer rechtop driehoeksverhouding tussen stuur, zadel en voetsteunen. Meer als een naked dus, maar de reden dat we toch een kuip hebben toegepast is dat uitgebreide windtunneltesten ons hebben geleerd dat de Strike momenteel veruit de meest aerodynamisch efficiënte elektrische motor op de markt is. Vergeleken met andere naakte elektrische motoren heeft de Strike 30% minder aerodynamische weerstand, wat naast windbescherming voor de rijder in een significant betere actieradius heeft geresulteerd.