Zoeken

Test: Hyosung Aquila GV300 S Bobber

She's got the looks

29 april 2020

We zeiden het al bij de Aquila GV125 en zeggen het nu dus opnieuw: wat looks betreft hebben ze bij Hyosung ontzettend goed bij Harley-Davidson gespiekt. Het stoere brede stuur, de voorvork die dankzij de harmonicarubbers een robuuste uitstraling heeft, de klassiek ogende zijdeksels, het forse luchtfilter rechts van het motorblok, de forse uitlaat die tot voorbij de as van het achterwiel doorloopt, Ik weet het, ik had best vriendelijker mogen kijken, maar wat zou jij doen als je net een dikke bromvlieg keihard tegen je wang hebt gehad?van eerste tot laatste schroef ademt deze Aquila Milwaukee uit. Zelfs het gapende gat tussen tank en zit is van de Amerikaanse evenknie afgeleid. Het tweepersoons zadel waarmee de Bobber standaard is uitgerust kan trouwens worden vervangen door een eenpersoons exemplaar, wat ‘m qua looks nog vetter maakt. 

Een van de weinige dingen die in onze ogen afbreuk doet aan het design is het display dat niet alleen niet meer van deze tijd is, maar bovendien niet echt bij een Cruiser of Bobber past. Een enkele klok op de tank of twee ronde tellers aan het stuur zou veel mooier zijn geweest. Ook de knopjes aan het stuur genieten niet onze voorkeur (en dan drukken we ons nog voorzichtig uit), de startknop en run-off schakelaar zijn niet logisch en ogen goedkoop, wat zonder meer jammer is. Op die puntjes na is ook deze Bobber wel eentje om je vingers bij af te likken. 

Waar we bij de Bobber 125 in het begin met name bij rotondes moesten wennen aan het gevoel dat de voorkant geeft – alsof je de motor over het stuur moet trekken – was daar tijdens de korte kennismaking met de Bobber 300 geen sprake van. Vreemd, want qua geometrie zijn beide motoren
Van welke kant je de Bobber 300 ook bekijkt, hij is net zo begeerlijk als het Amerikaanse product waarvan 'ie is afgeleid. (behalve dan het display)

Het is dat er Hyosung op staat, maar anders...

Plaatje, toch?
zoals gezegd dus exact gelijk, dus ook de 16” voorband met hoger en ronder profiel. Wat ons doet vermoeden dat niet zozeer het profiel van de band, maar de weersomstandigheden debet aan dat gevoel zijn geweest: tijdens de test van de Bobber 125 was het voornamelijk nat en koud geweest. 

Dat de Bobber met speels gemak van richting te veranderen is had ons de 125 al geleerd, maar het beduidend sterkere blok stelt je nu bovendien in staat om menig motorrijder op een bochtige weg te verrassen. Opmerkelijk daarbij is dat de Bobber best veel grondspeling heeft: ondanks een sportief tempo schrapen de voetsteunen pas bij lange doordraaiers (zoals rotondes die je driekwart neemt) en haakse bochten over de grond. Het met gemak van richting veranderen heeft de Bobber mede te danken aan z’n compacte bouw en lage zit van 710 mm, waardoor je veel overwicht hebt en te allen tijde beide voeten stevig aan de grond kunt zetten. Qua zit is de Bobber echt niet verkeerd, het enige waar je over zou kunnen zeiken is het forse luchtfilter aan de zijkant van het blok waar je met je knie langs af blijft schuren. Inderdaad, precies zoals op elke Voor wie denkt dat een Cruiser de bocht niet om te krijgen is, kijk nog eens goed naar deze plaatjesHarley-Davidson. De positie van de voetsteunen en de driehoeksverhouding tussen stuur, zadel en voetsteunen voelt daarentegen heel natuurlijk aan en dat is dan weer niet des Harley Sportsters.

Naast het sterkere blok maken de remmen het grootste verschil tussen de Bobber 125 en 300. Waar bij de Bobber 125 Hyosung een gecombineerd remsysteem heeft toegepast wat conform Europese regelgeving is toegestaan tot 125cc, is de Bobber 300 gewoon van ABS voorzien. Waardoor nu wel de achterrem vol kan worden ingetrapt zonder dat de Bobber de neiging heeft zich op te richten, zoals bij de 125 het geval is.