Zoeken

Test: Hyosung Aquila GV300 S Bobber

Cruiser voor het A2 rijbewijs

29 april 2020
Dat je niet per definitie over een dik gevulde knip moet beschikken om het Harley-gevoel te ervaren heeft Hyosung laten zien met de Aquila GV125 S Bobber, een Boulevard cruiser voor het A1 rijbewijs. Voor 2020 hebben de Koreanen daar met de lancering van de Aquila GV300 S Bobber daar een A2 versie aan toegevoegd.

Hij had ons afgelopen jaar in positieve zin verrast, de Hyosung Aquila GV125 S Bobber, a.k.a. Bobber 125. Niet zozeer vanwege z’n prestaties, want met een topvermogen van 14 pk en topsnelheid van nét geen 120 km/u kwam de motor destijds op het Nederlandse wegennet – en dan met name de snelweg – eigenlijk een tikkie te kort (wat door het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 100 km/u Ja, dit is een Cruiser en nee, hij komt niet uit de VS en heeft ook geen 2-liter cilinderinhoud. Maakt 'm niet minder vet om te zien, toch?nu een ander verhaal is), maar wel vanwege het rijplezier en reacties van het publiek, dat het design van de Koreaan wel wist te waarderen. Tijdens de statische fotoshoot in Vlaardingen regende het ‘wat een mooie motor meneer’ complimenten van het passerende winkelpubliek. 

En dat begrepen we best, Hyosungs designafdeling had z’n stinkende best gedaan om na de oubollige, niet bepaald spraakmakende GV250 en GV650 een nieuwe cruiser op de markt te zetten die wél tot de verbeelding zou spreken, en was daarin absoluut geslaagd. De Aquila GV125 S Bobber was het levende bewijs dat zowel cilinderinhoud als afkomst niet van belang hoeven te zijn om de blits te maken. 

Dat de 125 Bobber het afgelopen jaar in Nederland niet bepaald een verkoopsucces is geweest zegt echter meer over de populariteit van het A1 rijbewijs dan de Bobber zelf. “Dat we met de 125cc in Nederland geen volle zalen zouden trekken hadden we wel verwacht”, zegt Jan Ykema van Hyosung importeur Moto Mondo. “Met de 125 hadden we ons dan ook voornamelijk op de Belgische markt gericht waar je met het autorijbewijs 125cc motoren mag rijden, maar we denken met de Bobber 300 nu ook een interessant model voor de Nederlandse markt in huis te hebben.”

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van der Kuilen