Test: BMW G 310 GS vs KTM 390 Adventure
Winnaar
Normaal wijs ik geen winnaar aan bij een test. Motoren hebben verschillende karakters en verschillende designs. Het is een kwestie van smaak en gewenning wat bij je past en wat je mooi vindt. Daarnaast heeft elke motor een gebruiksdoel, een doelgroep en een bijbehorend prijskaartje. Maar daar zit hem nu net de kneep. Echt prima ding die GS, zolang je maar niet op die vermaledijde 390 Adventure staptZowel de BMW als de KTM zijn A2-motoren, beide worden allroads genoemd, beide zijn eencilinders. Ze kosten praktisch evenveel. De BMW is een leuke, goed ogende motorfiets met hele prettige rijeigenschappen. Hij doet niets verkeerd. De KTM is echter veel rijker en moderner uitgerust en op diverse punten fraaier gefabriceerd. Hij heeft ook betere vering, voelt sportiever en heeft meer power, terwijl ook het comfort op een hoger niveau staat. Was er een prijsverschil van 1500-€ 2000 geweest, dan had je kunnen zeggen, je krijgt meer, maar daar betaal je ook flink wat voor. Het verschil is nu slechts 200 Euro. Dan is er maar één conclusie mogelijk: de KTM wint niet op punten, maar hij deelt een overtuigende knock-out uit!
Want dan is 't Game, Set and Match
BMW G 310 GS
Uitermate wendbaar, controleerbaar karakter, bijzonder zuinig
Halogeen ipv LED, LCD ipv TFT, krap zadel met matig comfort, ietwat softe vering
KTM 390 Adventure
Rijke uitrusting, uitstekend zitcomfort, instelbare vering, aansprekende prestaties, bochten ABS en tractiecontrole
Iets te lange zijstandaard, geen bagagedrager