Test: BMW G 310 GS vs KTM 390 Adventure
Goudmijntjes
De GS-serie van BMW is legendarisch en is voor BMW een regelrechte goudmijn. Het is dus niet zo vreemd dat BMW haar A2-eenpitter ook in een avontuurlijke “Gelände-Strasse” uitvoering brengt, die mee moet liften op dit succes. Waarbij je jezelf natuurlijk afvraagt, in hoeverre dit een echte allroad is, of een schaap in wolfskleren. Aan het uiterlijk zal het in elk geval niet liggen. De BMW G 310 GS oogt chic en modern met zij over elkaar geplaatste plaatdelen en de goudkleurige voorvork. De stuurbrug is prachtig gemaakt en de bekende GS-snavel verraadt dat hij in elk geval niet “van de melkboer” is. Hij mag zich misschien beter thuisvoelen in de stad, maar hij kan 't wél. Die GS hèHij is standaard al voorzien van een bagagedrager, heeft fraai gevormde wielen, een LED-achterlicht en een carterbeschermplaat. Onder het zadel is wat ruimte voor een schijfremslotje, da’s bij veel merken ook anders. Wanneer je echter wat verder kijkt, zie je ook wel wat zaken die niet helemaal “state-of-the-art” zijn. Zo heeft de BMW een grijs LCD-dashboard en een halogeen koplamp. Ook verder is de uitrusting vrij karig, hij heeft uitschakelbaar ABS, maar geen bochten-ABS en geen tractiecontrole. De rem- en schakelpedalen zijn van staal gemaakt, de duo-voetsteunen staan ook op gelaste stalen buizen.
Moderner
Het zou allemaal niet zo opvallen, als we KTM’s paradepaardje in de A2-klasse er niet naast hadden staan. Die is met een prijskaartje van 7300 euro maar 200 euro duurder. KTM 390 adventure oogt echter veel moderner en sportiever dan de BMW G 310 GS. Dat komt natuurlijk enerzijds door het opvallende Kiska-design, met geraffineerde graphics en een koplamp die doet denken aan een insect. Deze koplamp is evenwel uitgerust met LED-techniek. Het ruitje boven de koplamp kan in drie standen worden gemonteerd. Daarachter zit een standaard aansluiting voor een navigatiesysteem. Als je dat nodig hebt, want de KTM is voorzien van een hypermodern TFT-kleurenscherm, dat via de KTM MY RIDE-app ook navigatie aanduidingen kan geven, inkomende gsm-oproepen aannemen en audio doorgeven naar je bluetooth headset. Onder dit dashboard vind je nog een 12V outlet. En dat is nog lang niet alles. Deze KTM is standaard uitgerust met bochten ABS - met offroad-stand - tractiecontrole en instelbare vering. Hij heeft een conisch gevormd stuur en standaard handkappen. Daarnaast is deze motor uitgerust van de optionele, € 250 kostende quickshifter. De KTM staat niet alleen qua uitrusting op een hoger niveau, Meer van dit soort wegen a.u.b. Vanaf de eerste meter waan je jezelf Chris Birch ook de afwerking is fraaier en duurder. Rem en schakelpedaal zijn bijvoorbeeld van spuitgietaluminium, net als de beugel van de duo-voetsteunen. En dan zijn er bij KTM ook nog kofferdragers met bijbehorende softcases beschikbaar, om er een echte reismotor van te maken. Een echte bagagedrager heeft hij dan weer niet. Maar wel ruimte onder het zadel. Met bagage zul je trouwens goed moeten uitkijken hoe je hem parkeert: zonder bagage staat hij al erg rechtop op de jiffy, met bagage kon het tipping-point wel eens dichtbij zijn.
De zitpositie
Veel mensen denken dat je voor reizen buiten de eigen provincie minstens een 1000 cc motor van 260 kg nodig hebt. Daar ga je anders over denken wanneer je kennis maakt met de KTM 390 Adventure. Hij oogt volwassen en robuust en voelt ook zo, zodra je gaat zitten. De zithoogte is met 855 mm 20 mm hoger dan bij de BMW, maar veel belangrijker is dat je meer beenruimte hebt en dat het zadel vlak en ruim is. Je hebt ruimte om te gaan verzitten, om het sportieve bochten wat tegen de tank te kruipen en bij het gas geven wat naar achteren te schuiven, tegen de opstaande rand van de duozit aan. Het zadel is erg goed, ik kan het op dit zadel gemakkelijk een dag uithouden. Dat komt ook door de windbescherming. Het windscherm is klein, maar heeft in de lage stand eigenlijk al voldoende windbescherming voor de in Nederland legale snelheden. Maar met deze zitpositie kan ik me voorstellen dat je ook gewoon naar Zuid-Frankrijk toe rijdt. Al zou ik de neiging niet kunnen bedwingen om de snelweg te verlaten en dat secundair te gaan doen. Met deze twee zouden ze eens Long Way anywhere moeten doen. Zal 't Discovery eens voorstellenEn om af en toe een gravelpad te pakken, want ook staand op de brede enduro-voetsteunen klopt de ergonomie gewoon.
Komvorming
Iets anders is het leven aan boord van de BMW. Ook hier kun je aardig op staan, hoewel de voetsteunen ietwat smaller zijn en dus minder draagvlak hebben. De zadelhoogte is prettig laag, dat zal onervaren rijders wel bevallen omdat ze dat een gevoel van controle geeft. Op de BMW zit je een beetje in de motor. Het niet-conisch gevormde stuur is goed gebogen en ligt prettig binnen handbereik. Het zadel zelf is een wat krapgevormde kom, waarin je geen bewegingsvrijheid in hebt. Je voelt dat je wat op je perineum zit, wat binnen een half uur pijn gaat doen. Je benen kun je gemakkelijk tegen de tank doen, maar je voelt wel wat randen tegen je benen. De windbescherming van het kleine ruitje is – net als bij KTM - goed genoeg om de legale snelheden te kunnen rijden. Het voordeel is – net als bij de KTM - dat je met je hoofd boven de turbulentiezone zit. Dat betekent weinig gebulder en meer genieten van het motorgeluid.