Zoeken

Test: Yamaha Ténéré 700

Legende

9 oktober 2019

 

De Yamaha Ténéré is een legende. 36 jaar geleden kwam de eenpitter op de markt, met een 30 liter brandstoftank en een 43 pk sterke, luchtgekoelde eencilinder met vier kleppen per cilinder. In de loop der jaren werd het model doorontwikkeld en kreeg hij een vloeistofgekoeld blok met een vijfkleps SOHC-kop, die later weer werd ingeruild voor een vierklepper. De laatste uitvoering was goed voor 48 pk bij 6.000 tpm en een maximum koppel van 58 Nm bij 5.500 tpm, dat alles gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Droombaan zeggen ze dan altijd, maar vandaag had ik toch echt liever kantoorwerk gehadHet eigen gewicht was 183 kg. Daarmee was het een van de laatste motoren waarmee “normale” mensen echt offroad konden. De motor was smal en relatief licht, waar andere merken verzand raakten in een wapenwedloop van pk’s en gewicht, doorgaans in een poging marktsegment van de BMW GS af te snoepen. De meeste huidige allroads zijn toermotoren met een avontuurlijke uitstraling, maar te zwaar om mee van het asfalt te gaan. Tot groot verdriet van echte allroad-liefhebbers. Een paar fabrikanten hebben echter naar het publiek geluisterd: KTM kwam met de Adventure 790 en Yamaha bracht de Ténéré 700.

Doelgericht

De Ténéré 700 is het resultaat van een lang ontwikkelingsproces. Het CP2-motorblok mag dan van de Tracer 700 komen, dat wil niet zeggen dat het een opgeleukte Tracer is: de Ténéré is echt een speciaal ontwikkelde motorfiets, gericht op echt dual-purpose-gebruik. Dat begint al met het geheel nieuw ontwikkelde stalen vakwerkframe, dat middels demontabele onderbuizen ook de titel “dubbel wiegframe” zou mogen dragen. Opvallend is dat de onderste buizen via de schetsplaten van de voetsteunen aan het hoofdframe aansluiten. Je ziet ook dat er motorophangpunten aan het blok ongebruikt zijn en dat de schokdemper veel rechterop staat. Uiteraard staat het geheel hoog op de poten, voor heeft de Ténéré een 43 mm KYB USD met 210 mm veerweg en instelmogelijkheden voor de in- en uitgaande demping. Via ontluchtingsschroeven in de top kan eventueel opgebouwde druk worden afgelaten, zoals op echte offroads. De volledig instelbare KYB monoschokdemper biedt een veerweg van 200 mm en is voorzien van een handversteller voor de veervoorspanning. Alles is gericht op praktisch nut en echt offroad-gebruik. Zo heeft de Ténéré een aluminium carterbeschermplaat en een Zo zou 't altijd moeten zijn. Die verkeersluwte dan hèhooggeplaatste uitlaat, waar het water niet zomaar inloopt bij een doorwading. Hij staat op een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel, dat gemakkelijk over hobbels loopt. Hij heeft spaakvelgen – sterker en flexibeler dan gietwielen – en een klein ruitje dat genoeg bescherming biedt voor een snelwegrit. De gemakkelijk te bedienen zijstandaard heeft een grote voet voor zachte ondergrond. Aan alles is gedacht

No nonsense 

In het silhouet van de Ténéré herken je onmiddellijk de offroads waarmee in de Dakar wordt gereden: een vlak zadel waarop je naar achteren kunt schuiven, een evenwichtige verhouding tussen voor- en achterkant en een hoge voorkant. Het design is wat hoekig, de modieuze snavel, die veel allroads hebben, ontbreekt. Wel heeft de Ténéré een in hoogte verstelbaar spatbord, om ruimte voor modderige omstandigheden te houden. Daarboven steekt een halfhoog, doorzichtig rally-ruitje, dat doorloopt tot over de vier LED- projectielampen en LED dagrijverlichting, die goed licht bieden en waarvoor automobilisten op de snelweg graag aan de kant gaan. Het dashboard is een zwart-wit TFT display. Het is groot, eenvoudig, goed afleesbaar en overzichtelijk, maar een tikje saai om te zien. Hij heeft weinig knoppen, maar biedt veel informatie en is te bedienen via knoppen aan het stuur. Onderop het dasboard zit een knop waarmee je het ABS kunt uitschakelen wanneer je offroad gaat. Verder geen overbodige franje, geen in vijf standen instelbaar ABS, vijf motormodi of in zes gradaties instelbare tractiecontrole. Hij heeft helemaal geen tractiecontrole, trouwens, ook geen ride-by-wire, maar gewoon gaskabels die elke fietsen
Koplampprotector mag officieel niet op straat, maar staat wel stoer. TFT zwart/wit display is saai

Heerlijk, die ouderwetse knopjes. Veel beter dan die moderne knopjes van de MT

Akra is net als de koplamprotector onderdeel van het Rally pakket. Blok loopt heerlijk trouwens, met 'oldskool' gaskabel 

Beugeltje om je TomTom op te bevestigen, vinden wij leuk. Ruimte om de bagage-pilaren is wel aan de krappe kant
maker in Kameroen of Tsjetsjenië zonder diagnosecomputer kan repareren. Wat erop zit, heeft nut. Zoals een bevestigingsbalk boven het dashboard voor navi, handkappen om je handen tegen takken te beschermen, bevestigd via contragewichten om eventuele trillingen tegen te gaan. Onder het zadel is ruimte voor een slotje, verder heeft deze Yamaha bagage-pilaartjes naast het zadel aan de zijkant zitten. Zaken die werkelijk nut hebben…

Ergonomie

Wanneer je offroad wilt rijden, moet je comfortabel op een motor kunnen staan. Dat betekent dat de motor smal moet zijn en dat hij goed aansluit op de benen, zodat je de motor ermee kunt sturen. Dat is prima voor elkaar bij de Ténéré. De brede, geribbelde voetsteunen geven goed steun, je kunt staan gemakkelijk bij het brede, conisch gevormde stuur. Ook zittend ligt het stuur lekker in de hand, de hoek voor je polsen is goed. Minder prettig vond ik op de eerste kilometers dat het motorblok uitsteekt en tegen je onderbeen drukt, maar na verloop van tijd merk je het niet eens meer en zit je lekker ontspannen, met een comfortabele kniehoek. De zithoogte is standaard 875 mm, deze testmotor van Yamaha is voorzien van het Rally-pakket, met het 44 mm hogere Rally zadel. Met mijn lengte (1.83 m) kan ik dan net met de voeten bij de grond. Als je goed kunt rijden is dat dus geen punt. Voor beginners zou ik het lagere zadel aanraden. Verder geen klachten over dit zadel. Het is smal, maar je zit er goed op. Ik ben twee keer een hele dag onderweg geweest zonder problemen met het zitvlees, dus kudos aan de zadelfabrikant. Je zit rechtop, met goed zicht in de ietwat smalle, hoekig gevormde spiegels. Het ruitje is effectief, het haalt de meeste winddruk weg, al is het niet heel stil achter de ruit. Er komt vast nog een hogere accessoireruit, al dan niet van Yamaha zelf. Lijkt me de moeite waard.