Zoeken

Test: Moto Guzzi V85 TT

Nieuw hoofdstuk

22 maart 2019

Het nieuwe hoofdstuk in de Moto Guzzi geschiedenis begint met een compleet nieuw ontwikkelde 90° V-twin, die z’n 853cc cilinderinhoud uit een boring x slag van 84 x 77 mm haalt, wordt opgegeven voor een topvermogen van 80 pk bij 7.750 toeren en een maximum koppel van 80 Nm bij 5.000 toeren per minuut. Guzzi claimt echter dat 90% van dat koppel al beschikbaar is vanaf 3.750 tpm, wat door een ultravlakke koppelkromme (zie foto’s) wordt bevestigd. Aan het ander eind van de schaal is Tijden geleden dat ik zó lekker heb gereden, en dat komt niet omdat we nu op Sardinië zijnde toerenbegrenzer op 7.800 tpm gezet, waarmee dit blok het meest toerengretige blok van de Guzzi familie is, ondanks dat het maar een tweekleps motorblok is. Dat tweekleps is volgens projectleider Diego Arioli trouwens gekozen om fiets in lijn met de traditionele focus en retro-geïnspireerde styling te houden. 

Daarnaast wilde het team van engineers onder leiding van Roberto Calò, dat het motorblok in het naast de Aprilia fabriek in Noale gelegen R&D centrum ontwikkelde, een ultra soepele en directere vermogensafgifte realiseren dan eerdere Guzzi V-twins, dankzij gereduceerd inertia. Dat is bereikt door het semi drysump ontwerp, waarvan de olietank in de onderste carterhelft is gemonteerd, compleet met kijkglas en dubbele oliepomp. Dit heeft een verbeterde smering van de krukas opgeleverd, die samen met de drijfstangen en zuigers maar liefst 30% lichter is dan eerdere middenklasse Guzzi blokken. Met als resultaat een motorblok dat veel fruitiger oppakt, vooral in de toerenkelder.

En dat is niet het enige. De 42,5mm grote inlaatklep is nu van titanium, wat ongeveer de helft aan gewicht scheelt ten opzichte van een stalen klep. De 35,5mm uitlaatklep is daarentegen nog wel van staal. De kleppen worden bediend door aluminium stoterstangen met sleeptuimelaars, wat opnieuw heeft geresulteerd in een lichtere – en stillere – bediening van de kleppentrein. Aan de inlaatzijde is een enkel 52 mm Dell’Orto gasklephuis voorzien, voornamelijk om het brandstofverbruik terug te brengen – Guzzi claimt een verbruik van 4,9 liter op 100 km (1:20,4), wat de V85 met een 23 liter benzinetank een actieradius geeft van 450 km. 


Hoewel, verkeerd is het hier zeker niet. En droog, da's in het verleden wel eens anders geweest. Kan me hier nog zo'n totaal verregende Caponord herinneren

Het enkele gasklephuis wordt aangestuurd door een Magneti Marelli ECU met ride by wire gasklepbediening, waarbij te kiezen valt uit drie rijmodi: Road, Rain en Offroad. In alle drie de modi levert het blok het volle vermogen, maar met een andere gasrespons, variabele motorrem en een andere kalibratie van het Continental ABS en de schakelbare MGCT tractiecontrole. In Road modus heb je een medium niveau van MGCT, een ‘prompte’ gasrespons en gereduceerde motorrem, terwijl je in de
Als een hitsige horzel. Achterlicht is volgens Guzzi als een naverbrander van een jet-turbine

Zelfs het TFT heeft een uniek eigen look

Geen overdaad aan knoppen, maar gewoon een multifunctionele knop. Vooruit, aan elke kant een
Rain modus een hoge mate van tractiecontrole, ABS op beide wielen, een vriendelijke gasrespons en meer motorrem. En dan is er nog de Offroad modus, waarbij je minimale tractiecontrole, ABS alleen op het voorwiel en opnieuw de vriendelijke gasrespons en meer motorrem hebt. Het ABS kan trouwens ook geheel worden uitgezet. Cruise control is standaard en het vermogen wordt naar het achterwiel overgebracht via een nieuwe zesversnellingsbak met aangepaste ratio’s, gekoppeld aan een gemodificeerde enkelplaats koppeling waarvan tevens de behuizing is gewijzigd om meer grondspeling te creëren. 

Dit nieuwe generatie Moto Guzzi middenklasse motorblok is gemonteerd in een eveneens nieuw stalen buisframe, waarin het blok als dragend deel is opgenomen. Het onderste deel van het wiegframe is hierdoor komen te vervallen, wat niet alleen het gewicht maar ook de grondspeling ten goede is gekomen. De vrije ruimte onder het blok is nu 210 mm, meer dan genoeg voor wie via een zandpaadje wil gaan. Bovendien is, zoals gezegd, het blok beschermd door een aluminium oliereservoir dat in het blok is gepositioneerd. Doordat het blok korter is gehouden, heeft Guzzi een lange achterbrug kunnen toepassen voor een ruime 1.530 mm wielbasis. De vering komt voor rekening van Kayaba, met de 41 mm voorvork onder een hoek van 28° en met een naloop van 128 mm geplaatst aan Mag er uitzien als een grijze muis, maar dankzij de Metzelers stuurt de mono-tone versie toch lekkerder dan de two-tone met Michelinsde voorkant van de fiets en een enkele rechts geplaatste monoshock achter die iets onderuit gekanteld om ‘m wat progressiever te maken. Zowel voor als achter heb je een veerweg van 170 mm en zowel de vork als de shock zijn instelbaar voor wat betreft veervoorspanning en uitgaande demping.

De remmen komen uit huize Brembo, dat voor twee 320 mm schijven heeft geleverd, met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, terwijl het achterwiel met een 260 mm schijf en tweezuiger remklauw wordt afgeremd. Guzzi claimt een drooggewicht van 208 kilo, inclusief alle vloeistoffen en een volle tank brengt de V85 TT 229 kilo op de schaal. Het kleine windscherm kan niet in hoogte worden gesteld, maar kan wel worden gekanteld om de luchtstroom – en daarmee de turbulentie rond je hoofd – aan te passen. In de jaren ’80 Het verschil? Die noppen. Leuk voor wie onverhard wil gaan, maar minder leuk voor wie dat nooit zal doendubbele ronde LED koplampen is een ingenieus insecticide verwerkt in vorm van zeer heldere dagrijverlichting dat dezelfde vorm heeft als de adelaar op de zijkant van de tank. Uiteraard is ook het achterlicht, dat Guzzi omschrijft als een 3D karikatuur van de naverbrander van een Jet turbine tijdens het opstijgen. Ja, werkelijk! Tot slot zijn de LED knipperlichten automatisch uitschakelend.

Een grotere 430W dynamo moet ervoor zorgen dat voor de verlichting evenals de uitgebreide range aan accessoires waaronder handvatverwarming van stroom wordt voorzien. De accessoires kunnen ofwel los, ofwel in een drietal samengestelde pakketten worden gekocht, waaronder een Touring pakket met groter scherm en drie aluminium koffers met in totaal 123 liter inhoud, een Sport Adventure pakket gericht op offroad gebruik met Öhlins vering en een Urban pakket met accessoires voor forenzen en alledaags gebruik als twee zijkoffers en een alarm. 

Vanuit het zadel heb je tot slot zicht op een compleet nieuw TFT kleurendisplay, dat goed is ontworpen en duidelijk leesbaar is en waarbij de kleur van de achtergrond en het lettertype zich aanpast aan de omstandigheden. Naast snelheid, toerental, odo- en dubbele tripmeters is een klokje, versnellingsindicator, buitentemperatuur, benzinemeter, gemiddeld en actueel verbruik DTE en de gekozen rijmodus af te lezen. Mocht dat nog niet genoeg voor je zijn, dan is er ook nog een schakelindicator waarvan het toerental kan worden ingesteld om je er aan te helpen herinneren dat je moet opschakelen. Omdat het kan.