Zoeken

Test: Kawasaki Z400

SUGOMI-stijl

11 mei 2019

Kijk, dat zijn nog eens stoere woorden. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Laten we beginnen met dat wat er eigenlijk niets mee te maken heeft (en ergens ook weer wel), met de looks waar Kawasaki nu ook bij de Z400 SUGOMI stijlelementen heeft toegepast: een laag gepositioneerde koplamp, een hoog kontje en dientengevolge een gehurkte zithouding. De Z400 combineert de scherpe, agressieve stijl van de Z650 en Z900 met het ontwerp van de Z300, met dus als resultaat een agressieve, lichtvoetige en vooral ook een volwassen uitstraling. De tijd dat lichte (A2) motorfietsen veredelde bromfietsen waren ligt ver achter ons. Het compacte multifunctionele display is exact hetzelfde als van de Z650 en Z900 en dat is goed nieuws voor wie daar Echte Kawa's moeten groen zijn, zeggen ze dan. Moet je die andere kleur eens zienerg van gecharmeerd is en minder goed nieuws voor wie dat helemaal niks vindt. Laten we het erop houden dat het een kwestie van smaak is, hoewel we wél moeten toegeven dat het overzichtelijk en goed afleesbaar is. 

In het laaggeplaatste neusje huist nu een LED koplamp, wat volgens Kawasaki in een significante verbetering van de lichtopbrengst moet hebben geresulteerd. De lichtbundel is trouwens niet alleen veel helderder, maar moet volgens Kawa ook breder zijn. De agressieve SUGOMI Z-styling is ook doorgevoerd bij de knipperlichten, die trouwens niet LED zijn uitgevoerd. Zowel voor als achter zijn oranje lampjes en heldere kapjes voorzien, omdat dat nu eenmaal een stuk sportiever oogt. Het achterlicht daarentegen is weer wel LED, alleen is het wel jammer dat Kawasaki hier niet voor het kekke ‘Z’ design is gegaan. Kawasaki geeft als reden hiervoor aan dat ze de Z400 een strakke achterkant wilden geven. 

Trouwens, over strakke achterkanten gesproken. Mocht je toevallig je been al over het zadel van een Z400 hebben geworpen en het idee hebben dat je gemakkelijker je voeten aan de grond kunt zetten, dan is dat niet vreemd. De zadelhoogte is met 785 mm weliswaar exact gelijk aan die van de Z300, maar het zadel zelf is nu 30 mm smaller uitgevoerd, waardoor je je benen dichter tegen de motor aan kunt houden en je voeten dus gemakkelijker contact met moeder aarde kunnen maken. Nu moet ik daar wel bij aantekenen dat ondanks dat ik zelf niet bepaald de grootste ben ik het niet erg zou hebben gevonden als Kawa de zithoogte had verhoogd. Ten opzichte van de voetsteunen is het zadel net een tikkie aan de lage kant, waardoor bij opstappen me het gevoel Iets zegt me dat we hier al eens eerder zijn geweest, maar dat is zeker geen ramp. Mag elke week wel hierbekruipt alsof ik in een poep-zithouding zit. Nu heeft Kawasaki daar wel een oplossing voor in vorm van een 30mm hoger zadel, maar ’t zou nog mooier zijn geweest als de hoogte van het zadel instelbaar zou zijn geweest. Zeker wanneer je ook nog eens claimt dat je motor ook ideaal voor heropstappers en downsizers is. Want ‘ie trouwens zeer zeker is, maar daar komen we straks op terug. 

Het zadel zelf kan trouwens wel gemakkelijk worden verwijderd door aan een kabel te trekken die in het kontje is geplaatst. Volgens Kawasaki is de ruimte in het kontje trouwens groot genoeg voor een beugelslot, maar bij gebrek aan een slot hebben we dat niet kunnen checken. In de schetsplaten van de duovoetsteunen en een de onderkant van het kontje zijn haakjes voorzien om bagage op vast te snoeren en dat is wel zo handig wanneer je een weekendje weg wilt gaan.
Mocht je het idee hebben dat het je bekend voorkomt, dan is dat niet vreemd. SUGOMI heet dat bij Kawasaki

Toch zijn d'r genoeg verschillen om 'm weer net effe anders te maken. Zadel heeft trouwens een 30 mm hogere variant

Kijk, dat achterlicht, da's zo'n voorbeeld van net even anders. Duo-kapje zouden we er meteen bij nemen
Tot slot heeft Kawasaki ook de zijstandaard verlengd, waardoor de motor nu ietwat rechterop staat en het gemakkelijker moet zijn om de motor rechtop te zetten wanneer je hebt plaatsgenomen. 

Onderhuids compleet nieuw

Tot zover de vernieuwingen op het esthetische vlak, over naar waar het bij de Z400 echt om gaat en dat zijn de aanpassingen die Kawasaki aan motorblok en rijwielgedeelte heeft doorgevoerd.  Te beginnen met het compleet nieuwe motorblok, dat een groeispurt van meer dan 100cc naar nu 399cc heeft gemaakt door vergroting van zowel de boring als de slag van 62 x 49 mm naar 70 x 51,8 mm. En daar is het niet bij gebleven. Om het blok zo compact mogelijk te maken is de nokkenasketting naar de zijkant verplaatst, dankzij een verticaal inlaatkanaal heeft de cilinder een efficiëntere vulling – wat met name bij hoge toeren tot meer vermogen heeft geleid – en door het blok 20 graden voorover te kantelen is de hoogte (en daarmee het zwaartepunt) verlaagd. De airbox is naar 5,8 liter vergroot (was 4,7 liter) en door van de bovenkant de stijfheid aan te passen zijn ongewenste geluiden geëlimineerd, waardoor het geluid van het blok helderder klinkt wanneer je vol aan het accelereren bent.