Zoeken

Test: Honda CBR familie

Gassen op en rond Assen

18 maart 2019
Het is droog, inmiddels zijn mijn banden warm en de baan is…. Leeg. Zo ver als ik voor me kan kijken zie ik niks, als ik in de spiegels kijk, zie ik niks. En deze spiegels werken, ook op het circuit. Want ik weet het zeker: ik rijd op Assen. Op een Fireblade SP. In maart. Wat mij betreft is seizoen 2019 geopend, en hoé.

Nou krijg je niet zomaar de gelegenheid om schijnbaar in je eentje op een baan als Assen los te gaan, maar als het dan zo uitkomt, is dit wel een ideaal scenario. Zelfs de weergoden werken mee, want hoewel het nog best fris is (rondje extra opwarmtijd dus), is het in elk geval droog. Dat was een dag eerder wel anders en inmiddels kunnen we achteraf ook zeggen dat het een dag later al evenmin oké was. Dus hoezo, mazzeltje?

Maar goed, hoe kom ik hier dan zo verzeild? Het is onderdeel van een idee van Honda, om te zorgen dat degenen die niet bij de introductie van één van deze modellen aanwezig heeft kunnen zijn (of op de een of andere manier pech had), toch nog eens De helft in cc's, maar echt niet de helft in funfactoraan de nieuwe modellen te kunnen ruiken. Dus eigenlijk…. Zijn we helemaal niet gekomen voor die Blade. Onder de noemer ‘Alle CBR’s op een kluitje’ krijgen we ook de kans te rijden met de CBR650R en CBR500R. En dat laatste, daar gaat het nog het meeste om. Hoe de SP rijdt kunnen we al vertellen, hoe de 650 rijdt eveneens, maar de 500, dat is nieuw. In deze jas tenminste.

Hoe ik dan toch op die Blade terecht kom, tja… simpel genoeg: er zijn meer kapers op de kust en maar zoveel exemplaren per model. Het is geen introductie, dus we hebben ook niet oneindig veel dezelfde motoren ter beschikking. En eerlijk gezegd… hoe kun je het ooit een straf vinden om met een SP1 rond te moeten rijden? Dacht ik ook…. Dus gás. Geen gelul.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Honda