Zoeken

Dubbeltest: Honda CB650R en CBR650R

Conclusie

3 februari 2019

Vijf jaar na de lancering van de CB650F en CBR650R heeft Honda haar twee modellen voor het middensegment grondig aangepakt en tot CB650R en CBR650R geüpgraded. Alleen al wat looks betreft zijn beide modellen er met sprongen op vooruit gegaan, om nog maar te zwijgen over de betere uitrusting met nu Showa SFF upside down voorvork en Nissen radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen, Woon/werk, dagje toeren, dagje circuit. Klinkt als een planhet sterkere blok dat bovenin nu niet meer in ademnood komt maar tot aan het gaatje door blijft gaan en de geluidsbeleving die aanzienlijk beter is. Waardoor beide modellen er met een funfactor 10 op vooruit zijn gegaan. 

Maar toch, toch vragen we ons af of Honda niet op het verkeerde paard heeft gewed. Waar Honda in de middenklasse is vast blijven houden aan een 650 vierinlijn is de middenklasse sinds de kredietcrisis twee kanten opgegaan: richting goedkopere tweecilinder motoren (MT-07, Z6500 aan de onderkant en richting drie- en viercilinder motoren met vergrootte cilinderinhoud (Street Triple 765, Z900) aan de bovenkant. Dat was het grootste probleem van de 650F en de vraag is of Honda dat met de opwaardering tot 650R heeft opgelost. Punt blijft dat beide modellen moeten concurreren met enerzijds motoren die Dat kan ook hiermee, hoewel ik denk dat  ik dan voor dat circuit een keertje oversla...goedkoper en anderzijds met motoren die sterker zijn. Voor zover je van minpunten kunt spreken zou dát wel eens het grootste minpunt kunnen zijn. 

En dat is echt super jammer, wat afgezien van het prijskaartje van € 9.658 voor de CB650R en € 10.658 voor de CBR650R (€ 8.399 / € 8.999 BE) heeft het ontwikkelingsteam uit Kumamoto wél verdomd goed werk verricht. Vet mooier (en meer premium) dan de rest, vet beter en vet meer lol om te rijden dan de 650F. Meer dan dit heb je eerlijk gezegd niet nodig op straat. Waarbij ik persoonlijk voor de CBR650R zou gaan, omdat die op een regenachtige dag meer comfort biedt. En omdat een Supersport nog steeds cool blijft – kijk maar eens naar hoe populair de Supersport op de tweedehandsmarkt is.


Wat denk je Steve, zou ik een kans maken bij de TT, of Macau? Of nee, laat maar, ik wil het niet horen. Laat me maar dromen...