Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 800 RR

Crisis te boven

9 mei 2018

MV Agusta heeft de laatste jaren een terughoudend bestaan geleefd, terwijl eigenaar Giovanni Castiglioni een oplossing zocht voor zijn geflopte poging het bedrijf te laten groeien door middel van instapmodellen als de Brutale 675 en niche modellen als de Rivale, Dragster en Turismo Veloce. De zoektocht naar groei werd beloond met een gigantische groei in omzet, Lijkt Moto Guzzi wel. De mooiste wegen hier rond Lago Maggiore en waar gaan we rijfoto's maken?van $ 36 miljoen naar $ 122 miljoen in 2 jaar tijd, maar om dat te realiseren moest het Italiaanse bedrijf zich diep in de schulden steken. Dit leidde haast onvermijdelijk tot een cashflow crisis, waardoor MV Agusta uiteindelijk surseance van betaling moest aanvragen.

MV Agusta produceerde in 2015 9.000 motoren, het jaar erop was dat nog maar de helft en in 2017 waren dat er nog minder, als gevolg van het geldgebrek dat nu door middel van een kapitaalinjectie van de Black Ocean Investment Group, geleid door de 35-jarige Russische ondernemer (en MV Agusta rijder) Timur Sardarov. Black Ocean heeft 49% aandeel verkregen van de MV Agusta Holding, met Sardarov nu vicepresident van het bedrijf met totale supervisie over de dagelijkse operaties, naast Castiglioni wiens primaire focus nu op product en marketing ligt. Met een geïnvesteerd kapitaal dat 50% hoger ligt dan conform de Italiaanse rechtbank nodig was om een faillissement te voorkomen is niet alleen de productie weer opgestart – hoewel tot een meer beperkt gemiddelde van 30 motoren per dag – maar is tevens het 25% aandeel dat Mercedes-AMG in MV Agusta Motor had teruggekocht. MV is nu ogenschijnlijk financieel z’n zaakjes op orde en definitief terug, door terug te keren naar de oorspronkelijke strategie van Castiglioni te concentreren op een kleiner volume exclusieve super premium modellen met een gepeperd prijskaartje. Het is een strategie die hij zelf als “verkoop minder, verkoop beter” omschrijft, door MV’s weer Lekker bochie... wanneer je met een KX250 aan het knallen bentals kunst op wielen neer te zetten, te beginnen met de premium RR performance versie van het best lopende model van MV Agusta, de Brutale 800 driecilinder.

De compleet gereviseerde standaard Brutale 800 was twee jaar geleden het eerste model van MV Agusta dat aan Euro 4 was aangepast, voordat het bedrijf in financiële problemen raakte. Die Euro 4 versie had echter minder vermogen dan de Euro 3 voorganger, waarmee MV Agusta het 800 triple avontuur in 2012 begon. De 2018 Brutale 800RR is echter het beste van beide werelden, dankzij de gedrevenheid van het 26-man sterke R&D team in de MV Agusta Varese fabriek, dat nog steeds onder leiding van technisch directeur Brian Gillen staat. “We zijn in de moeilijke jaren 2016/2017 hard blijven werken, want Giovanni gelooft heilig in R&D,” zegt Gillen. “Zelfs toen het bedrijf in zwaar weer verkeerde gaf hij ons altijd precies wat we nodig hadden wanneer we het nodig hadden, om te kunnen doen wat we wilden doen. De man die al sinds jaar en dag de drijvende kracht achter MV Agusta is: technisch goeroe Brian GillenOns belangrijkste doel dat we bij dit RR project voor ogen hadden was geen vermogen te verliezen aan de omschakeling van Euro 3 naar Euro 4. In dezelfde adem hebben we ook de motor van grond af aan opnieuw ontworpen, met hetzelfde gevoel voor karakter en opwinding. We hebben het rijwielgedeelte, het elektronicapakket en het motorblok herzien om onze rijders een waanzinnige motor te bieden.”

Nu zou hij het niet anders hebben gezegd, maar de toewijding van het team de 800 RR te verbeteren heeft er inderdaad in geresulteerd dat de 798 cc driecilinder met tegengesteld roterende 120° krukas niet op topvermogen heeft ingeboet. De Brutale 800 RR levert volgens MV 140 pk aan de krukas bij 12.300 toeren per minuut, met 87 Nm aan koppel dat bij 10.100 toeren per minuut beschikbaar is – in feite dezelfde waardes als de vorige 800 RR in Euro 3 trim, Beetje meer gewicht op het voorwiel is nooit verkeerd als je niet van wheelies houdtondanks dat voor Euro 4 de uitlaatemissies met 56% en het geluid met 51% moest worden verminderd. “We hebben dubbele injectoren toegepast bij het RR blok, eentje als douche boven de inlaatkelk en de andere onder de vlinderklep,” zegt Gillen. “Daarnaast hebben we de cilinderkop nu met een mechanische spanner voor de nokkenasketting uitgerust in plaats van een hydraulische spanner, en dankzij een herziene verbrandingskamer verbrandt de benzine nu efficiënter. En naast compleet nieuwe nokkenassen met andere profielen en timing, en nieuwe klepgeleiders, hebben we ook een harmonische demper aan de zijkant van de cilinderkop voorzien, die een groot deel van het hoogfrequente geluid van het motorblok absorbeert.