Zoeken

Test: Benelli productgamma

302R

30 maart 2018

Het is natuurlijk een hele overstap van de Leoncino naar de 302R. Ten eerste omdat het zowel qua looks als qua zitpositie een echte supersportmachine is. Hij heeft een volle kuip met een ietwat gemeen kijkende dubbele koplamppartij. Daarachter huist een typisch sportief dashboard met een grote, analoge toerenteller en een LCD-display, met een benzinemeter, een klok, een kilometerteller, een snelheidsmeter en een versnellingsindicator. Hij heeft een sportief, ietwat omhooggericht kontje met een duozitplaats, duohandgrepen en een uitlaat, die weer bijzonder mooi vormgegeven is. En dan zijn de graphics dusdanig uitgevoerd, dat de machine een zeer geraffineerde indruk maakt als je naast een Japanner zet. Toch weer een touch, die blijkbaar is voorbehouden aan designers met een Italiaans paspoort.

Op de 302R zit je in de sportieve aanvalshouding die je op een sportieve machine mag verwachten: ietwat voorover met de handen op de laaggeplaatste clip-ons. De voetsteunen staan daarbij niet erg hoog, zodat je toch comfortabel zit, met niet al te scherp gebogen knieën. Benelli CB500, de geschiedenis herhaalt zich.. de Sei was ook gewoon anderhalve CB, minus de betrouwbaarheidEn dan toch hoog genoeg om je gemakkelijk af te kunnen zetten wanneer je in het ruime zadel wilt gaan verzitten om in de bocht je knie uit te steken. De zithoogte is 785 mm, en zeker met zo’n slanke machine kan iedereen gemakkelijk met de voeten bij de grond.

Coureur

Je voelt je een echte coureur in het zadel van deze machine. Zeker wanneer je op het gas gaat. Wanneer je naar de pure cijfers van deze 360° paralleltwin kijkt is er weinig opwindendste melden. 38 pk bij 11.000 tpm en 26 Nm bij 9750 tpm. Die getallen ben je echter snel vergeten wanneer je de rechterhand naar je toe draait. Het is natuurlijk sowieso al een uitdaging om de 500cc-machines hiermee op de bochtige wegen bij te houden. Dat resulteert erin dat je de motor keer vol doortrekt tot de toerenbegrenzer, die bij 11.500 tpm inkomt, om dan na het schakelen met de kin op de tank direct weer vol op het gas te gaan. De toerenteller staat daarbij ver in het rood, maar dat komt omdat er een dashboard van een oudere 600cc-machine op staat. Een tikje slordig. Voor de bochten is het zaak om laat te remmen en veel terug te schakelen, meestal naar de twee en zelfs af en toe naar de een. Dat doet de zesbak uitstekend. Als je de goed doseerbare koppeling dan wat te snel op laat komen, trek je zo’n lichte motor natuurlijk zonder problemen weer hoog de toeren in,
Ledverlichting, LCD display met voldoende informatie.... allemaal niks mis mee

Qua design is het helemaal zo slecht niet. Met Brembo zit je ook altijd goed
zonder dat het achterwiel protesteert. Een slipperkoppeling is niet nodig en die heeft hij ook niet. Halverwege de bocht kun je ook straffeloos weer vol op het gas. De gasdosering is lekker direct, maar het koppel niet zo bruusk dat je er last van hebt. Het is allemaal heel doseerbaar en gaat toch nog wel behoorlijk snel, vergezeld van een van de mooiste en bepaald niet al te stille roffel uit die uitlaat. Een verslavend geluid gewoon!

Alternatief

De tocht door de bergen voelt als deze machine als een Grand Prix op de weg. Wat een adrenaline krijg je van dat hoogtoerige motorkarakter en het geluid. De wegligging is ook nog heel behoorlijk. De machine is een tikje onderstuurd, omdat de veervoorspanning achter in dit geval weer iets te laag staat. Helaas ook weer met een dubbele, slecht bereikbare wartel, waardoor je hem onderweg niet bij kunt stellen. Maar, dat gezegd hebbende, absorbeert de machine de oneffenheden gewillig. Het is bovendien een pluspunt dat hij niet op een of andere Chinese budgetband van glibberig condoomrubber staat, maar op sportieve Metzeler banden, die de grip bieden die bij een sportieve rijstijl past. Dat maakt het toch weer een heel leuk alternatief voor de supersports van de andere merken, zeker omdat deze machine met een prijskaartje van € 5899 toch een € 1000 onder die van zijn concurrenten ligt! En die hebben dan vaak niet eens een Upside-down voorvork of radiale remklauwen.