Zoeken

Dubbeltest: Kawasaki Z125 en Ninja 125

Afwisselen maar...

3 december 2018

Maar niet voordat we hiermee de binnenwegen achter Malaga hebben bedwongen. Dus stappen we afwisselend op de naked en de Ninja, om uiteindelijk toch eens de score op te maken. Of althans, dat willen de medewerkers van Kawasaki graag weten, want de meningen zijn bepaald verdeeld. Wie net op de Ninja heeft gereden, kiest voor de Ninja, wie het meest in het Vanuit deze hoek zie ik er helemaal niet zo reusachtig uit joh! Is dat effe een meevaller!zadel van de Z heeft gezeten, kiest voor de Z. En ze hebben ook echt andere rijeigenschappen. Op de Ninja ben je nog het meest de puistige puber die nog overal zijn uiterste best doet achter het ruitje weg te kruipen en alles als een circuit ziet, op de Z gaat het toch wat speelser. Natuurlijk kun je daar ook vlot mee, je bent nagenoeg even snel: wat de twee kilo gewichtsvoordeel voor de een doet, doet aerodynamica voor de ander, maar verder is het vooral knap close en een kwestie van persoonlijke voorkeur. En niks zo wisselvallig als een persoonlijke mening. Maar toch: wil je strijden, wil je echt vloeiend rijden, oefenen aan je skills en (voor je gevoel) op het allerscherpst rijden, dan is de Ninja misschien nog net even wat bevredigender, maar de wendbaarheid en het gevoel dat je écht de baas bent en je motor in elk hoekje kunt vouwen, dan is de Z gewoon je ding. 

Opvallend is daarbij dat de twee echt anders aanvoelen. Dus dat stuur en die dertig millimeter zithoogte doen écht wat. Of het dan komt doordat we direct van de een naar de ander overstappen of niet is onbekend, maar het stuur van de Z valt daarbij op alsnog steeds erg vlak, meer dan bij een grotere Z. Maar ja, dat kan dus de referentie zijn. Wat wel echt leuk is, zijn de clipons van de Ninja: geen half werk met een geïntegreerde kroonplaat, maar echte clipons die echt ónder de kroonplaat bevestigd zijn. Net als andere supersports en ‘zoals het hoort’. Dat is dus hoe serieus Kawasaki de motoren neemt. 


Een vedergewicht (de motor ja) en een slingerende Spaanse weg... wat wil je nog meer?

Dat de vering niet instelbaar is, kunnen we best mee leven. Kostenkwestie en bovendien: het klopt best aardig. Een goed compromis, zeker als je bedenkt dat een beginnend bestuurder zich veel meer kan concentreren op het bijslijpen van zijn of haar rijvaardigheid en plezier in het rijden. Als je al ergens over klagen mocht, zouden het de gemonteerde Dunlops worden.
Sugomi voor de Z. Doet 't wel. Display is exact hetzelfde als op de Ninja

Klein, maar dapper motorblokje. Spoilertje doet veel voor het overallplaatje

Aan de remmen kun je zien dat er toch ergens bespaard moest worden. Maar ze hoeven natuurlijk ook maar weinig gewicht te kunnen stoppen, dus dat mag
Niet het toonbeeld van grip, maar waarschijnlijk gaan ze wel echt lang mee. Nou zijn Spaanse wegen in de winter ook gewoon koud en glad als de zon er niet op staat, als de temperatuur eenmaal omhoog gaat is er al een stuk beter mee te rijden, maar toch is een kleine marge wel zo handig. Zeker als je later op de dag weer terug richting Malaga rijdt en merkt dat de wegen in de stad, aan de kust nog een stuk minder grip bieden. Maar daarbuiten kun je er wel echt flink veel uit halen.

Meer dan het blokje aankan, bijna. Nou is 15 pk maar 15 pk en dat zal niet veranderen, dus dan moet je het wel ergens uit halen. Uit jezelf voornamelijk. Rempunten, schakelpunten en sturen zullen je beste vriend zijn en maken meters verschil. Gelukkig is er nog iets van een powerband, maar die ligt wel hoog en is nog steeds niet zo breed als bij een zwaardere motor. Doe het goed en je wordt beloond. Doe het net iets minder en je wordt genadeloos afgestraft door al je vrienden die je lukraak voorbij schieten. Maar om je te helpen zijn er de prima op maat gemaakte remmen in voor- en achterwiel. Natuurlijk gebruik je die zo min mogelijk, maar het geeft een goed gevoel te weten dat ze er zijn en hun werk goed doen.

Tussenstand: geef mij toch de Z maar… het verschil is gewoon klein en dan ben ik toch maar de realist die de meeste 125’jes uiteindelijk in de stadsjungle ziet, waar het voordeel van een kuip en clipons nog een stuk kleiner wordt.