Zoeken

Test: Moto Morini Corsaro 1200 ZZ

Lyrisch

9 augustus 2017

De toewijding heeft ertoe geleid dat Jannuzelli het geld heeft gespendeerd dat nodig is geweest om Morini’s core product, de Corsaro streetfighter, aan Euro4 te laten voldoen en daarbij tevens het design een kleine opfrisbeurt te geven. Met dank aan ontwerper Rodolfo Frascoli, schepper van diverse Moto Guzzi modellen als de Griso, Norge en Stelvio gedurende zijn 13 jaar bij het Milanese Marabese Design. Het resultaat is de van ABS voorziene Corsaro 1200 ZZ die afgelopen jaar op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd, Zeg nou zelf, dit blijft toch een lekker ding?nu uitgerust met twee ellipsvormige koplampen, voor het prijskaartje in Italië van € 20.150 inclusief 22% B.T.W. Om de motor technisch up-to-date te krijgen werd Massimo Gustato als R&D manager ingehuurd in oktober 2015, een rol die hij daarvoor bij Bimota had waar hij verantwoordelijk was voor het in kleinschalige productie omzetten van een rij aan modellen, van de DBX Supermoto tot de BMW S1000RR aangedreven BB3. Dit is een man die weet hoe je klein-volume modellen kostenefficiënt kunt bouwen zonder daarbij in te boeten op de kwaliteit. Hij weet ook hoe je hard en snel moet rijden, hem door een netwerk aan wegen te jagen door de heuvels richting de rivier Po vlakbij Morini’s nieuwe fabriek.

Nu zal het de vaste Motorfreaks lezer niet zijn ontgaan dat wij vanaf dag één helemaal lyrisch zijn geweest over de Corsaro. De chef kocht het eerste jaar een uniek rood/zwart exemplaar en ook ondergetekende werd trotse eigenaar van een Corsaro, die op de dag van vandaag nog steeds zo opwindend om te rijden is als trip van Bologna terug naar Engeland in de zomer van 2007. Om te illustreren hoe geweldig ik de fiets vind: toen het nieuws in 2010 kwam dat de fabriek failliet was verklaard heb ik in allerijl nog vlug een exemplaar van de vriend van de Spaanse importeur gekocht, voor reserveonderdelen. Buiten het display dat onder garantie moest worden vervangen nadat het aan het Britse weer was blootgesteld heb ik met beide motoren nooit geen problemen gehad, met beide motoren rond de 35.000 kilometer op de klok. De oudste heeft wel bij z’n tweede beurt een mapping upgrade gehad, die de initiële gasrespons wat minder abrupt maakte. Voor mij blijft het dé naked onder de sport-nakedsDe ellende die de chef had met als dieptepunt een vastloper doordat de drijfstang muurvast in de krukas zat is mij gelukkig bespaard. Afkloppen…

Net als de chef was ik dus persoonlijk erg geïnteresseerd hoe de Corsaro zich had geëvolueerd in deze Corsaro 1200 ZZ – genoemd naar de bestverkopende Corsaro ZZ 50cc racebrommer die Morini in 1965 introduceerde – en vooral om uit te vinden hoeveel vermogen moest worden geofferd om de motor aan Euro4 te laten voldoen, net als alle andere gelijksoortige motoren van andere fabrikanten die datzelfde lot zijn ondergaan. Het antwoord hierop is kort maar bondig – geen! Sterker, toen ik met de ZZ in het buitengebied van Trivolzio hard in tweede versnelling uit een rotonde accelereerde merkte ik meteen dat deze ZZ een veel sterker middengebied heeft dan mijn eigen twee Euro3 fietsen. Massimo Gustato en z’n Denk dat de chef daar net zo over denkt, ondanks dat 'ie door die vastloper afscheid heeft moeten  nementeam hebben goed werk geleverd, waarvan hij heel bescheiden ECU-leverancier Magneti Marelli de credits geeft, terwijl door Zard het compleet nieuwe uitlaatsysteem is ontwikkeld. Hoe dan ook, het resultaat is indrukwekkend.

Je kunt met de CorsaCorta ZZ in zesde versnelling vanaf 2.200 toeren al vol op het gas gaan, waarna ‘ie in een ruk mooi lineair doortrekt tot de abrupt ingrijpende toerenbegrenzer bij 9.300 toeren per minuut. En dat is een enorm verschil met de oer-CorsaCorta, die pas boven de 4.500 toeren écht tot leven kwam. De Corsaro is nu heerlijk ontspannen in het forenzend verkeer te rijden, om op momenten dat het kan met een ruk aan het gas weer tot échte actie over te gaan. Wat ‘ie merkbaar beter doet dan het oude blok. Nu was dat blok al niet vies van wheelies in derde versnelling, maar ik heb toch sterk het idee dat deze ZZ dat nog stukken gemakkelijker doet.