Test: KTM 1090 Adventure
Kurk eruit
Hoe zien we de 1090? Eigenlijk is het simpel; het is een 1050 (zelfde blok en alles) met de kurk eruit. Het topje dat er zo slim afgeknipt was zit er weer op en daarmee komen we op 205 kilo met 125 pk. Of volgens KTM: het gewicht laag houden, pk per kilo zo hoog mogelijk houden. Já, het is een uitgeklede Adventure maar néé, er is niet beknibbeld. Daarom zijn de remmen gewoon dezelfde als de andere modellen, het blok nagenoeg hetzelfde en is de elektronica voor een groot deel ook niks om je neus voor op te halen.
Niet de high tech zoals de 1290, maar wel genoeg tech om je tevreden te houden
En aan accessoires uiteraard ook geen gebrek in de Powerparts catalogus
Voor een bonkige twin nog prima soepel. Die Akra (accessoire) maakt 'm natuurlijk nog weer lichter
Mooi tweedelig tandwiel.. worden we hebberig van. Remmen zijn gewoon remmen, identiek aan z'n broer
Natuurlijk, er is geen elektronische vering. Sterker, er is niet eens instelbare vering. En ook geen TFT display, maar wel het display dat alle andere Adventures al wel hadden. Inclusief meerdere mappings, ABS settingen en uitschakelbare tractie controle. Een slipperclutch hebben we ook, een verstelbare ruit eveneens. En uiteraard ook de in het ontwerp meegenomen ophanging van de koffers. Precies alles wat de Adventures tot nu toe ook hadden dus.
Met de naam is het vermogen ook gestegen naar een heel nette 125 pk. Dit is inderdaad ruwweg evenveel als een GS. Nogmaals een lichte hint dat we de 1090 echt niet moeten zien als het budgetmodel. Dit betekent wel dat de 1090 niet standaard meer is om te bouwen naar A2 zoals de 1050, maar het zit nog wel in de opties. Als je er om vraagt, is het te regelen. Het voordeel is echter nog veel groter: het blok hoeft niet meer geknepen te worden om te moeten voldoen aan de regelgeving. Gevolg: veel meer speelruimte bovenin.
Komt nog een dingetje bij: kennen we de SM reeks nog? Die is geëindigd bij de 990 serie, terwijl de Adventure daarna zoals we weten is doorgegroeid naar 1190 en 1290. En dat terwijl de SMT, met voorsprong de lelijkste van het stel, werd geroemd om z’n allround kwaliteiten. En redelijk terecht ook, maar dat terzijde. Hoe ver de SMT van het Supermoto-idee af stond, zoveel reispotentieel had ‘ie juist wel. Koffertje erop, ruitje erop en knallen maar. Oh kijk nou, nóg een hairpin! Wat verrassend!Trek dat idee nu door naar nu en de 1090 vult precies hat gat in dat de SMT heeft achtergelaten. Nú weet je waar de motor vandaan komt. Een SMT met 125 pk, op BMW niveau… dat klinkt al een stuk beter.
Aan de rest van de uitrusting zal het ook niet snel liggen: ABS, tractiecontrole, een paar motormappings en je bent er klaar voor. Optioneel kun je er ook nog een Offroad setting bij kopen waarmee je dus offroad ABS, tractiecontrole en injectie eh.. ‘unlockt’. Zien we het al een beetje meer zitten nu? Die offroadstand staat tot 100 procent extra slip van het achterwiel toe, oftewel het wiel kan tot twee keer zo snel draaien als het voorwiel. In de praktijk gewoon precies het offroad TC als andere merken ook al hebben: wel dwars, geen dwarslaesie. Voor de volledigheid heeft KTM bij de demo exemplaren ook handvatverwarming gemonteerd en we hebben al helemaal niks te wensen meer.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de 1090 en de 1290, zoals de nieuwe koplamp, het full color TFT scherm, de IMU en nog eens 35 pk om maar een paar dingen te noemen, maar verschil moet er ook blijven. Er is ook nog steeds prijsverschil, dus reken maar uit. En maar ploeteren met die 1290, terwijl het ook zo kan. Arme collega'sDat neemt niet weg dat de 1090 gewoon oké is zoals de 1290 dat tot nu toe ook gewoon was. Die tellerunit geeft gewoon aan wat je wilt weten en meer, de koplamp geeft licht, wat wil je nog meer. Niks mis mee!
De rest van de rit kan uiteindelijk uitmonden in een haast filosofische vraag of je die hele IMU met z’n hellingshoek-ABS en tractiecontrole eigenlijk überhaupt wel nodig zou hebben, want de 1090 is werkelijk geen haar langzamer dan de 1290. Sterker, het is eerder andersom. Maar het moet gezegd worden dat de wegen hier op Corsica van dermate kaliber zijn dat je met een pak vermogen extra echt niet in het voordeel bent. Hier tellen wendbaarheid, helderheid en gebrek aan massa veel zwaarder en dat speelt allemaal in het voordeel van de 1090. Beetje loze discussie verder, vanwege de verschillende doelgroepen van beide machines dus daar zullen we verder niet over uitweiden.