Zoeken

Test: Kawasaki Versys-X 300

Pikes Peak

3 mei 2017

Ze hadden het niet beter kunnen verzinnen, de Groenen, dan de compleet nieuwe Versys-X 300 te presenteren op Corsica, het Franse eiland in de Middellandse zee dat befaamd is om z’n waanzinnige kronkelwegen. Waar je in één ochtend tijd al meer bochten voor je kiezen zult krijgen dan bij ons in een heel jaar, waar een recht stuk Snap best dat Kawasaki 'm Versys-X 300 heeft genoemd(voor zover je al van rechte stukken kunt spreken) nooit langer dan 100 meter is en je het overgrote deel snelheden van ergens tussen de 40 en 90 km/u rijdt.En waar zelfs wanneer je knetterhard aan het planken bent driecijfer-snelheden een zeldzaamheid zijn. Beter dan dit wordt het niet om de ijzersterke punten van de Versys-X te accentueren, want om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een onvoorstelbaar lekkere bochtenvreter is deze fiets. Denk niet dat het hier met welke andere motor dan ook nog sneller had gekund, met dank ook aan voorrijder Bruno Langlois die afgelopen jaar nog met een Z1000 de roemruchte Pikes Peak bergklim in Colorado Springs won en op Corsica geboren en getogen is, maar daarover later meer.

De Versys-X 300 is het derde model op basis van het 296 cc motorblok dat vijf jaar geleden in de Ninja 300 het levenslicht zag en drie jaar later met de Z300 werd uitgebreid. Waar de Z300 als naakte versie van de Ninja 300 kan worden gezien (alleen de naloop is bij de Z een fractie kleiner), heeft Kawasaki de zaken bij de Versys-X 300 veel grondiger aangepakt. En dan drukken we ons nog bescheiden uit, buiten het motorblok komt het kleintje allroad niets met z’n twee broertjes overeen. De styling spreekt voor zich, maar ook het frame, de wielen en wielophanging zijn compleet nieuw, evenals het in- en uitlaattraject dat is aangepast om de fiets vooral het middengebied sterker te maken, terwijl er ook nog eens op topvermogen 1 pk winst is geboekt.
Anders gestyled dan de Versys (zonder X) 650 en 1000, omdat 'ie ook duidelijk anders is. Display oogt overzichtelijk, de analoge toerenteller is een verademing in het hedendaagse digitale tijdperk

Afwerking is niet bepaald op z'n 'El Cheapo's' gedaan. Kijk alleen al naar de tankdop met verzonken bevestiging. De 17 liter tank geeft 'm trouwens een flinke actieradius, met wegrijden volgens het display 421 kilometer, maar met dank aan Bruno stonden die drie cijfers al snel in de volgorde 2 4 1. 

Het rekje is voorbereid op een kratje Palm, aan de beugels kunnen zo zijkoffers worden gemonteerd. De beugel dient tevens als handgreep voor je vriend(in), hoewel 't veel leuker is om er allebei eentje te hebben
Dat lijkt misschien niet veel, maar als je d’r maar 40 hebt is elk extra paard dat aan het werk kan worden gezet een welkome aanvulling.

Ideale reisgenoot

Kawasaki omschrijft de Versys-X 300 als ideale reisgenoot, een avontuurlijk gestylde fiets met – net als de andere Versys modellen – een ‘maakt niet uit wat voor een weg’ mentaliteit, maar waarbij het accent een tikkie meer richting onverharde wegen is verlegd. Dat is terug te vinden in de maatkeuze van de wielen (19” voor, 17” achter) die bovendien ook nog eens gespaakt zijn, en verklaart bovendien de andere styling en toevoeging X in de Versys-X naam. In silhouet doet de Versys-X 300 met een beetje fantasie denken aan de oude KLE500 en dat zou weleens precies de bedoeling kunnen zijn geweest: ook met de KLE500 kon je nog prima over onverharde wegen gaan. Het compleet nieuwe frame is ontworpen om enerzijds schokken beter op te kunnen vangen, als bijdrage aan z’n offroad capaciteiten, en anderzijds om de motor beter geschikt te maken voor rijden met duopassagier en bagage. Het robuuste vinden we ook terug bij de voorvork die met 41 mm 4 mm dikker is dan de twee andere 300’s, de veerwegen die met 130 mm voor en 148 mm achter een tikkie langer zijn en de grondspeling die met 180 mm een best stukkie offroad toestaat.

Dat de Versys-X 300 ten opzichte van de andere twee 300 modellen een totaal andere, meer ontspannen zithouding heeft zal niet echt een verrassing zijn, maar wat ons wél verbaasde was hoe ontzettend volwassen de fiets aanvoelt. Af fabriek heeft de Versys-X een zithoogte van 815 mm (20 mm hoger dan de Ninja en Z), met de optie voor een hoger zadel, maar voor de Europese markt heeft D'r gaat namelijk niks boven Generation X, al zeg ik 't zelfTeam Green dat heel slim omgedraaid, waardoor de Versys-X voor ons een zithoogte van 845 mm heeft, en dat draagt bij aan het volwassen gevoel dat de X uitstraalt. Het zadel heeft bij de tank een smalle snit, waardoor je ondanks z’n hoge zit gemakkelijk je voeten aan de grond zet.

Ook wat comfort betreft gaf het zadel geen reden tot klagen, aan het eind van een dag intensief sturen stapten we zo fris als een hoentje af. Voor mij persoonlijk zat de Versys als een maatpak, het lijkt alsof de ontspannen sportieve driehoeksverhouding tussen voetsteunen, zit en stuur voor motorrijders van mijn lengte is gemaakt, terwijl tegelijkertijd de uitsparingen in de tank diep genoeg zijn om ook ruimte te bieden aan grote motorrijders. Wel is het jammer dat Kawasaki dezelfde voetsteunen als de Ninja en Z heeft toegepast, robuuste offroad steunen met rubberen inserts hadden de Versys-X qua design helemaal af gemaakt. En nu we toch bezig zijn: een in hoogte instelbare ruit was ook fijner geweest, evenals instelbare hendels aan het stuur, maar dat had de Versys-X waarschijnlijk wel weer duurder gemaakt.