Zoeken

Test: BMW 2017 R1200GS / Rallye

Noppenbanden

31 januari 2017

Nou zullen we niet beginnen over het weggedrag met de noppenbanden, alhoewel dat nog best oké is. Gaat het namelijk niet om en bovendien waren er ook motoren met gewone banden beschikbaar voor het rijden op de weg.
Wat we al zeiden: je ziet het wel, maar je moet wel opletten. De vorm van de zijpanelen is een hint

De GS bestickering is een Exclusive feature, de keyless tankdop bestond al maar toch... handig

Heb nog steeds dat ik die draaischijf aanraak als ik riching aan wil geven. Het went, maar niet in een dag
Veel belangrijker is het uiteindelijke gemak waarmee de GS doet wat je ‘m opdraagt.

244 kilo is toch wel wat anders dan nog-geen-100 die de gemiddelde enduromotor weegt. Maar nu kunnen we alle clichés weer van stal halen, de GS doet gewoon altijd wat je wilt. Geen verrassing dat dit jaar na jaar de meest populaire motor is, wat ‘ie moet doen, doet ‘ie met verve. Noem het maar op: pasvorm? Aan alle kanten instelbaar, dus iedereen van Tyrion Lannister tot The Mountain kan er op wegrijden. Het rijgemak? Koppelrijke boxertwin met talloze elektronische hulpmiddeltjes doet ’t bijna vanzelf. Wendbaarheid? Zoek maar eens op stuuruitslag en je weet genoeg. Vermogen? Sinds de waterkoeling hebben we inmiddels 125 pk… meer dan genoeg voor een Adventuremotor. Draagvermogen? Het is nagenoeg een klimrek, dus rondom zijn ruim voldoende punten beschikbaar om je bagage aan vast te knopen. Nog los van de koffers. Er zijn intussen boeken vol over geschreven, het is en het blijft nou eenmaal een GS. Hoeven we eigenlijk niet eens meer over te beginnen. Collega’s hadden het al over de ‘magie’ van de GS en daar zit wat in: de motor hóórt helemaal niet zo goed te rijden of populair te zijn, maar is het wel. Een BMW op één oor... valt daar iets aan toe te voegen? Nee? Mooi, dankuBMW heeft destijds een of andere toverspreuk uitgevonden en die toegepast op deze motor. IS dat spannend? Niet noodzakelijk, maar keer op keer opnieuw sta je aan het eind van de rit toch weer versteld dat je die stomme BMW wéér niet op fouten hebt kunnen betrappen.

Nou ja, eigenlijk kun je dat makkelijk, maar dan ben je al snel aan het zoeken. Stel je houdt niet van boxers. Kan, maar voor een boxer is dit wel de beste die ze ooit gemaakt hebben. Of je houdt niet van het geluid.. daar zit nog wel wat in. Wat opviel is dat de motor nogal mechanisch klinkt en je inderdaad wel ritmisch tikken hoort opstijgen vanuit de cilinders, alsof de motor net iets te weinig soundproofing heeft meegekregen. Apart, want dat was me niet eerder opgevallen. Vanuit het zadel oordelend lijkt het in de kop te zitten, wat nog steeds niet tot paniek hoeft te leiden. Maar ik zou niet eens durven stellen dat dit beter of juist erger is dan de vorige, Dan is dit toch leuker. En het gaat niet eens hard!of dat ik er gewoon beter op let. De bak, ook een vaker voorkomende bron van geratel, is daarentegen eigenlijk best goed bezig. Zeker met de Shift Assist klinkt het allemaal een stuk beter.

Andere vraag. Werken de nieuwe features? Nog amechtig nahijgend van het optillen van diezelfde 244 kilo, afkloppen van broek en jas en bestijgen van de machine is het niet minder dan een verademing dat er Hill Hold Assist bestaat. Nooit offroad gereden? Doen. Niet alleen voor jezelf en je snel uitbreidend vaardighedenpakket, maar dan leer je ook wat het inhoudt opnieuw te moeten beginnen op een plek die je gezeten op diezelfde motor zojuist niet hebt kunnen bedwingen. Geloof iedereen die je uit ervaring vertelt dat rijden lang niet zo zwaar is als opstaan en weer wegrijden, ongeacht hoe lang je naast je motor hebt zitten uithijgen. En nog met de adrenaline gierend in je lijf van je herculaneïsche prestatie gedoseerd
Gouden remklauwen, dat moet Exclusive zijn. Dynamic ESA is categorie 'moet je zelf eens proberen'

Maak je over de accessoires ook maar geen zorgen... die zijn er zat
gas en koppeling te willen bedienen om rustig en beheerst weg te willen kunnen rijden. Dan is elke hulp meer dan welkom, gelooft u mij.

Dynamic ESA is dan weer een item dat je net zo goed kunt vergeten. Het werkt autonoom, dus niks om je druk over te maken. Tot het punt dat je het echt vergeet, in de praktijk is het heel simpel: het is altijd goed. Desgewenst kun je nog eens spelen met de ‘max’ en ‘min’ setting om te ontdekken hoe dat rijdt, maar in de praktijk zal iedereen ‘m op automatisch zetten en er niet meer over denken. En terecht. Hetzelfde geldt eigenlijk vanzelfsprekend voor de nieuwe generatie ABS of tractiecontrole: als je het niet voelt, is het goed. Is met andere motoren ook zo, wij gaan liever niet uitvinden hoe ver je zult moeten gaan voordat je te ver bent (is niet helemaal waar, maar dat komt hopelijk op een later tijdstip nog eens terug). Hoe beter het werkt, hoe minder je merkt en dat is absoluut ook nu het geval. Op het onverharde wil het achterwiel in Enduro modus nog een klein beetje speels bewegen, maar ook dat wordt merkbaar niet verder toegestaan dan de strikte grens die het systeem zelf oplegt.