Zoeken

Test: BMW 2017 R1200GS / Rallye

Afstoffen en doorgaan

31 januari 2017

Ik loop nog fris als een hoentje. Mankeer niks, heb niks bezeerd, geen krasje, geen blauwe plek, niks. Ja, een beetje zand op m’n jas en broek, maar dat is dan ook alles. De reden: de uitstekende rechter cilinder van de GS. Had ik de motor eerder al eens op z’n linkerzij gelegd, toen kon ik mezelf nog redden met een mooie spagaat. Deze keer ging ’t effe minder, maar voorkwam de cilinder dat het Ja rechtuit kan iedereen het...volle gewicht van de GS op m’n rechter scheen rustte. Waarom verkoopt BMW dit niet als veiligheidsfeature? Het werkt super!

Kan ik ineens niet meer rijden dan? Daar laat ik me liever niet over uit (ik zal ook nooit beweren dat ik het wél kan), maar debet aan dit verhaal zijn de omstandigheden: BMW heeft de GS verbeterd, geupgrade en enkele nieuwe features gegeven, waarbij en passant ook een nieuwe uitvoering is gepresenteerd: de Rally. Inclusief spaakwielen, noppenbanden, valbeugels, koplamp protectie, kleiner ruitje, aparte kleurstelling en aangepaste mapping. Dat zijn nog eens stappen. En dus moeten we dat uitproberen, want volgens BMW is er weinig aan een Rallye als je er niet mee offroad gaat. Zodoende.

Voor wie het niet weet: die krengen zijn dus knap taai. Dus als ik of een collega er uiteindelijk toch eentje eh… zachtjes neerleggen, is het simpelweg oprapen, afstoffen en doorrijden. Meer is het ook niet, te lage snelheid, kleine oneffenheid, voorwiel in een smeltwatergeul en plop.. je staat er naast. Op het meest lullige stukje ook, de route heeft toch best nog moelijker stukken.
Zelfde neusje, kan dus nog iets ruiger met een koplampscherm. Pro modus verlangt een stekkertje

Verwacht hier een boel van terug te zien deze zomer. Ietsje frisser dan de gebruikelijke uni kleuren

Nog zo'n verplicht nummer als je offroad wilt. Betaalt zichzelf automatisch terug
Maar we rijden offroad en dat is toch kritischer op de concentratie dan de gewone weg. Waar het om gaat, is dat het echt kán. Ook met een GS.

Stapje terug. Een GS met noppenbanden is niet nieuw. Zo is het ooit begonnen, BMW reed er zelfs mee naar Dakar. Big deal. Dus ook als het over de nieuwe watergekoelde boxer gaat, kun je er op rekenen dat het mogelijk is en dat het gebeurt. Sterker, velen zijn ons al voorgegaan. Of nou ja, genoeg. De meeste GS’en staan nog steeds gewoon bovenaan de Stelvio. Maar daar gaat het niet om.

Wat dan wel, is de vraag. Simpel. De GS is opnieuw verbeterd. Knap ondankbare taak voor Project Leader Jochen Beck om dat stokje van zijn voorganger Twan Ruhe over te nemen, want als je een motor als de GS neemt, wat valt er dan nog te verbeteren? Toch is het ze gelukt, zij het op detailniveau. Misschien wel terecht, want de vorige update was juist zo’n grote stap, daar zijn nog steeds lang niet alle ingenieurs in München van bijgekomen. In de praktijk gaat het aanbod de breedte in. Niet alleen de standaard GS en Adventure, maar méér. Voortaan kun je ook kiezen uit de Rallye (met –e inderdaad) en Exclusive. 244 kilo he? Zou je echt niet zeggen. Maar ja, nu staat ie dan ook nog rechtopHet grote verschil is de toevoeging van nieuwe elektronica zoals Dynamic ESA, ABS Pro en Hill Start Control, maar ook de detailwijzigingen aan de bodydelen. Voor de Exclusive komt daar nog een luxe kleurstelling in stemmig zwart met goudkleurige remklauwen bij, de Rallye is wat opvallender.

Hebben we het over die details, dan zien we de aluminium zijpanelen naast de radiateur, kleine winglets en een nieuwe vorm van de zijkant van de tank. De zijkanten lopen nu iets langer door zodat ook langere rijders probleemloos hun benen kunnen aansluiten. Hebben we het niet meer over, dat kun je aan de foto’s zien. Wat de Rallye betreft zijn de verschillen duidelijker: opvallende kleurstelling, standaard spaakwielen, kleinere ruit. Maar dat is nog niet alles. Natuurlijk zijn onze testexemplaren uitgerust met wat onderdelen uit de accessoire catalogus, maar dat is voornamelijk om aan te tonen wat er beschikbaar is. De banden horen daar overigens bij, die zijn naar wens als montage te bestellen in plaats van de wegbanden.  Maar het wordt nog leuker.