Zoeken

Test: Triumph Tiger Sport

Significante verbetering

30 april 2016

Triumph Tiger Sport

Net als bij de 2016 Speed Triple maakt de significante verbetering van het motorblok dat de Tiger Sport met zoveel plezier te rijden is – vooral ook vanwege de afwezigheid van trillingen waar dan ook in de driecilinder, die nog soepeler is dan voorheen dankzij de gewijzigde tandwiel aangedreven tegengesteld roterende primaire balansas voor in het blok. Het suggestieve in- en uitlaatgeluid spoort je aan om de driecilinder hard te rijden, kilometerslang in derde versnelling op die bochtige weg, daarbij dTriumph Tiger SportVoor € 14.200 krijg je eigenlijk best veel motor voor je gelde motor moeiteloos van het ene op het andere oor leggend, ongeacht of het nu 45 km/u haarspeldbochten of 120 km/u snelle knikken zijn.

Trouwens, over snelheid gesproken: Triumph heeft het LCD scherm van het dashboard, dat nog steeds uit een analoge toerenteller en een digitaal scherm bestaat, vernieuwd (en twee tripmeters, een digitale snelheidsmeter, een tripcomputer, verbruiksindicator, versnellingsindicator en nog meer info omvat), maar hoewel het op zich wel goed werkt en afleesbaar is, oogt het behoorlijk achterhaald vergeleken met de huidige TFT schermen. Om maar te zwijgen over de manier waarom de rijmodus moet worden geselecteerd, via de knoppen op het display in plaats van knopjes aan het stuur zoals Triumph mooi bij de Bonneville en Thruxton heeft gedaan.

Eenmaal aan boord van de Tiger Sport voelt de fiets fors en ruim, maar dat is niet ten koste van de handling en wendbaarheid gegaan. Ondanks de lange wielbasis is de Tiger lichtvoetig genoeg om niet vermoeid te raken op een bochtige weg, met dank ook aan het Showa pakket dat op redelijk hoog niveau staat. De ontspannen zithouding op het 830mm hoge zadel (een 20mm lager zadel is optioneel) is altijd een van z’n pluspunten geweest. Het Neken stuur dat van handkappen is voorzien om je handen uit de wind te houden geeft je een licht voorover zithouding, die vergeleken met een Streetfighter nog altijd behoorlijk rechtop is. Niet dat de Tiger een Streetfighter is, maar hij wordt er toch regelmatig mee vergeleken.

Triumph Tiger Sport
Als ik het nu lief vraag, misschien krijg ik er dan een als 'langeduur' project...

Triumph heeft nu standaard een getint windscherm voorzien, dat volgens de Britten met een hand 55mm in hoogte kan worden gesteld. In werkelijkheid was het niets vergeleken met Ducati’s gepatenteerde een-hand systeem van de Multistrada, maar misschien moet het systeem van de Tiger inslijten voordat het niet meer zo stroef gaat: mij lukte het alleen met twee handen bij stilstand. Aan beide kanten van het scherm zijn aerodynamische windgeleiders aangebracht die voor een betere windprotectie moeten zorgen, geen idee of het daaraan ligt maar de bescherming is op de Tiger zonder meer erg goed, zonder dat de fiets er oTriumph Tiger Sport Triumph Tiger Sport
Het getinte ruitje maakt de Tiger net wat frisser. Het display is weliswaar overzichtelijk en compleet, maar ten opzichte van de nieuwe generatie TFT diaplays achterhaald
Triumph Tiger Sport Triumph Tiger Sport
Bekende knopjes aan het stuur. Jammer is wel dat de keuzeknop voor de rijmodi bij het display zit en de cruise control rechts zit. De windkappen houden je handen goed uit de wind
verdreven zwaar en lomp uitziet. Onder het zadel is ruimte voor een beugelslot, daarnaast is in het ruime opbergdeel een USB en 12V aansluiting voorzien. In de kuip is echter helaas geen opbergvakje aangebracht. De Tiger Sport is nu standaard voorzien van cruise control, in tegenstelling tot handvatverwarming die in het optiepakket is ondergebracht. Vreemd, zeker als je nagaat dat dit zelfs op de nieuwe Bonneville standaard is.

Net als bij z’n voorganger zijn er 38 officiële Triumph accessoires leverbaar voor de Tiger Sport, van een carbon Arrow slip-on einddemper (die 2,3 kilo lichter is en meer vermogen levert) tot diverse bagage mogelijkheden, waarbij de grootste koffers nu elk 10 kilo kunnen bergen, dankzij het sterke subframe. In de 31 liter linker koffer is ruimte voor een integraalhelm, de vanwege de uitlaat smallere 24 liter rechter koffer is daarvoor te klein. Triumph heeft voor wat de montage betreft vastgehouden aan het Triumph Dynamic Luggage System, waar bij deze tweede generatie het stalen staafje dat beide koffers verbindt nu door een kabel is vervangen.

Triumph Tiger Sport