Test: Triumph Bonneville T120 Black
De legende herboren
Inhoudsopgave |
---|
Test: Triumph Bonneville T120 Black |
Rijke geschiedenis |
De legende herboren |
Zondagsrijders |
Conclusie |
Technische gegevens |
Niet vreemd dus dat Triumph voor de ontwikkeling van de 2016 Bonneville T120, die trouwens ook in een T120 Black leverbaar is, heeft teruggegrepen naar die allereerste Bonneville. De nieuwe Bonneville T120 volgt de huidige Bonneville T100 op, die in 2001 door John Bloor op de markt is gezet en in vijftien jaar tijd is uitgegroeid tot een belangrijke pijler van het Triumph imperium. Ter illustratie: van de totale modern classic familie zijn er in totaal 141.686 geproduceerd, waarvan het overgrote merendeel Bonnies zijn. H
et is binnen Triumph het snelst groeiende segment, dat inmiddels 25% van de totale productie voor z’n rekening neemt.In tegenstelling tot de T100 moest de nieuwe Bonneville T120 zoveel mogelijk DNA van de 1959 T120 bevatten, maar dan vertaald naar hedendaagse technologie. En daarin zijn ze in Hinckley meer dan geslaagd: tot in het kleinste detail is het DNA van de oorspronkelijke fiets terug te vinden. Van de rubberen inserts in de tank tot vorm van het uitlaatsysteem, waarvan de katalysator geheel aan het zicht is onttrokken, en van machinaal bewerkte koelvinnen op de cilinderkop en gasklephuizen in de vorm van een carburateur tot de gedeelde carterdeksels, waardoor het net lijkt alsof de fiets – net als het oorspronkelijke model – een gescheiden versnellingsbak heeft. Hoe langer je naar de T120 kijkt, hoe meer details van het oorspronkelijke model je terugvindt. Volgens Triumph is de T120 de perfecte balans tussen authenticiteit en moderne techniek, en daarvan is absoluut geen woord gelogen.
Alleen al de manier waarop de waterkoeling, broodnodig om de nieuwe 1200cc paralleltwin aan Euro 4 te voldoen zonder vermogen in te moeten leveren, in het geheel is geïntegreerd. Waar bij een vloeistofgekoelde motor normaal gesproken het zicht op het motorblok wordt verstoord door lelijke slangen heeft Triumph het gehele koelsysteem inwendig aangebracht, waardoor er alleen twee korte slangen uit het blok steken om de koelvloeistof door de radiateur te laten stromen. En zelfs die slangen zijn amper te zien. De radiateur zelf is smal gebouwd, waardoor ook deze amper opvalt en er haast eerder als een oliekoeler uitziet. H
De LED dagrijverlichting is fraai in de koplamp verwerkt. De dubbele ronde klokken met digitale displays zijn een mooie mix van klassiek en modern
Intuïtief ten voeten uit, de nieuwe knopjes van de Bonneville. De standaard handvatverwarming is mooi subtiel.
Tot in het kleinste detail is goed over de nieuwe Bonneville T120 nagedacht.et vlakke zadel, de zijkappen, de ronde vorm van de spatborden, knipperlichten en spiegels en de Pirelli Phantom banden geven de Bonneville T120 precies de juiste retro-klassieke looks. Zelfs in de bijzonder fraai gevormde tellers vinden we karakter terug: de wijzers hebben een lichte vibratie, wat – en veel ergere mate – vroeger toen tellers nog met een kabel werden aangedreven heel gebruikelijk was.
Zo authentiek als de Bonneville T120 van de buitenkant is, zo modern is de fiets onderhuids. De compleet nieuw ontwikkelde 1.200cc paralleltwin, die z’n cilinderinhoud uit een boring x slag van 97,6mm x 80mm heeft verkregen, is van multipoint sequentiële elektronische benzine-injectie voorzien met ride-by-wire gasklepbediening. Naast tractie controle, die bij stilstand eenvoudig is uit te schakelen, heeft Triumph ook twee rijmodi Rain en Road voorzien, waarbij in de Rain modus het behoorlijk indrukwekkende koppel is afgeroomd. Het nieuwe motorblok is op alle fronten sterker dan de oude 865cc paralleltwin. Het topvermogen is met 80 pk bij 6.550 toeren per minuut 18% sterker dan de T100, bij 4.500 toeren is het verschil maar liefst 50%. Indrukwekkender is echter het koppel: de T120 levert z’n maximale koppel al bij 3.100 toeren per minuut en is met 105Nm maar liefst 54% dan de T100.