Zoeken

Test: Metisse 8V Mark 5 Cafe Racer

Conclusie

27 september 2016
Inhoudsopgave
Test: Metisse 8V Mark 5 Cafe Racer
Hole on one
Niet voor kleintjes
Conclusie
Technische gegevens

Metisse Workshop

Los van het feit dat elke motor voor de klant die ‘m koopt volledig op maat zal worden gemaakt staat hier nu al een neo-klassieke motor met meer dan genoeg vermogen voor de echte wereld die als een maatpak past, mocht je toevallig basketbalspeler van beroep zijn. Neemt niet weg dat voor dit geld de 8V Métisse we volledig instelbare vering zou moeten hebben, of op z’n minst als optie. Dat, en de Euro4 regelgeving waar hij voor de Europese markt aan moet voldoen. “Waar nodig kunnen we elk model Euro 4 maken voor wat geluid en eMetisse 8V Mark 5 Café Racermissie betreft,” zegt Lisi. “We hebben ruimte voor een katalysator en natuurlijk kan de MoTeC ECU daarop worden aangepast. We hebben potentiele klanten in landen als Rusland waar dat geen issue is. We kunnen de motor leveren in een aangepaste vorm voor de meeste markten.”

Dat even terzijde, Gerry Lisi’s meest opmerkelijke prestatie Métisse een nieuw leven in te blazen op straat zowel als in ’t zand wat ‘ie eigenlijk nooit achter zich heeft gelaten, heeft geresulteerd in deze wonderschone, zo goed als vlekkeloze edoch ultra karaktervolle paralleltwin. De ontwikkeling is een opmerkelijke prestatie voor een bedrijf dat nog nooit een eigen motorblok heeft gebouwd, zelfs als de gebroeders Rickman in de jaren ’80 in samenwerking met Weslake al volop bezig waren met de ontwikkeling van een eigen achtkleps paralleltwin motorblok, voordat Engelands toonaangevende motorfabrikant failliet ging en het blok er uiteindelijk dus nooit kwam. Nu, 30 jaar later, heeft Gerry Lisi de klus echter geklaard – dus nu eens over wat verder in de toekomst kijken, naar die 140 pk Café Racer? Gerry grinnikt: “Ik denk dat het allemaal voor de toekomst is, en iets wat we zouden willen doen me teen vloeistofgekoelde motor,” zegt hij, “net als een meer modern Desert Rally model, met een monoshock achterveer en langere veerwegen. Maar we willen beginnen met deze retro-geïnspireerde fiets, die onze traditionele Métisse klant aanspreekt die iets moderners zoekt dan een echte klassieker als onze McQueen Desert Racer replica – maar niet té modern. We willen trouw blijven aan onze roots – we staan nog maar aan het begin, maar we hebben eindelijk de productiefase bereikt, ik heb het gevoel dat we op de juiste weg zijn.”

Dat zou ik wel zeggen, ja…