Zoeken

Test: Honda NC750S

Vol in de roos

15 juli 2016
Inhoudsopgave
Test: Honda NC750S
Vol in de roos
Alledaags gebruik
Conclusie
Technische gegevens

 Honda NC750S

Honda heeft met de NC familie vol in de roos geschoten – toen de modellen vijf jaar geleden op de markt werden gezet hebben ze een revolutie ontketend in de middenklasse, dankzij het slimme motorconcept en prijsgerichte productie. Dat was vijf jaar geleden en afgaand op de verkoopcijfers we kunnen niet anders dan concluderen dat Honda het bij het rechte eind heeft gehad. In 2014 werd de cilinderinhoud tot 745cc en het vermogen tot 55 pk vergroot, wat de frisheid van het motorblok zeker ten goede was gekomen. Voor 2016 vond Honda het de hoogste tijd om de zevenenhalf NC een eerste update te geven. En om maar mHonda NC750Seteen klare taal te spreken: brood met jam betekent niet, dat de NC een goedkoop fietsje is! De NC heeft eigenlijk alles wat een volwassen motor nodig heeft. Bovendien is het optionele DCT (Dual Clutch Transmission) nog steeds in motorland een absoluut unicum – geen enkele andere fabrikant heeft de stap naar een dubbele koppeling durven te zetten, dat een extra plus voor wat betreft het alledaagse rijgemak en comfort betreft.

Een ding mogen we namelijk niet uit het oog verliezen: we praten hier over de middenklasse, motoren met genoeg vermogen om het grote gros van de motorrijders een ongecompliceerd en heerlijk rijplezier te bieden en daarbij voor normaalverdieners te betalen zijn. Met een adviesprijs van niet meer dan € 7.199 is dat ook voor de NC750S van toepassing. De concurrentie heeft inmiddels echter niet stilgezeten en probeert met alle macht Honda van die troon te verdringen – vooral de steeds verder uitbreidende modelfamilie van Yamaha op basis van de MT-07.

Misschien heeft dat voor Honda ook wel meegespeeld om de NC familie voor 2016 in veel details op te waarderen. Tot de updates horen: LED koplamp en achterlicht, een nieuw digitaal display, nieuwe remklauwen evenals een update van de optionele DCT semiautomatische transmissie, waar trouwens meer dan de helft van klanten voor kiest. Met de twee nieuwe kleurstellingen zwart/zilver en zwart/rood is de “S” er nu alleen al op het oog duidelijk op vooruit gegaan. Uitstraling is echter een ding, rijden het andere. Dus been over het zaden en rijden maar! De Honda ontvangt je zoals altijd met een uitstekende ergonomie, hHonda NC750Set Honda handelskenmerk. Zitpositie, voetsteunen, stuur en armaturen – alsof je een maatpak aantrekt. Maar dan een maatpak dat motorrijders van verschillend postuur perfect past. Tenminste, wat de plaats van de bestuurder betreft, zoals bij veel motoren voelt ook bij de NC de duopassagier zich meer als overtollige ballast.

Bij het alledaags gebruik in de stad speelt het motorblok de NC in de kaart – om precies te zijn, de ligging van het motorblok. De voor een paralleltwin extreem ver naar voren gekantelde cilinders zorgen voor een zeer laag zwaartepunt. Bovendien is de benzinetank onder het zadel is geplaats en zit het gewicht dus lekker gunstig dicht bij het zwaartepunt, waardoor de NC bij lage snelheden zelfs voor deze klasse eersteklas stuureigenschappen heeft. Dat geeft plezier en wekt zelfs bij de minst ervaren motorrijders één ding: vertrouwen. Een pluspunt van oHonda NC750S Honda NC750S
De rood/zwarte kleurstelling misstaat de NC750S zeker niet
Honda NC750S Honda NC750S
Het blijft slim, om de tank naar onder het zadel te verplaatsen, zodat de dummytank kan worden gebruikt als 'kofferbak'. Met 21 liter groot genoeg voor een integraalhelm, of een sixpack Corona en een zak chips
nschatbare waarde voor beginners, herinstappers en alle andere motorrijders die het zich niet onnodig moeilijk willen maken.

Ook buiten de poorten van de stad biedt de NC750S wat rijeigenschappen betreft, wat de stadsgeschiktheid heeft doen vermoeden: licht, ongecompliceerd en zonder verrassingen is de fiets over het platteland te sturen. Een bochtige weg vlot nemen gaat haast als vanzelf en tegelijkertijd blijft de motor te allen tijde zuiver en stabiel op koers. Sportief ingestelde motorrijders zullen snel gaan klagen over het gebrek aan grondspeling als de voetsteunen over het asfalt gaan vonken en het zacht afgestemde rijwielgedeelte, in tegenstelling tot de NC750X die van Showa’s Dual Bending Valve voorvork is voorzien heeft de NC750S een gewone 41mm Showa telescoop. Daarnaast hadden ook de remmen iets progressiever mogen aangrijpen. Ook de gemonteerde Bridgestone banden zijn geen openbaring – met moderne banden gaat het rijplezier er zeker op vooruit.

Honda NC750S