Test: Ducati Multistrada 950
Conclusie
Hoewel ongeschikt voor écht offroad gebruik, waar het gebrek aan grondspeling de fiets vooral op zal breken, draait de Multi 950 z’n hand niet om voor een rit over een grave pad of harde zandwegen, waar je nog goed uit de voeten komt met de Pirelli Scorpion banden die geweldige grip boden op het zwarte asfalt van Fuerteventura. Dat zorgde ervoor dat bij een stralend blauwe hemel en 26° buitentemperatuur de fantastische wegen van het eiland een goede test waren van de handling van de Multi 950, die daarvoor met vlag en wimpel slaagde. Dit is een extreem capabele, ultra comfortabele allrounder die zo bevredigend is om te rijden, Denk dat Ducati er hier stiekem best veel van gaat verkopenmet een behapbaar vermogen en geweldige reserves aan koppel – het is in elk opzicht veel meer dan een verkleind, terug geschaald en goedkoop middelgewicht model. Het 937cc blok heeft een soepele en lineair afgifte van zowel vermogen als koppel en de bijpassende maar wel redelijk zachte vering biedt een uitstekende rijkwaliteit en bergen aan comfort. Het is zonder twijfel een betere motor voor de echte wereld dan de krachtigere maar ook veeleisendere en ietwat intimiderende 1200, want het 950 motorblok heeft een vriendelijkere vermogensafgifte en ik had geen enkel moment het gevoel dat het de fiets aan vermogen ontbrak. Het spijt me te moeten zeggen – maar je moet behoorlijk performance verslaafd zijn om zoveel extra geld op tafel te willen leggen voor een Multistrada 1200 boven dit, z’n erg capabele nieuwe kleinere broertje.
Okay, tijd voor clichés. Deze nieuwe Multistrada kilometervreter bewijst dat minder inderdaad meer kan zijn – en dat cijfers niet zaligmakend zijn. Ducati verdient te worden gefeliciteerd voor het ontwikkelen van een lichte motorfiets die in geen enkel opzicht een minder product is van z’n grotere familielid, louter omdat ‘ie niet zo snel of krachtig is. Er mag inderdaad geen vervanging zijn voor cilinderinhoud, maar die inhoud zegt inderdaad niet alles. Na een dag te hebben gereden is de Multistrada 950 de betere fiets, juist omdat ‘ie minder krachtig is. Hij heeft dezelfde wendbaarheid, is dezelfde kilometervreter en heeft dezelfde praktische dingen en comfort als de Multistrada 1200 – maar dan verpakt in een toegankelijker, goedkoper en uiteindelijk meer gebruiksvriendelijk (maar net zo opwindend) pakket, dat beter te managen is. Het was de moeite van het wachten waard.