Zoeken

Test: Ducati Multistrada 950

Accent op straat

19 december 2016

De Multistrada 950 is erg straat georiënteerd, met een zithoogte van 840 mm (820/860 mm zadels zijn optioneel leverbaar) dat goed genoeg is gevoerd om eerder pluche dan gewoon voldoende te zijn, en erg lekker zit voor iemand van 1.80 meter lengte, die met gemak beide voeten plat op de grond kan zetten. Deze nieuwe 950 voelt op elke snelheid lichtvoetig aan, schijnbaar meer dan de 1200 in tegenstelling tot z’n gewicht en overeenkomstige algemene bouw. Voorlopig heb ik het hier prima naar m'n zinDe Multi stuurt intuïtief omdat je zo knuffelig zit dat je jezelf onderdeel van de fiets voelt, met een vlak, redelijk breed stuur dat voor een goede hefboom zorgt om de Ducati door de bochtige bergweg te laveren, waar het je gekozen lijn zelfs vol op het gas omarmt – hij stuurt onberispelijk. De best dikke handvatten (zelfs zonder optionele handvatverwarming) zijn opgesmukt met handkappen met geïntegreerde knipperlichten, terwijl het met een hand eenvoudig in hoogte te verstellen windscherm rechtstreeks van de 1200 komt. De 950 heeft echter niet het fraaie multifunctionele TFT kleurenscherm, maar is uitgerust met een erg gemakkelijk afleesbaar monochrome LCD unit die ook op de standaard 1200 terug te vinden is. Op de brede spiegels is ook weinig aan te merken.

Geen IMU betekent ook dat er geen Skyhook semi-actieve vering is, zoals we die kennen van de S-versie van de Multistrada 1200. Dat betekent dat de volledig instelbare 48 mm KYB upside down voorvork in essentie hetzelfde is als de standaard 1200, hoewel –uiteraard- wel intern opnieuw gekalibreerd. De Sachs monoshock is instelbaar voor wat veervoorspanning en uitgaande demping betreft, met een gemakkelijk te bereiken instelknop voor die veervoorspanning links voor wanneer je met duo of bagage gaat rijden, maar grijpt direct aan en heeft geen variabel linksysteem. De geometrie van de 950 is ietwat ruimer dan de 1200, met een vorkhoek van 25,2° (versus 24°) en een langere wielbasis
Einddemper à la 1200 Enduro, het 937cc motorblok is goed voor 113 pk.

Remmelarij uit huize Brembo, helaas geen geavanceerd Bosch bochten-ABS. 'Gewoon' een dubbelzijdige achterbrug

De KYB upside-down is volledig instelbaar, de Sachs achtershock alleen qua veervoorspanning en uitgaande demping. 
van 1.594 mm (1.529 mm) die garant staan voor stabiliteit op hoge snelheid, ondanks de koffers die het gewicht richting achterwiel aan het drukken zijn. De vering is standaard echter aan de zachte kant en de voorkant wil nogal duiken als je vol de rem inknijpt. Niets echter dat met een paar klikjes extra ingaande demping niet draagbaar zou kunnen maken, zonder in te moeten boeten op de uitstekende rijkwaliteiten van de fiets. De progressief gewonden veren zowel voor als achter hebben hier zeker een rol in gespeeld met kleine hobbels die mooi worden geabsorbeerd en een stevige respons bij groteren.

De balans van de Multi 950 voelt echt goed en om eerlijk te zijn, met 170 mm veerweg aan beide uiteinden was er nooit een gebrek een rijkwaliteit of bereik van de vering. Dat de motor trouwens opmerkelijk lichter stuurt dan de 1200 komt deels dankzij het smallere 4.5 x 17” achterwiel, dat een 170/60 Pirelli Scorpion achterband in plaats van de 190/55 van de 1200 huist. Hetzelfde geld voor de voorkant, waar het 19” voorwiel een lichter edoch ietwat trager stuurgevoel geeft dan het 17” voorwiel van de 1200. Snap best dat hier hele volksstammen willen overwinterenWat nog geeneens zo verkeerd is voor wat stabiliteit betreft, met de hefboom van het brede stuur te allen tijde klaar om te gaan spelen.

Net als bij de andere Multistrada varianten zijn er vier verschillende accessoire pakketten leverbaar voor de 950, naast het Ducati Safety Pack waarmee de fiets standaard is uitgerust. Het Touring Pack als op de witte fiets waarmee ik reed heeft een middenbok en twee zijkoffers, waarbij rechts minder ruimte is vanwege de zijdelings geplaatste einddemper. Sport heeft een vrijer ademende Termignoni einddemper die nog steeds aan Euro4 voldoet, plus een paar gefreesde onderdelen, terwijl in het Enduro Pack een aluminium carter beschermplaat, twee extra LED lampen, stalen voetsteunen en tank-beschermende valbeugels, plus een metalen radiator beschermplaat waarmee een van onze testmotoren was uitgerust. Tot slot is er het Urban Pack met een topkoffer, een clip-on tanktas met opbergvak voor je iPhone evenals een 12V verlengkabel met USB poort. Ook is er een ruim opbergvak onder het zadel van de duopassagier.