Test: Ducati Multistrada 1200 Enduro
Meer dan
De Enduro is veel meer dan een gewone Multistrada met een grote tank. Naast de overduidelijke dingen als de gespaakte wielen van het Taiwanese Giant, het 19” voorwiel en de dubbele achterbrug is de carter beschermplaat nu robuuster aan het frame gemonteerd in plaats van voorheen het motorblok. De elektronische vering heeft een grotere veerweg van 200mm (+30mm), er is een hoger stuur gemonteerd voor een verbeterde offroad rijhouding en het tipje van de versnellingspook kan scharnieren om te v
Aluminium tankcover, dat is, emm... weten we nu, best wel slim gedaan. Display kenden we al van afgelopen jaar
Net als de nieuwe knopjes, maar we laten ze graag nog eens zien. Het blijft namelijk wél briljant
Enduro, en dús aluminium koffers van het type bovenlader. Ideaal om op 's avonds op de camping het bier te koelen. IJswater erin en klaaroorkomen dat ‘ie bij een val breekt. De beugels van de spiegels zijn aangepast om te voorkomen dat ze in de weg zitten als je op de steppen staat en het zadel dat in drie hoogtes leverbaar is (870mm standaard, 850/890mm optioneel) is anders gevormd en ter plaatse van de tank versmald, zodat je niet alleen je voeten gemakkelijker aan de grond krijgt (of beter kunt staan), maar je ook gemakkelijker je lichaam kunt verplaatsen. Het windscherm is gelijk aan de standaard Multistrada, met een hoogte instelling van 60mm die perfect werkt. Verder zijn nu twee 12V aansluitingen voorzien, is de Multi op een Garmin navigatie uit het accessoirepakket voorbereid en is onder het zadel een USB aansluiting waarmee een smartphone kan worden geladen.
Ook het 5” TFT kleuren display is gelijk aan de standaard Multistrada en laat je een waslijst aan informatie zien, waaronder een waarschuwing wanneer het ijzig kan zijn. De afwerking van de fiets is van hoge kwaliteit, net als de standaard Multistrada, maar je zit duidelijk dieper dan dat model. Het voelt zonder meer alsof je in de Enduro zit als je over asfalt rijdt, in plaats van erbovenop. Een geruststellende gevoel dat je deel uitmaakt van de motor overheerst, wat net dat beetje meer vertrouwen geeft. Met 1.556mm is de wielbasis met 29mm verlengd, als gevolg van de dubbele achterbrug die langer is. Ook is de balhoofdhoek met 1° naar nu 25° vergroot, wat in combinatie met het nu 19” voorwiel de naloop met 1mm naar 110mm heeft vergroot.
Lijkt wel alsof hoeken beter gaat dan met de Multi vorig jaar. Dat vraagt om een vergelijkend warenonderzoek...
De Multistrada 1200 Enduro is standaard met een middenbok uitgerust, de robuuste Touratech aluminium koffers met in totaal 81 liter inhoud zijn als accessoire leverbaar. De koffers maken de Enduro wel enorm breed, waardoor tussen de file doorrijden een no-go is en het ook met paaltjes oppassen geblazen is, wil je niet net als de Franse FJR1300 collega enkele jaren terug van de kade afdonderen. Onder het duozadel is voldoende ruimte voor een gereedschapskit en wat kaarten, jammer is wel dat handvatverwarming niet standaard is. D
Dat van op straat wisten we nauutlijk al, maar nu kan 'ie voor 't eerst ook écht offroad. Net als de Multistrada 1200 Enduro...
e voorkant van de motor is aangepast op de grotere benzinetank, met een grotere neus om je tegen modder te beschermen. Ook het voorspatbord zelf is aangepast. De twee tankcovers zijn van geanodiseerd aluminium gemaakt en schrapen goed, zoals ik mocht ervaren toen het voorwiel over een verborgen rots weggleed en ik een onverwachte frisse douche in het water mocht nemen. Hey, je moet ze grondig testen, nietwaar?
Het Testastretta DVT motorblok pakt vanaf 2.000 toeren al mooi op en neemt nu ook met mindere kwaliteit benzine genoegen, dankzij een pingelsensor die is voorzien. Ten opzichte van de standaard Multi is het achterwiel met drie tanden vergroot, daarnaast is de eerste versnelling voor offroad rijden verkort. De elektronica is grotendeels gelijk aan het baanbrekende Multistrada 1200S pakket, met dat verschil dat aan dat pakket nu nog VHC/Vehicle Hold Control is toegevoegd om wegrijden heuvelop te vergemakkelijken. Daarnaast is Bosch hellingshoek ABS, DCL/Ducati Cornering Lights, tractie controle, wheelie controle, cruise control en het semi actieve Skyhook veringsysteem voorzien. Net als bij de gewone Multistrada past de vering zich aan de gekozen rijmodus aan. In de sportmodus is de vering echter nog steeds aan de zachte kant, ik nam Andrea Buzzoni’s advies ter harte en zette de vering in de sportmodus in de hardste stand, wat overeenkomt met de toursetting van de vorige generatie (pre 2015) Multistrada. Toch voelde het alsof de motor nu stabieler was dan het 2015 model, wat de fiets waarschijnlijk aan z’n grotere voorwiel, z’n langere wielbasis en z’n meer conventionele geometrie te danken heeft.