Test: Ducati Multistrada 1200 Enduro
Geen half werk
Voor nog maar één meter met de nieuwe Ducati Multistrada 1200 Enduro te hebben gereden is op het eerste oog hier in Sardinië al duidelijk dat hier de eerste Ducati offroad staat sinds de 125 Regolarità die exact 40 jaar geleden werd gemaakt om te concurreren met merken als Montesa, Zündapp en het dozijn aan andere ringdingeding fabrikanten in de toen populaire 125 Enduro markt. Dat het Ducati ditmaal serieus is blijkt uit de cijfers die Andrea Buzzoni, Global Sales en Marketing Director, presenteert: naar verwachting zal van de 10.000 Multistrada’s die in 2015 zijn geproduceerd dit jaar een derde de Enduro variant zijn. Buzzoni weet waarover ‘ie het heeft, als een ervaren offroad rijder was hij de afgelopen 10 jaar General Manager bij BMW Motorrad Italia, w
aarvan de R1200GS waar Ducati overduidelijk haar pijlen op heeft gericht de afgelopen drie jaar de best verkochte motor in Italië was. Net als Ducati’s Press Test Manager Beppe Gualini – in Italië beter bekend als il dakariono, na niet minder dan 10 Parijs-Dakar’s van in totaal 65 Afrikaanse rally’s te hebben gereden, die meehielp met de ontwikkeling van de fiets.Nog niet overtuigd? Acht maanden geleden huurde Ducati iemand van KTM in als Product Manager voor de Multistrada familie. De in Canada geboren Federico Valentini bracht acht jaar door op de product ontwikkelingsafdeling van Husqvarna – zowel tijdens het MV Agusta tijdperk, als daarna onder BMW en meest recentelijk de overname door KTM, waarna hij naar Mattighofen vertrok en de afgelopen twee jaar werkte aan Husqvarna’s nieuwe offroad modellen. Het feit alleen al dat Ducati een man met Valentini’s e
rvaring en status in de offroad industrie inhuurt laat zien dat er in de toekomst nog veel meer Multi-Purpose motoren uit de Italiaanse fabriek in Borgo Panigale te verwachten zijn – zoals een Multistrada 939 en een Enduro variant bijvoorbeeld. Dat gaat gebeuren.Laten we echter niet teveel vooruit gaan lopen, want eerst is de nieuwe Multistrada 1200 Enduro aan de beurt waarvan Ducati beweert dat het de meest avontuurlijke versie is van de Multi-fiets. Gemaakt om op geen enkel terrein te stoppen te zijn is de Enduro een full-opties fiets die is ontwikkeld om zelfs de meest veeleisende globetrotter te bevredigen. Bovendien is deze Maxi-Enduro speciaal ontwikkeld om met de zware stress van offroad rijden om te kunnen gaan. Kijk naar het 19” voorwiel dat Ducati eindelijk heeft gemonteerd om de fiets gedegen offroad capaciteiten te geven, de dubbele achterbrug die de kenmerkende enkelzijdige achterwielophanging vervangt, de Sachs semi-actieve elektronische vering met lange veerwegen waarvan veervoorspanning en demping zich automatisch aan de omstandigheden aanpast, plus de 30 liter tank die fiets z’n geclaimde 400 kilometer actieradius geeft en de Pirelli noppenbanden. Met de nieuwe Euro 4 Enduro heeft Ducati de deur ingetrapt van wat tot nu toe een totaal onontgonnen markt was, met als doel de globetrotter club te bevredigen met een motor die vanaf € 24.190 bij de dealer over de toonbank gaat. Leverbaar vanaf april in drie verschillende kleuren en –uiteraard- een uitgebreid accessoirepakket dat onder andere vier (Enduro, Touring, Sport en Urban) pakketten bevat. Tijdens de ontwikkeling werd 40.000 kilometer op het Nardo testcircuit gemaakt, werden 150.000 kilometer rond de wereld geklokt en werd er in Spanje 10.000 kilometer offroad getest. K
linkt best indrukwekkend, vindt je niet? Ondanks de offroad aspiraties heeft Ducati de onderhoudsinterval op 15.000 kilometer gezet, met kleppen stellen elke 30.000 kilometer.En dan zijn er nog de banden. Beeld je in bij je lokale Ducati dealer om de hoek nieuwe banden voor de Enduro te bestellen als de man achter de balie aan je vraagt: “Wilt u Pirelli Scorpion Trail II banden, of Scorpion Rally’s?” Jemig, glad of noppen? Deze issue is verre van triviaal, want de bandenkeuze staat in direct verband met de reden waarom je de motor in de eerste plaats hebt gekocht, welke van de twee opties je het meeste aansprak – of je ‘m in superbike stijl tijdens een intercontinentale hogesnelheidstrip over de bergen wilt jagen, of juist dwars door ruw terrein waar dan ook ter wereld je naar toe wilt gaan. De nieuwe Multistrada Enduro kan het namelijk allebei aan en stelt je in staat om op een manier die voorheen ondenkbaar was voor een offroad motor die 254 kilo afgetankt weegt te genieten van de 160 pk, 136 Nm Desmo V-Twin.