Zoeken

Test: BMW G310R

Conclusie

21 september 2016
Inhoudsopgave
Test: BMW G310R
Groeit als kool
Glansrijk
Kleine smet op het blazoen
Conclusie
Technische gegevens

BMW G310R

Meer dan 200.000 motoren in 2020, dat heeft BMW zich in het huidige 5-jarenplan ten doel gesteld en om dat te realiseren moet het gamma aan de onderkant worden uitgebreid met een nieuw platform aan motoren onder de 500cc. Een nieuw platform dat aftrapt met de G310R, waarna bij gebleken succes meerdere modellen zullen volgen. De G310R wordt geproduceerd in India bij BMW’s partner TVS Motor Company, waarbij meer dan 80% van de onderdelen lokaal wordt geresourcet. De in een aBMW G310Rpart gedeelte van de RVS fabriek compleet nieuw gebouwde assemblagelijn is identiek aan BMW’s eigen lijn in Berlijn, de machinale bewerking (van onder andere de onderdelen van het motorblok) wordt door Duitse machines en de kwaliteitscontrole door BMW medewerkers gedaan.

Dat klinkt veelbelovend en het eerste resultaat mag er ook zeker zijn. Op het sportieve vlak legt de G310R het weliswaar af tegen de concurrentie, maar dat is ook een bewuste keuze geweest. Daar staat tegenover dat de G310R er wél sportief en gelikt uitziet, een ontzettend soepel motorblok heeft, heerlijk ontspannen zit en bizar gemakkelijk stuurt, en daarmee ontzettend toegankelijk is. En daardoor misschien wel een breder publiek zal aanspreken. Om nog maar te zwijgen over z’n prijs, die met € 5.301,00 zelfs een stuk goedkoper dan de concurrentie is.

Des te jammer is het dat de G310R vanwege de nukkige versnellingsbak een valse start heeft gemaakt. Bij BMW nam men mijn opmerkingen echter wél serieus, tot aan de grote baas toe moest ik mijn verhaal doen en aan het einde van de dag wist Product Manager Jörg Schüller (da's inderdaad de man die bij KTM voor het 'kleintje' Duke verhaal verantwoordelijk was) me te vertellen dat ik niet de enige ben geweest die over de bak heeft geklaagd. "We zijn erg blij met deze feedback, dit is precies de reden waarom we deze Pre-Ride hebben georganiseerd. Vergeet niet dat dit pre-productie modellen zijn. Aan ons nu om uit te zoeken wat de oorzaak is geweest, zodat nog voor uitlevering het probleem kan worden opgelost en de klant straks kan genieten van een perfecte G310R."
Klikt goed Jörg, biertje dan maar?

  • stoere looks, ontzettend soepele ééncilinder, rijdt heerlijk gemakkelijk, Kayaba verig en Bybre remmen, prijs
  • exemplarisch maar wel serieus probleem met terugschakelen, 34 pk is niet veel, grip en feedback Michelin banden

BMW G310R