Dubbeltest: BMW C650 Sport en C650 GT
Urban Mobility
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: BMW C650 Sport en C650 GT |
Urban Mobility |
Hooliganisme |
Conclusie |
Technische gegevens |
Je kunt van BMW zeggen wat je wilt, maar sinds “die Wende” ergens begin deze eeuw (het moment dat werd besloten in plaats van te stoppen met motoren en juist vol tegenaan te gaan) hebben de Duitsers ontzettend veel lef getoond en lijkt het ze met alles voor de wind te gaan. Natuurlijk, ijzersterke modellen als de R1200GS en R1200RT speelden de steeds ouder wordende motorrijder in de kaart, maar de Duitsers hadden wél het lef om buiten hun comfortzone te treden. Eerst met de lancering van de 193 pk sterke (wat in de praktijk 200+ pk bleek te zijn) S1000RR supersport, die op het hoogtepunt van de wereldwijde kredietcrisis werd gelanceerd en al snel uitgroeide tot de meest gewilde circuitfiets op de paddock. In het WK Superbike werd het niet het succes wat men op voorhand had verwacht, maar in de racing for fun scene was de S1000RR dé machine.
Na de verovering van het Supersport segment werden in 2012 een tweetal scooters aan de line-up toegevoegd, waarmee de Duitsers dachten in te spelen op de snel veranderende Urban mobiliteit. Met de C600 Sport en C650 GT werden vanuit het niets twee maxiscooters op de markt gezet die zich konden meten met het beste (en het duurste) wat tot dan verkrijgbaar was. In tegenstelling tot de S1000RR werden de scooters echter geen verkoopsucces. Het In het j
bla
bla
blaaarrapport van 2015 was BMW zelf nog best positief, maar 4.530 verkochte scooters zijn slechts 3,3% van de totale productie van BMW, om nog maar te zwijgen over het feit dat het aantal peanuts is vergeleken bij wat een merk als Piaggio jaarlijks produceert.
Met het schaamrood op m’n kaken moet ik bekennen dat ik in de vier jaar dat de C600/C650 op de markt is nog er nog nooit mee heb gereden, maar des te aangenamer is de verrassing – en des te groter de verbazing – als we ditmaal met de 2016 versies op pad gaan. Aangenaam, omdat beide scooters zich vanaf de eerste meters ontpoppen tot maxiscooters van de hoogste plank die van alle gemakken zijn voorzien, en verbaasd dat er blijkbaar dus in vier jaar tijd relatief gezien zo weinig van zijn verkocht. Terwijl het toch écht niet aan beide maxiscooters ligt. De C650 Sport als opvolger van de C600 Sport (waarom BMW de Sport in eerste instantie C600 noemde is mij een raadsel) kan zich meten met de populaire Yamaha T-Max, terwijl de C650 GT op veel vlakken de Burgman 650 Executive weer in de schaduw zet. En dat was volgens Vincent bij de eerste C600/C650 niet anders, ofschoon de verkoopcijfers de afgelopen jaren heel wat anders hebben laten zien. In 2014 gingen er 24 C600 en 29 C650 over de toonbank, tegenover 73 T-Maxen en 58 Burgmans. Terwijl de prijzen van de BMW’s nou niet schrikbarend veel duurder zijn. Je zou haast denken dat de BMW Motorrad dealer stukken minder dan de Yamaha of Suzuki dealer op motorscooters is ingericht.
Tot zover de verkoopanalyse (we sturen de rekening wel op BMW), terug naar de twee scooters die voor modeljaar 2016 dus beide flink zijn vernieuwd. De tweecilinder lijnmotor met een inhoud van 647cc wordt opgegeven voor een topvermogen van 44 kW, ofwel 60 pk bij 7.500 toeren per minuut. Dat was bij de vorige versie al zo en is bij de nieuwe, ondanks Euro 4, ook zo. De nieuwe strengere emissie-eis die vanaf 2017 van kracht gaat heeft echter wel z’n impact gehad op het maximum koppel, dat nu wordt opgegeven voor 63 Nm bij 6.000 toeren per minuut, waar dat bij het vorige model nog 66Nm was. Voor beginnend A2 rijbewijshouders zijn de C650 Sport en C650 GT trouwens ook in 35 kW versie leverbaar. Buiten een nieuwe einddemper d
Groot genoeg voor twee integraalhelmen, maar bij de GT is het opmerkelijk genoeg iets meer passen en meten
Daar staat tegenover dat je met de Sport alleen het broodnodige bij Appie mee kunt nemen
Ook de handschoenenvakjes bij bij de GT net wat ruimer uitgevoerdie de scooters een dynamischere uitstraling en een voller geluid geeft heeft BMW geen aanpassingen aan het motorblok gedaan. BMW onderstreept in de persinformatie nog dat de scooters aan de nieuwe ECE R41-04 geluidseisen voldoen. Om aan de emissie-uitstoot van Euro 4 te voldoen heeft BMW verder enkel de mapping van de ECU aangepast.
Daarnaast heeft BMW ook de eindoverbrenging van de CVT transmissie aangepast, en daarnaast de centrifugaalkoppeling geoptimaliseerd, waardoor de scooters nu significant beter moeten oppakken. Nu zet ik vaak vraagtekens bij het woord significant en met geen eerdere ervaring kan ik het ditmaal ook niet staven, maar dat de C650 behoorlijk rap van z’n plek gaat staat wat mij betreft buiten kijf. Sterker: ik denk dat er op dit moment buiten de Aprilia SRV850 (maar die is met z’n 76 pk uit 839cc cilinderinhoud er ook echt eentje van de buitencategorie) geen rappere scooters zijn dan deze C650 Sport en C650 GT. De C650 Sport is in mijn ogen qua acceleratie sneller dan de T-Max, hoewel de Yamaha je wel meer sensatie geeft als je bij het stoplicht volgas wegsprint. De C650 geeft je instant punch, waar de T-Max er meer als een tweetakt vandoor sprint. Wat ons meteen weer op een idee brengt voor een toekomstig vergelijk, maar dat even terzijde.