Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Ninja H2 en Yamaha R1M

Duim omhoog

14 juli 2015
Inhoudsopgave
Vergelijk: Kawasaki Ninja H2 en Yamaha R1M
Duim omhoog
Kanonnen voor de straat
Creg ny Baa
Mountain course
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki H2 versus Yamaha R1M

“Is that the new R1?” vraagt de jongeman achter de balie van de benzinepomp dat aan het 37,73 mijl lange TT circuit van het eiland Man ligt enthousiast nadat we zojuist hebben getankt. De pompbediende glundert helemaal en vertelt dat hij de nieuwe R1 nog niet eerder in het eggie heeft gezien, laat staan onze R1M die in een erg gelimiteerde oplage van 500 stuks wereldwijd is geproduceerd. “DYamaha R1M Kawasaki H2
That's me, baby! Bij de Grandstand! Verplichte poserfoto is lang niet zo erg als het zo kan
Kawasaki H2 versus Yamaha R1M
Ja, opwarmrondje joh. En ja, dat is zonlicht. Op een Brits Eiland. Het kán wel.
Kawasaki H2 Yamaha R1M
Ergens nog best bescheiden, die lettertjes. Je moet twee keer kijken voor je ze ziet. De rest vnade motor comenseert dat echter prima
an heb je zeker nog niet gezien wat er aan de andere kant van de pomp staat,” reageren we zo nuchter mogelijk, en we hebben de woorden “Een H2,” nog maar amper gezegd of de knaap raast vanachter de counter naar buiten om Kawasaki’s nieuwe Ninja vechter van dichtbij te bekijken, er met z’n mobiel foto’s van te maken om deze (uiteraard) direct op Facebook met z’n vrienden te delen.

We zijn op het eiland Man op de vooravond van het Mekka van de wegrace motorsport, de Isle of Man TT, en dit is in een notendop het relaas van de R1M en H2. Vanaf het eerste moment dat we aan boord van de Pride of Rotterdam zijn gegaan om de oversteek naar het Britse Koninkrijk te maken, tot aan deze tankstop hebben we continue in het middelpunt van de belangstelling gestaan. Belangstelling die ’s avonds op de boot al begon toen we aan de praat raakten met een groepje landgenoten die net als ons het eiland Man als eindbestemming op de planning habben staan, maar in tegenstelling tot ons dat niet op uitnodiging gingen doen voor de presentatie van een nieuwe helm en een vleugje Isle of Man TT, maar om zelf daar te racen tijdens de classic races in Castletown, zeg maar de proloog met klassiekers als opwarmer van de TT.

Bij het verlaten van de boot de volgende ochtend, die al aardig met motoren was volgepakt, worden we nog voor de grens aangesproken door een Duitser op een RC8R, die zijn bewondering niet onder stoelen of banken steekt, vertelt dat hij beide motoren behalve op de Intermot (de H2 dan, de R1 (en R1M) werd pas op de EICMA onthuld) nog nooit in het wild heeft gezien en van ons wil weten welke van de twee nou de beste is. Het is slechts een voorbode van wat ons de komende dagen te wachten zal staan. Tijdens de route door het Engelse binnenland, waarvan we met de hand op ons hart hYamaha R1MEen flinke Apache komt niet eens in de buurt van het geluid van een R1 bij volgasebben beloofd dat we niet zullen zeggen hoe geweldig mooi dat rijden is, krijgen we meer dan eens een duim omhoog. Zelfs een jonge knaap van naar schatting nog geen tien jaar oud vraagt tijdens een stop bevestigend “of dit de nieuwe H2 is” en of hij een selfie met de fiets mag maken. Nog voor we op het eiland Man zijn gearriveerd is ons duidelijk dat Kawasaki’s missie is geslaagd. Iedereen, maar dan ook iedereen die ook maar iets met motoren op heeft weet van de H2 en is maar al te enthousiast ‘m daadwerkelijk in het echt te kunnen zien. De R1M komt er wat dat betreft bekaaid vanaf, hoewel ook die fiets niet om bewondering verlegen zit. Het zijn echter vooral de supersport fanaten die zien dat we niet met de standaard fiets, maar de gelimiteerde R1M op pad zijn. De rest ziet ‘m ‘gewoon’ als de nieuwe R1 en heeft daar wel enorm veel belangstelling voor, puur en alleen vanwege de enorme stap die Yamaha heeft gemaakt door in één klap het gat met de concurrentie te dichten. Dat en de gelijkenis die de fiets met de M1 MotoGP racer heeft. In tegenstelling tot ons kikkerlandje spreken Supersports in het Verenigd Koninkrijk nog steeds tot de verbeelding.

Kawasaki H2
...terwijl je op de H2 nog eigenlijk het liefst het gas dicht doet...? Oordoppen in en gasgeven dan maar..