Test: Yamaha XSR700
Drie pilaren
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha XSR700 |
Drie pilaren |
Feest van herkenning |
Conclusie |
Technische gegevens |
Dat er wat verandert zal niemand van opkijken. Bij Yamaha heeft men daarom eerst gekeken hoe dat in een soort schema is te vertalen en daar is uitgekomen dat motorrijden eigenlijk berust op drie pilaren: adrenaline, veelzijdigheid en nostalgie. Daar zijn ze tevreden mee, want daar kunnen ze alle modellen van ooit tot nu onder scharen. Maar de motorrijder verandert en er wordt merkbaar m
inder voor de adrenaline gekozen en meer voor de veelzijdigheid en historie. Enerzijds vanwege de betaalbaarheid: veelzijdig is ‘meer motor voor je geld’ en minder behoefte aan specifieke motoren voor uiteenlopende doeleinden, historie is knuffelbaar en goed voor familie en buren. Oftewel, we worden soft en seniel. Geeft niks, daar is ook een markt voor.Het historische verhaal gaat natuurlijk verder. Van de hang naar oud, oude techniek, oud design en bouwkwaliteit waar je nog drie aardbevingen mee kunt overleven wordt het ook makkelijk opgepikt door eerst de custombouwers, vervolgens door de hipsters en wat er dan gebeurt is duidelijk: neem de Distinguished Gentleman’s Rides, de Wheels & Waves en de Glemsecks en je weet waar het over gaat. Het is cool en vooral retepopulair. Dus kijken we binnen die markt, dan is het nog weer onder te verdelen in drie stukken, de Low Riders waar de bekende Amerikaanse merken erg goed in zijn, de Classic Replica’s waar Britten, I
Hoe je met een paar tweaks een heleboel stijl kunt neerzetten
Piece de resistance: het deelbare subframetalianen en Japanners goed in zijn en wat Yamaha noemt de ‘Neo Retro’ zoals de Scrambler en RnineT. De eerste twee groepen zijn stabiel, de laatste groeit snel en gestaag. Mooi, dat moet Yamaha dus ook.
Nou weten we ook al dat Yamaha de custombouw een steeds groeiend warm hart toedraagt en dus zien we ons vandaag omringd door creaties van specialbouwers die ook de presentatie voor hun rekening nemen, omdat zij met z’n allen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van deze XSR. Alle motoren die nu onder de Sport Heritage vlag vallen, komen rechtstreeks voort uit alle varaties van de Yard Built specials. Welnu, daar komt met de XSR nog een gevolg op en dat heet ‘Faster Sons’. Was het tot nu toe nog ‘oud vernieuwd’, nu komt daar met Faster Sons een tegenbeweging bij, ‘nieuw verouderd’. Oftewel in gewoon Nederlands: we nemen/maken gewoon een nieuwe, moderne motor en geven die een modern sausje. Voorbeelden van de andere kant zijn de XJR en SR400 die gewoon op de juiste plaatsen zijn geupgrade voor een nieuwe kans, de XSR is sowieso technisch al zo nieuw als je krijgen kunt, maar heeft nu ook een leuk jasje gekregen.
Klinkt bekend? Yamaha zal de laatste zijn die ontkent dat de Scrambler hetzelfde al doet en zoals gezegd valt daar ook de BMW RnineT onder. Maar het gaat nog een heel klein stukje verder. Want je hebt niet alleen een motor om te kopen, rijden en verder niks, tegenwoordig moet ’t vooral jouw motor zijn. Daarom ook pakken de genoemde concurrenten uit met complete pakhuizen vol met accessoires en moedigen hun volgers aan het zo bont mogelijk te maken. E
en motor is pas echt jouw motor als je er wat moois van maakt. En bovendien, als je al uitgaat van de custombouwer als basis van een model, kun je moeilijk zeggen ‘dit is het en daar doe je het graag maar mee’. Nee, je laat het toe, je moedigt het aan, je maakt het mogelijk. En dan komen we pas écht bij de XSR.Natuurlijk is het wel een soort van moderne incarnatie van de XS, het is in feite ook weer de eenvoud van twee wielen, een duidelijk zichtbaar motorblok en een eenvoudig design, het is in geen geval een ‘nieuwe’ XS. Wel zien we de duidelijke retro invloeden en daarmee heeft Yamaha toch een flinke stap gezet. In plaats van de MT-07 die er vooral heel erg eigen en erg ‘MT’ uitziet, is de XSR liever, ‘knuffelbaarder’. En daar is niet lullig over gedaan ook, er is echt wel wat veranderd. En al is het achterlicht gelijk aan dat van de XV950, dat komt gewoon zo uit en is mooi meegenomen. het design moet een kruising zijn tussen modern, t
Wat zullen ze bij Pirelli blij zijn dat er weer een motor is waar die Phantoms op kunnen
Meest briljante is nog bijna de app waarmee je alles kunt passen, meten en uitproberen. Zie ook het filmpje hieronder
Dapper middelpunt blijft die heerlijke twin. Is niks aan gedaan, is ook echt niet nodigijdloos en neutraal en daar zijn de ronde vormen van achterlicht, uitlaat, koplamp en teller typische voorbeelden van. Die koplamp is volgens de verantwoordelijke designer geïnspireerd op de Lucas koplamp van zijn jaren dertig omafiets. De teller is gewoon aansluitend ontworpen om in het plaatje te passen en biedt in een klassieke vorm een heleboel informatie, inclusief versnellingsindicatie en toerenteller. Da’s nog best knap als je ziet hoe groot het display is.
Het echte geheim komt pas als je leert hoe goed de motor is voorbereid op customisen. Een ander zadel is eenvoudig, een plastic kapje is snel genoeg verwijderd, maar als het echt rigoureus moet ben je al snel overgeleverd aan een specialist. Niet zo bij de XSR. Of tenminste, het kán wel, het hoeft alleen niet zo snel. Die mooie aluminium tank is stiekem een dummy die over een stalen binnentank heen zit, zodat je bij keus voor een andere stijl de binnenkant gewoon kunt laten zitten. en daarmee brandstofpomp, stekkers en aansluitingen, tankdop en pasvorm. Topidee. Het voorspatbord is ook zoiets: voor maximale variatiekeus is de ophanging als een soort veredelde stabilisator uitgevoerd met daar een spatbordje los aan. Zelfs al zou je ‘m weglaten, dan kan het alu deel blijven zitten. En als je nóg verder wilt? De duosteunen zijn verwijderbaar, de uitlaat zit al niet in de weg maar daar is ook al een akra vervanging voor en als je echt een single seater wilt haal je gewoon het subframe eraf. Met slechts een paar boutjes, niks slijpen of zagen of moeilijk. Dat is nou vooruitdenken, dat is nou voorbereiden. Dat is nou Faster Sons.
Hoe makkelijk wil je het hebben? Samenstellen in een app en als het je bevalt, bestellen en afhalen.